Bli frisk av ME: Skal jeg starte i biomedisinsk behandling på Lillestrømklinikken?

16 Dec

Jeg tror jeg blir nødt til å starte i behandling. I den eneste gode behandlingen som tilbys ME-pasienter. Biomedisinsk behandling. Jeg er heldig som bor bare ca en times reise fra Lillestrøm Helseklinikk, der det finnes leger som tar imot ME-pasienter og andre med kroniske sykdommer. Her kan man også få tatt prøver for å finne ut om man tester positivt for retroviruset XMRV.

Jeg vil bare bli frisk! Jeg har forsøkt å få hjelp innen det norske helsevesenet, men de har ingen ting å tilby. Man skal være heldig om man treffer på en lege som i det hele tatt anerkjenner ME som diagnose, evt. som noe annet enn en psykosomatisk lidelse.

Det har skjedd positive ting den seneste tiden, personer med ME-diagnose er endelig utestengt fra å gi blod, og ME-senteret på Ullevål har nylig lagt ut en veileder om ME-pasienter til bruk for fastleger og sykehus, der det bla. tilbakevises at kognitiv adferdsterapi og gradert trening er gode behandlingsmetoder for å bli frisk av ME, og ikke minst at det er Canada-kriteriene som skal brukes ved diagnosesetting.

Men ting tar tid. Vi vil ganske sikkert måtte vente i flere år før vi får noe tilbud innen helsevesenet om behandling for kroniske betennelser, et ødelagt immunforsvar, opphopning av giftstoffer, et evt. retrovirus – ja, alle de ulike ”defektene” i kroppen vår som gjør at vi er blitt alvorlig syke.

Jeg er så utrolig sint og frustrert over denne ansvarsfraskrivelsen. Jeg lurer på hva disse legene jeg møter ville gjort om de selv var i vår situasjon? Ville de tenkt at ”Det er vel noe galt med innstillingen min til livet, nå skal jeg gå hjem og tenke positive tanker?”

Jeg er selvfølgelig klar over at avgjørelser om endringer i hvordan ulike pasientgrupper skal behandles, må komme fra ”høyere hold”, og det er politikerne og helsemyndighetene som svikter oss. Men det er så frustrerende å tenke på at legene har alle muligheter til å ta utvidede prøver – i blod, spytt, avføring – og da vil de finne en masse som trenger å behandles.

Det er dette Lillestrøm Helseklinikk og Prof. Kenny De Meirleir gjør for pasientene sine. De tar prøver, finner ting som kan behandles og behandler dette. Så enkelt, ikke noe hokus pokus. Og behandlingen virker! Dr. Mette Johnsgaard har sagt noe slikt som: «Det er noen som blir helt friske, de fleste blir langt friskere, mens det er noen vi sliter med å få bedre.»

Men hvordan finne pengene? Jeg har satt til side penger på sparekontoen i lange tider nå, og burde ha råd til noen måneder i behandling i alle fall. Akkurat hva det vil koste å behandle akkurat meg, er det jo umulig å si uten å ha tatt prøver først. Jeg leser på ME-behandling.com at noen bruker opptil kr. 9000,- pr. måned i medisiner, og det er tøft for de fleste om man ikke er ekstra godt bemidlet.

Skummelt faktisk. Om behandlingen virker og man blir frisk, eller i alle fall friskere, er det selvfølgelig verdt alle pengene. Selv blir jeg nok nødt til å refinansiere boliglånet mitt. Og hva da om behandlingen ikke skulle virke? Tenk å bli sittende med kanskje kr. 200.000,- ekstra i boliglån – og fremdeles være forferdelig syk. Uten sjanse til å gå tilbake til arbeidslivet.

Kan fremtiden bli at jeg fortsatt må leve med sterke kroniske influensasmerter, på trygd/AAP og med enda dårligere økonomi enn i dag? Innsatsen er høy og tilværelsen kan bli enda verre. Men jeg kan bli frisk(ere) også. Er jeg desperat nok til å ta sjansen? Er det kanskje slik at jeg ikke kan la være? Når man nesten ikke holder ut å eksistere enkelte dager, så har man kanskje ikke noe valg?

