Kan ME behandles med hiv-medisin?

14 Dec

Hentet fra Nrk.no:

Dersom ME faktisk skyldes retrovirus, kan behandlingen være medisiner som i dag brukes mot hiv.

Retroviruset XMRV ble i fjor knyttet til utmattelsessyndromet ME.

I to store studier er det påvist at en høy andel av ME-pasientene har dette viruset, men det er fortsatt usikkert om syndromet skyldes viruset eller ikke.

– XMRV er et virus i samme familie som hiv-viruset. Dersom det viser seg at viruset forårsaker ME, er det sannsynlig at medisinen allerede finnes, sier seksjonsoverlege Barbara Baumgarten-Austrheim ved ME-senteret på Oslo Universitetssykehus, Ullevål.

Les hele artikkelen: Klikk her

6 kommentar to “Kan ME behandles med hiv-medisin?”

  1. selsius 14/12/2010 kl. 19:19 #

    Det begynner å bli en annen tone, noe som er gledelig for oss som faktisk må leve med denne sykdommen. Vi får bare overse Wyller og likesinnede, det er bare sandkorn i maskineriet, tidligre sett på som den dominerende biten. Han som mange andre har jo ingen bevis for den påståtte psykiske delen som de ynder å måtte ta med hele tiden. Det er jo ingen som reagerer likt, heller ikke ved andre sykdommer, så det å være helt skråsikker på at det er en psykisk bit som påvirker nok til å vedlikeholde sykdommen er ikke like lett og påvise som det er å ha en slik mening.

    • Martha 14/12/2010 kl. 19:47 #

      Ja, du har rett Selsius, det begynner å bli en annen tone, endelig! Men jeg kan ikke noe for at jeg faktisk irriterte meg bittelitt over at han måtte komme drassende med det der om «at det kan være noe psyskisk (også)» (husker ikke nøyaktig hva han sa) i debatten etter visningen av filmen «Få meg frisk». Ikke fordi at ‘psykisk’ er negativt selvfølgelig, men fordi det holder igjen for at det skal bli satset på biomedisinsk behandling her i landet, at vi innen overskuelig fremtid skal få hjelp til å bli friske av kroniske infeksjoner og mulig retrovirussmitte.
      Det er jo fortsatt ham mange lytter til når det gjelder ME, det er stort sett han som blir dratt inn i studiodebatter, det er ham Helsedirektoratet vender seg til, osv. Men det har snudd litt, det kan vi vel merke nå? Jeg håper det fortsetter slik vi aner det gjør fremover, og at vi får med oss flere og flere både politikere og leger/forskere osv. 🙂

      • selsius 14/12/2010 kl. 23:03 #

        Når Wyller sier at ME har psykiske elementer bygger han jo det på dette med adrenalin loop. Han mener at dette er en psykisk reaksjon på en tilbakelagt infeksjon, som da igjen gir fysisk utslag i det vi kaller ME. Enkelt og greit egentlig. Problemet er jo at det blir for enkelt i forhold til kompleksiteten av dette feltet. Dette er jo ikke noe han har kommer frem til selv, men hentet fra Parker. Før dette med adrenalin kom inn i bildet, var det jo Wessely school og dens vranglære om ME han la vekt på da han bl annet lagde de retningslinjene vi alle må forholde oss til. I mine øyne har han valg feil helt siden han startet med behandling av ME. Disse fra CDC og Wessely school har gjort enormt mye skade. Lurer på om de tar litt selvkritikk om det da viser seg at retrovirus er årsaken til ME? Det tviler jeg på. Uansett retrovirus eller ikke, de har tatt feil og manipulert omgivelsene med vranglære som har kostet mange dyrt! Så jeg håper de får sin straff på en eller annen måte.

        Ha en fortsatt fin kveld, eller natt! 🙂

        • Martha 15/12/2010 kl. 00:30 #

          Så fint du skrev litt om «historien» til Wyller her, Selsius. Selv var jeg faktisk ikke klar over at han har det fra Parker, jeg trodde bare at de tilfeldigvis mente det samme.. eller at det i tilfelle var Parker som hadde «hermet».
          Etter hva jeg skjønner har ME-pasienter blitt behandlet forferdelig stemoderlig opp igjennom, det er mange som nå bør gå litt i seg selv. Jeg lurer på hvor mange av disse som begynner å forstå? Om de forstår og likevel ikke gjør noe for å rette opp i feilene sine, gå ut med dementier osv. – så håper jeg de får merke det på en eller annen måte. Det er helt grotesk å skulle sko seg selv og sin egen karriere på syke menneskers skjebner. Jeg blir så sint når jeg tenker på all denne uretten at jeg ikke orker å tenke på det hele tiden – må skyve vekk tankene.
          Ha en god natt Selsius! 🙂

          • selsius 15/12/2010 kl. 01:08 #

            Da adrenalin loop teorien ble presenter her i landet sa Wyller i et intervju på programmet puls tror jeg det var, at han synes det var inntresant og at det stemte med hans observasjoner. Han hadde gjort målinger som støttet denne teorien. Siden har han snakket masse om dette her. Han og Malterud har ved flere anledninger invitert representanter fra Wessely school ved psykologene Whit og Sharlder til å holde foredra om cbt og helt sikkert get. De har systematisk oversett forskere som vi setter vår lit til, og medisinske konferanser av betydning. Jeg er helt overbevist om at de mener at ME er kun psykisk, men sier at det er en blanding for å være imøtekommende. Alt de foretok seg før XMRV tyder på det. Hvordan disse snakker i media stemmer dårlig med hvordan de agerer ellers. Vi er ikke senile heller da, hehe…

            • Martha 15/12/2010 kl. 16:22 #

              Takk for info Selsius, dette er veldig interessant. Wyller får meg til å grøsse, og jeg håper han får mindre og mindre oppmerksomhet nå som forskningen går fremover. At han skyves tilside og ikke lenger blir den som helsemyndigheter etc. lytter til lenger. Vi trenger medisinsk behandling, og å slippe å høre sånne dusteteorier om at kroppen har hengt seg opp og produserer adrenalin, og at det er det som gjør oss syke. At han mener at alt bare er psykisk, det forundrer meg ikke. Han vil vel bare gjøre det mer «spiselig» og nå som det er kommet andre teorier inn, så vil han tilpasse seg dem. Akkurat som Live Landmark, som hevder hun nå kan kurere XMRV-smitte vha LP. Utrolig hva folk kan få seg til å si for å tjene penger og tenke på egen karriere. Ja, skulle jo tro de tror vi er dumme el noe..og så blir det pinligere og pinligere å høre på.
              Heldigvis går forskningen fremover! Men jeg skulle ønske vi kunne fått hjelp fra helsevesenet for å bli friske, og sluppet å betale hundretusener av kroner. Det skremmer meg å starte en slik behandling, men hva skal man gjøre. Funderer på om det er noe vi selv kan gjøre for å «påskynde» prosessen.
              Snakkes Selsius! 😀

Legg igjen en kommentar

