Spanske XMRV-forskere har funnet en spesiell dysfunksjon i immunsystemet hos alle ME-pasienter.

7 Dec

Hentet fra ProHealth

Følgende er en pressemelding lagt ut 6. desember via Co-Cure, av Clara Valverde, på vegne av den spanske CFS League – Liga SFC. (Vi må regne med at de første rapportene/opptakene vil være på spansk/katalansk.)
______

Torsdag 9. desember arrangerer vi en stor begivenhet her i Barcelona. Spanske XMRV-forskerne vil presentere nye funn hos spanske ME-pasienter.

De vil presentere sine funn om XMRV, og enda viktigere, de vil presentere nye funn de har gjort om en felles immun-dysfunksjon de har funnet hos alle ME-pasienter: immunsvikt på grunn av CD8-celler (for sammenlignings skyld: HIV er en sykdom der det er immunsvikt på grunn av CD4-celler, mens vi har immunsvikt på grunn av den lave CD8-verdien).

De vil også forklare for pasienter som vil være til stede (vi har først og fremst invitert pasientorganisasjoner) hvordan vi skal leve til det er en behandling for XMRV.

Les hele artikkelen her:  Klikk her

.

Forhåpentligvis får vi et referat fra dette møtet!

.

16 kommentar to “Spanske XMRV-forskere har funnet en spesiell dysfunksjon i immunsystemet hos alle ME-pasienter.”

  1. selsius 07/12/2010 kl. 20:01 #

    Var det ikke sånn at den behandlingen som Mella og en til på Haugeland sykehus dreide seg om noe om disse cellene? Bitene faller på plass!🙂

    Det er veldig spennende tider nå. Kan nesten føle at ME gåten løses bit for bit hver dag. Det er stort! Og litt uvirkelig… Men utrolig herlig!

    • Martha 07/12/2010 kl. 20:31 #

      Akkurat det vet jeg ikke, men det hørtes jo veldig interessant ut! Gleder meg til å få høre mer om dette funnet senere i uken. Spennende med ny info om immunceller og immunsystemet generelt. Det stemmer så godt!
      Som du sier; bitene faller på plass, det er nye ting hele tiden nå – og stadig flere forskere engasjerer seg i dette spennende arbeidet.
      Til og med i Norge merker vi at det skjer ting på ulike fronter, nå forleden med disse diagnoseveilederne fra Ullevaal (som var bra), og nå venter vi spent på en uttalelse fra Helsedirektoratet i «blodgiversaken» – osv.
      Nye saker hele tiden – det er så bra!

      Ha en fin kveld Selsius!😉

  2. Jorunn Andreassen(jojja) 07/12/2010 kl. 20:25 #

    Haukeland gav jo ME pasienter cellegift..

    Blir glad for alle fremskritt jeg.. hoppende glad😛

    • Martha 07/12/2010 kl. 20:50 #

      Hva!!? Det er jo aldeles grusomt å høre!! Cellegift!?!

      Det har skjedd mye forferdelig gjennom årenes løp, for mennesker med denne sykdommen, det hører vi jo om, men jeg lar meg stadig sjokkere. Det finnes liksom ingen grenser.. Det er bare nesten ikke til å tro!!

      Ja, det er så GODT at det skjer gode ting nå! Nå går det bare fremover!😀😀

  3. Et liv å leve 07/12/2010 kl. 21:26 #

    Her kommer det nyheter på løpende bånd!🙂
    For noen år siden var min venninnes mann langtids sykemeldt på grunn av dårlige nyrer. Legene prøvde alt mulig, kortison, cellegifter med dere. Til sist viste legene ikke hva de skulle gjøre. Mannen hadde blitt dårligere og dårligere. Når legene ikke lengre visste hva de skulle gjøre, ble han overtalt til å søke hjelp hos en homeopat. Den her flinke homeopaten stilte diagnosen amalgamforgiftning, og formidlet vilken omeopatmedisin som skulle hjelpe. Etter 3 uker merket den skeptiske mannen at han begynte å bli bedre. Senere begynte han med regelmessige besøk hos tandlegen, som kunne bekrefte diagnosen. Etter amalgamsanering og medisinering med homeopatisk medisin ble mannen arbeidsfør. Tidligere brukte han mye tid i sofaen. Det her er en mann som liker å være i aktivitet.

    Den her bio-kjemiske forskningen er veldig interessant, selv om jeg har MYE å lære meg.

    • Martha 08/12/2010 kl. 00:01 #

      Oj, er det sant!! Så flott å høre at han fikk hjelp til slutt! Men han måtte til homeopat for å få riktig diagnose altså.. Ja, jeg tror på at det finnes god hjelp å få blant alternative behandlere, i alle fall slike som homeopater, akupunktører, kiropraktorer etc. – de er jo de mest etablerte da.
      Det er ganske skummelt med alle giftstoffer som hoper seg opp i kroppen gjennom et langt liv, og har man da litt «slakk helse» fra før, med et nedsatt immunforsvar f.eks. så kan det bli for mye for kroppen å takle, og så kan man bli alvorlig syk.

      Men det er sannelig ikke lett å vite hva man skal gjøre, hvem man skal henvende seg til for å få hjelp til å bli frisk. Når man hører om folk som er blitt friske eller friskere av et behandlingsalternativ, så er det lett å bli inspirert til å prøve det samme, men det er jo slett ikke sikkert at man vil ha samme nytte av det selv.