Nå er jeg dønn ferdig bare av å ha skrevet dette, influensasmertene jager gjennom kroppen, og jeg må bare gå og legge meg noen timer. Men jeg kjenner at visshten om at denne behandlingen finnes gir meg håp. En mulighet for å få livet tilbake igjen.

Man kan jo i første omgang bare ta en utredning, for å finne ut av hva det er som gjør at man er syk. Så kan man sammen med legen legge opp en fornuftig behandlingsplan som gjør at man greier å følge med økonomisk. Man trenger jo ikke å behandle alt på én gang.

Ett skritt om gangen. Jo, jeg kjenner vel at jeg ikke har noe valg. Det vil ta alt for lang tid før helsevesenet vil tilby oss noen behandling. Vi er overlatt til oss selv, og det er helt hjerterått. Men jeg skal prøve å riste av meg sinne og frustrasjon, og være glad for at vi har noen veldig gode hjelpere der ute, som gjør hva de kan for å få oss friske.

20 kommentar to “Bli frisk av ME: Skal jeg starte i biomedisinsk behandling på Lillestrømklinikken?”

  1. hasla 16/12/2010 kl. 15:40 #

    Hei Martha.
    Jeg leser innlegget ditt og forstår godt hva du mener og tenker.
    Jeg kan godt dele noen tanker om dette med deg, om du er interessert.🙂
    hasla

    • Martha 17/12/2010 kl. 08:07 #

      Hei Hasla,
      Tusen takk, det var snilt av deg og det setter jeg veldig stor pris på🙂 Jeg kommer jo ikke på flere spørsmål jeg kunne stille akkurat nå. Jeg har lurt litt på om jeg skulle velge KDM eller LHK, og har kommet til at det er hipp som happ, de er like gode behandlere, og derfor velger jeg LHK fordi det er mest praktisk. Og jeg synes Mette (og helt sikkert de andre legene der) virker veldig dyktig og seriøse. Men igjen, det tror jeg KDM er også. Vi får være glade for at vi faktisk har begge to. KDM skal visst forresten begynne et samarbeid med en indremedisiner her i Norge leste jeg et sted, så da blir det lettere å treffe ham også.
      Jo, jeg har noen spørsmål ang. XMRV-testene, men det må jeg ta med legen, fordi det har med om jeg produserer nok antistoffer til at jeg vil få utslag på en serologi-test. Det er vel egentlig helt avgjørende å få vite om man tester positivt eller ikke, for om man har retroviruset i kroppen må man regne med at man aldri blir skikkelig frisk, fordi visse virus vil reaktiveres. Jeg ble f.eks. syk av EVB-viruset, og dette er et av virusene som kan nettopp det.
      Jeg vil gjerne dele noen tanker fremover med deg Hasla, det kommer helt sikkert flere spørsmål etter hvert, og da betyr det mye å ha noen som har vært igjennom mye av det samme å snakke med.
      Klem fra Martha😀

  2. Jorunn Andreassen(jojja) 16/12/2010 kl. 20:48 #

    Jeg er i tenke modus selv, men samtidig er jeg i tvil.. Jeg vet ikke, særlig når jeg tenker hvis om dersom om..

    Legger igjen en varm klem

    • Martha 17/12/2010 kl. 08:17 #

      Hei Jorunn,
      Jeg kjenner jo så godt til de tankene selv, og selv om jeg har bestemt meg nå, så kommer tvilen igjen. Fordi det er kjempeskummelt å bruke så mye penger på noe man jo ikke har noen garanti for at vil gjøre en frisk(ere). Det er ikke noe lett valg i det hele tatt.
      Tusen takk for klemmen, sender en god og varm klem tilbake😀
      Martha

  3. Randi 16/12/2010 kl. 21:47 #

    Kjære Martha!

