ME og blodgivning: Helsedirektoratet kommer snart med en uttalelse.

1 Dec

Jeg har i morges igjen vært i kontakt med lederen for Transfusjonsrådet, og jeg venter i tillegg på at Helsedirektoratet skal komme med oppdatert informasjon om saken. Om sistnevnte vil melde om noe nytt enda, vet jeg ikke, men det var i alle fall interessant å høre hva lederen for Transfusjonsrådet hadde å fortelle.

.

Dere som har lest alle innleggene jeg har skrevet om ME og blodgivning, kjenner nå til saksgangen om at Helsedirektoratet skal ha mottatt godkjent referat fra Transfusjonsrådets møter før de kan behandle saker som har vært tatt oppp.  Her mer om saksgangen.

.

I saken om ME og blodgivning har Helsedirektoratet uttalt at de ønsker å påskynde prosessen med godkjenning av referatet, og at de håper å kunne komme med en rask uttalelse.

Siste informasjon om tidsperspektiv er at de håper å komme med en uttalelse i løpet av denne uken.

.

Utkast til referat fra Transfusjonsrådets møte er klart.

Lederen for Transfusjonsrådet sier han er kjent med at direktoratet er interessert i å fremskynde behandlingen av saken om ME og blodgivning. Han kan videre fortelle at utkastet til referatet nå er klart,  og også han mener at det ikke vil gå så lang tid før direktoratet vil komme med en uttalelse.

Formelt sett skal referatet nå først godkjennes av rådets medlemmer, men dette er noe vi kan regne med vil skje raskt, og da er endelig saken over hos direktoratet, som vil behandle den og komme med en uttalelse.

.

Jeg håper som sagt å motta en ny uttalelse fra Helsedirektoratet om saken, og om jeg mottar ny informasjon om fremdrift eller andre ting, vil jeg oppdatere denne posten med den nye informasjonen.

.

EDIT:  Jeg har mottatt en ny melding fra Helsedirektoratet hvor de bekrefter at de fortsatt håper på å  komme med en uttalelse i inneværende uke.

De sier også at de vil sende informasjon direkte til meg når en uttalelse foreligger. Det var fantastisk snilt og hyggelig gjort, synes jeg! Så da får jeg passe mailboksen min så jeg kan bringe uttalelsen videre!!

.

12 kommentar to “ME og blodgivning: Helsedirektoratet kommer snart med en uttalelse.”

  1. shadow 01/12/2010 kl. 12:06 #

    Takk for oppdatering Martha-flott at du følger denne saken så tett!! Jeg skrev ved en feiltakelse nemimi som nick tidligere da jeg bruker det i noen forà, så du ikke tror jeg operer med to ulike nick!:))

    • Martha 01/12/2010 kl. 12:12 #

      Hei Shadow, det går helt greit vet du – men hyggelig å se at det er deg😉

      Ha en fortsatt fin dag!

  2. Norefall 01/12/2010 kl. 18:06 #

    Suuuuuupert🙂

    • Martha 01/12/2010 kl. 20:12 #

      Ja, ikke sant Norefall! Da kan vi regne med at det skjer i morgen eller i overimorgen! I alle fall ser det slik ut, om det ikke skulle skje noe spesielt som skulle trekke ut saken.
      🙂

  3. tege 01/12/2010 kl. 21:16 #

    De ser i alle fall ut til å ha skjønt at det finnes klare poeng i å få lagt denne saken i «utmappen».. Kanskje ikke så ofte at Transfusjonsrådet, Poliktikere, Folkehelseinstituttet møter såpass interesse for sitt arbeid.
    Du har i alle fall gjort ditt for at ingen skal slippe å sovne i timen😉 Vel, blåst!! Så håper vi at de tar tegningen allerede nå! (Det ville spare de og oss alle for en masse arbeid😉 )

  4. Tege 01/12/2010 kl. 22:02 #

    hmmm – jeg mente ikke å glemme Helsedirektoratet. Herved tilføyd.
    (De og politikere er kanskje mer vant til oppmerksomhet enn Folkehelseinst. og for å ikke snakke om Transfusjonsrådet😉 )