      Vel, vi gir ikke opp så lett. Og nå skjer det som sagt så mye nytt og spennende når det gjelder forskningen rundt ME, eller XMRV får vi vel si, at vi får tro på at vi alle sammen etter hvert vil få et friskere liv!🙂

      Ha en riktig god natt alle sammen!😉

      • Anna-Lena Grønland 08/12/2010 kl. 20:48 #

        Gi opp? Ikke faen!!!😉
        Når det handler om å vite hvor man skal søke hjelp, ser jeg det som å søke under stein etter stein for å se hvor man finner de rette nøklene. Jeg har prøvd litt her og prøvd litt der. Jeg har tenkt at får jeg bare mer livskvalitet så får jeg være gla for det også. Det viktige for meg er at det får ikke være noen farlige bieffekter. Man skal ikke risikere å bli enn dårligere. Derfor har jeg holdt meg langt fra LP.
        Jeg følger den nye forskningen kring ME med stort interesse. Det kan være viktige ting for meg også.

        Imens får man en meget god skolning i egenskapen tålmodighet, og en j-a masse livserfaring.🙂

        • Martha 08/12/2010 kl. 22:05 #

          Det er godt vi har tålmodighet – og at vi greier å mobilisere styrke i de beste periodene våre, for det trengs jammen! Det er en skikkelig utfordring å finne «ting» som kan bringe en litt fremover når man må greie det meste på egenhånd, fordi man har en sykdom som både leger og andre behandlere synes det er vanskelig å finne noe som hjelper mot. Man må prøve å tilegne seg så mye informasjon man kan, slik at man kan være sin egen hjelper.
          Og håpe at man blir frisk(ere) etter hvert, eller i alle fall får økt livskvalitet. Det MÅ man jo tro på!😉

  4. Jorunn Andreassen(jojja) 07/12/2010 kl. 23:57 #

    Ja det verste/beste er at det funka, de fikk det bedre.. Dr Mette nevnte det på sist fåredrag jeg var på..

    De fikk det bedre en stund, så måtte du få på nytt, og så funket det igjen..

    • Martha 08/12/2010 kl. 00:11 #

      Oj, så det funket altså? Jeg trodde dette var noe litt sånn «suspekt» som noen hadde prøvd ut eller noe. Ja, jeg vet jo at det er ulike typer cellegifter, selv om jeg ikke kjenner til akkurat hvilke og hvordan de ulike virker.
      Da var det kanskje ikke så negativt? Og du forteller jo også at det virket, og det er jo bra, selv om de måtte fortsette å ta det flere ganger. For det er jo mange sykdommer som krever at man står fast på medisiner. Men cellegift har vel sannsynligvis flere negative bivirkninger, og da kan det i tilfelle fort bli et problem å måtte ta det igjen og igjen.

      Det er vel bedre å satse på andre typer behandlinger😉

  5. Jorunn Andreassen(jojja) 08/12/2010 kl. 00:19 #

    Det var bare tilfeldig at de merket det, men jeg husker ikke hvordan type det var.. Sånn er det når hode av å til blir som grøt og blander all info.. Men jeg tror ikke du blir frisk av det, men bedre.. Siden du måtte ha påfyll, men det gir jo håp, og det trenger vi🙂

    • Martha 08/12/2010 kl. 00:39 #

      Har helt «likt hode» vi da, hehe.. jeg satt her og tenkte i en halvtime (minst) for å komme på ordet ‘kiropraktor’ ista’ da jeg skrev svar litt oppi tråden her. puh! trodde aldri jeg skulle huske det ordet😉

      Det er godt med alt som gir håp, og det er jo slike positive opplevelser eller oppdagelser, når man finner ut at det er ting som kan hjelpe. Det trenger vi absolutt! Og så er det fint at vi kan dele både råd og erfaringer med hverandre, det gir dessuten den gode «bieffekten» at vi kjenner at vi ikke er alene med akkurat det problemet eller den sykdommen vi har. Og det hjelper litt det også – egentlig😉

  6. Jorunn Andreassen(jojja) 08/12/2010 kl. 11:44 #

    Skjønner helt hva du mener.. Mange ganger må jeg forenkle språket mitt fordi jeg ikke kommer på hva man egentlig kaller div.. Noen ganger må jeg bare gi opp.. Men jeg tror året 2011 blir vårt år.. Så det så🙂

    Ha en fin dag!

    • Martha 08/12/2010 kl. 12:14 #

      Jeg tror også at 2011 blir et flott år. Det satser vi på!

      Ha en fin dag du også Jorun😉
      Klem

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Spanske XMRV-forskere har funnet en spesiell dysfunksjon i immunsystemet hos ME-pasienter. « Marthas Have -- Topsy.com - 08/12/2010

    […] This post was mentioned on Twitter by Cata Lyzator, Martha. Martha said: Spanske XMRV-forskere har funnet en spesiell dysfunksjon i immunsystemet hos alle ME-pasienter.: http://t.co/R16NkTB […]

  2. Findings on XMRV in the Spanish CFS/ME population: Referat fra møtet i Barcelona 9.desember 2010. | Marthas Have - 10/12/2010

    […] nye de skulle presentere om dysfunksjon i CD8-cellene? Som jeg skrev om for et par dager siden i denne posten, skulle følgende tas opp på […]

Legg igjen en kommentar

