Når kommer avgjørelsen i saken om ME og blodgivning?

28 nov

Jeg prøver å følge saken om ME og blodgivning så tett jeg kan, og rett før helgen var jeg i kontakt med både lederen for Transfusjonsrådet og andre sentrale personer som sitter på førstehåndsinformasjon om innstillingen og hva som skjer videre, bl.a. kilder fra Helsedirektoratet, som vi vet har det avgjørende ordet i saken.

.

Den formelle saksgangen er:

Det skrives referat fra alle møter i Transfusjonstjenestens kvalitetsråd. Saksgangen er slik at utkast til referat sendes medlemmene for kommentarer så snart som mulig etter møtet, deretter har medlemmene en måned på seg til å kommentere referatet. Eventuelle endringer tas inn etter kommentarrunden, og først da anses referatet som godkjent. Helsedirektoratet må derfor vente til rådsmedlemmene har godkjent referatet før vurdering av rådets uttalelse foretas.

.

Det jeg kan si så langt er at i saken om ME og blodgivning, prøver personer i Helsedirektoratet å påskynde prosessen med å få godkjent referatet fra møtet. Jeg tror derfor ikke det vil gå så lang tid før de vil gå ut offentlig med saken, og at det vil skje så tidlig som i løpet av kommende uke. Ja jeg vil nesten våge å tippe at det kun er snakk om få dager før direktoratet vil komme med en uttalelse.

Det blir selvfølgelig umulig å si noe helt sikkert om tidsperspektivet, men de som er tett på saken uttaler at de jobber for en meget rask avgjørelse.

.

Saken er brennhet! Det siste er mine ord, men jeg føler jeg har belegg for å si det ut i fra hva som blir fortalt.

.

Jeg følger utviklingen videre helt til det foreligger en endelig avgjørelse fra Helsedirektoratet og de går ut med en offentlig uttalelse.

Fortsatt god helg alle sammen!

(Beklager at jeg ikke skrev og la ut dette allerede på fredag, men formen har ikke vært så god i helgen, og jeg har ikke hatt energi til å gå på nett.)

.

10 kommentar to “Når kommer avgjørelsen i saken om ME og blodgivning?”

  1. Norefall 28/11/2010 kl. 13:23 #

    Takk for oppdateringen! 🙂

  2. Tege 28/11/2010 kl. 14:08 #

    Godt og målrettet jobbet!!
    Noe MÅ de jo etterhvert si.. og det er ikke veeeeldig lenge til 13 desember heller.. og det kan være klokt å kunne ha noen gode vurderinger som kan sies offentlig til den tid.. når «allmenheten» skal møtes.
    Måtte vurderingene være i nærheten av hva vi kjenner behov for.

  3. Martha 28/11/2010 kl. 14:33 #

    Hei Norefall og Tege,

    Det som i alle fall er sikkert er at Helsedirektoratet tar denne saken på høyeste alvor, og de sitter inne med mye viktig og avgjørende informasjon. Muligheten burde være der for at de tar en god og klok avgjørelse.

    Beslutningen vil i alle fall offentliggjøres ganske snart, så vi vil slippe å vente så lenge 😉

    Hilsen Martha

  4. Tege 28/11/2010 kl. 16:36 #

    😉 Jeg venter gjerne jeg, om jeg venter på noe positivt 😉
    Men veldig flott å vite litt om hva som foregår, så takk skal du ha!

    • Martha 28/11/2010 kl. 17:15 #

      Hei igjen Tege,

      Jeg kan bare si at muligheten burde være der, men hva som blir det faktiske utfallet, det må vi bare vente på.
      Den endelige avgjørelsen fra direktoratet, skal som sagt komme veldig snart, og sannsynligvis i løpet av denne uken.

      Og jeg må få understreke at direktoratet ikke har tatt noen avgjørelse enda, fordi de har ikke engang fått den endelige innstillingen på bordet. De må vente på at referatet fra møtet i Transfusjonsrådet blir endelig godkjent. Og innstillingen fra dette møtet er heller ikke offentlig kjent.

      Hilsen Martha 🙂

  5. Martha 28/11/2010 kl. 20:29 #

    Fra FB-siden til «Få meg frisk» meldes i kveld flg.:

    «Høyst sannsynlig skal det snakkes om XMRV i studio på NRK Morgennytt (TV) i morgen tidlig mellom kl. 8.30 og 9. Håper vi ikke overhørte feil.»

    🙂

    EDIT: Det er en som kommenterer: «Men jeg fikk intrykk av at det var på radioen.. Hmm..»
    Så da vet jeg ikke helt, men det går jo an å skru på TV i morgen tidlig og se hva som kommer 😉

  6. ~SerendipityCat~ 29/11/2010 kl. 13:17 #

    Bra jobba, supert at du følger opp! Gleder meg til å høre mer. Klem

  7. Anna-Lena Grønland 29/11/2010 kl. 14:04 #

    At saken er brennheit er også det jeg tenker.
    Nå begynner fler og fler tunge navn i Norge og Sverige snakke om virusforskningen, og det varmer opp emnet enda mere.
    På NRK var det et fint innslag idag som du sikkert vet.
    Det er spennende å følge med på det nå.
    Håper du har en fin dag! 🙂

  8. Martha 30/11/2010 kl. 01:30 #

    Hei Cat og Anna-Lena!

    Ja, nå er det virkelig mange aktuelle folk på banen, mange som uttaler seg offentlig og mange som jobber mer i det stille.
    Innslaget på Morgennytt i dag var nøkternt men interessant. NRK har fulgt med ganske bra i det siste, og jeg har inntrykk av at de nå følger med på hva som skjer i «ME-saken».

    Det er virkelig veldig spennende!
    Håper dere har fine dager begge to! 🙂
    Klem Martha

Legg igjen en kommentar