    • Martha 02/12/2010 kl. 00:35 #

      Hei Tege, jeg er i alle fall sikker på at alle aktørene i denne saken tar den på høyeste alvor, og at de behandler den både så godt og så effektivt som det er mulig. Det er mitt klare inntrykk.
      Så blir det spennende å følge med på akkurat når direktoratet slipper meldingen, og hva de kommer til å si.
      Og jeg håper ikke modemet mitt svikter meg eller pc’n bryter sammen eller noe, så jeg får fulgt med på hva som kommer inn i mailboksen min😉

  5. Martha 02/12/2010 kl. 17:26 #

    Hei til alle som er innom😀

    I dag har jeg bare ventet på om det skulle komme noen beskjed fra Helsedirektoratet. Har ikke hørt noe enda, så da får vi satse på at det skjer noe i morgen.

    Det er jo umulig å vite helt sikkert, men de har i alle fall sagt at de håper å komme med en uttalelse i inneværende uke, så jeg tror vel vi hører noe i morgen.

    Hilsen Martha😀

  6. Martha 03/12/2010 kl. 16:59 #

    Hei igjen alle!😀

    Foreløpig har jeg ikke hørt noe fra direktoratet. Kanskje jobber de med saken enda, eller så har de vel kanskje tatt helg nå?

    Og siden jeg ikke har vært i kontakt med dem i dag så vet jeg heller ikke hvorfor det er blitt forsinkelser ift. at de håpet å komme med en uttalelse denne uken. Det kan være hva som helst, det kan t.o.m være noe så enkelt som sykdom.

    Jeg har ikke hatt lyst til å ringe og «mase», har en god tone med dem slik det er nå, og det er igrunnen fint.😉

    Kanskje jobber de i helgen, men jeg tror vel heller de fortsetter når de er tilbake på mandag.
    Men hvem vet?

    Håper vi hører fra dem om ikke altfor lenge i alle fall!
    Jeg oppdaterer om det skulle komme noe informasjon😀

    Håper alle har en deilig fredag, at dere koser dere med stearinlys på bordet og noe godt å spise . Riktig GOD HELG!😀

    Hilsen Martha

  7. ~SerendipityCat~ 04/12/2010 kl. 06:08 #

    Dette er spennende!!

    Selv om det ikke ble noe svar denne uken (og det kan jo som du sier ha helt «vanlige» forklaringer), så har du egenhendig klart å opprette en direkte dialog med Helsedirektoratet.

    Det er VELDIG stort og viktig! Både fordi det er viktig med god dialog, men også fordi de får en spesifikk person å forholde seg til. De merker nok presset!😉

    Keep up the good work! *klem*

    • Martha 04/12/2010 kl. 19:17 #

      Hei Cat!
      Det hadde vært interessant og visst hvorfor det tar lengre tid enn de tenkte seg da, om det bare er en enkel forklaring som at noen er blitt syk, eller om det kan være noe annet?

      Jeg forstår egentlig ikke at det skal være noe som «hefter» dem, fordi som jeg skrev i denne posten: https://marthashave.wordpress.com/2010/11/25/blir-me-pasienter-utestengte-fra-a-gi-blod/ : «Det er overveiende sannsynlig at direktoratet vil følge transfusjonsrådets innstilling, fordi det i denne saken nesten vil være umulig for direktoratet å skulle gjøre noe annet.» Og dette har jeg fra en sikker kilde (ikke fra Helsedirektoratet selv). Og derfor var jeg også rimelig sikker på at dette ville gå fort.

      Så hva som gjør at det drøyer, skulle vært interessant å vite..
      Ikke annet å gjøre enn å vente da😉

      Takk for fine ord<3
      Ha en fortsatt fin lørdag!
      Klem Martha

Trackbacks/Pingbacks

  1. ME og blodgivning: Mens vi venter på at Helsedirektoratet skal komme med en uttalelse. « Marthas Have - 05/12/2010

    […] ME og blodgivning: Helsedirektoratet kommer snart med en uttalelse […]

Legg igjen en kommentar