    Føler veldig med deg. Hadde akkurat de samme tankene selv, før jeg endelig bestemte meg.
    Jeg tenkte også at jeg kan jo ta testene og se, men da resultatene kom, skjønte jeg at jeg ikke hadde noe valg. Kroppen måtte behandles hvis jeg ville bli frisk igjen.

    Behandlingen er også en helhetlig behandling. Man kan ikke plukke ut noe og behandle det først, så ta noe annet siden. Det funker ikke, for hele kroppen og ubalansen heger sammen.

    Jeg begynte med dietten. Dvs. jeg kuttet ut alle de matvarene jeg reagerte på, da fikk jeg en opptur.

    Det jeg kjenner som veldig positivt, er at jeg er mindre trett. Jeg sover mindre og bedre. Er ikke dau hver morgen som jeg var før. Hjernen er fortsatt like dårlig. Finner fortsatt ikke ordene, men føler likevel at jeg klarer å henge bedre med i samtaler. Jo, ja jeg er på rett vei!

    Nå skal jeg til på min andre periode med antibiotika/probiotika. Hver periode hos KDM er på tre mnd.

    Valget må du ta selv, men som sagt jeg hadde ikke noe valg. Før å si det sterkt – valget mitt var liv eller (levende) død.

    Klem. Lykke til med valget!

    • Martha 17/12/2010 kl. 09:02 #

      Hei Randi,
      Tusen takk for at du forteller om dette, det var veldig interessant informasjon. Og det høres jo også logisk ut at man må behandle alt, og ikke bare evt. ta litt om gangen. Fordi ting henger sammen. Sant det.

      Det gjør det litt lettere å ta valget og bestemme seg for å starte opp, om man tenker at man i alle fall kan finne ut av hva det er som finnes å behandle. Og finner man ut at det er alvorlige ting, så må man bare hoppe i det, for man kan jo ikke gå med alvorlige infeksjoner. Da er det kanskje ikke så rart om man føler seg syk?
      Det skal bli veldig interessant å finne ut av hva det evt. kan være..

      Diett er veldig viktig ja, skjønner jeg. De testene får man kanskje svar på først? Jeg har inntrykk av at mange starter opp med diett før de starter med medisiner. Og at det å begynne å spise riktige matvarer ift. intoleranser man måtte ha, er kjempeviktig. Jeg har egentlig tålt det meste av mat, men det kan kanskje ha endret seg om tarmen er blitt syk. Sånt får vi vel svar på etter hvert.

      Så flott å høre at du er blitt bedre!! Det må kjennes aldeles herlig, selv om det går litt etter litt. Da vet du at du responderer på behandlingen som gis!
      Masse lykke til fremover Randi! Regner med vi snakkes mer etter hvert!

      Klem fra Martha😀

  4. Et liv å leve 17/12/2010 kl. 16:37 #

    Kjenner meg godt igjen i det du sier. Tenkte å begynne med å teste meg for matintoleranser, men vegrer meg for å legge så mye penger i behandling. Skulle det ikke virke og jeg legger masse penger i det forgeves, da er det min mann det belaster. Er man syk er ikke inntekten stor. Har i flere å lagt mye penger i alternativ behandling for å få mer livskvalitet, noe som jeg har fått. Nå er jeg trett på å legge så mye penger på behandling. Jeg trenger en pause. Tenker avvakte å se hva som skjer, og gi min lege litt informasjon om hva som skjer.
    Snakke om klasseforskjeller i samfunnet, når man må ha mye penger for å få en sjanse til å bli frisk og arbeidsfør igjen!
    Men jeg forstår godt de som tar sjansen for å bli friske, der de har mulighet til det. Lykke til i ternkeboksen!

    • Martha 18/12/2010 kl. 12:28 #

      Jeg synes det er godt å lese at du har oppnådd å finne mer livskvalitet gjennom de tingene du har prøvd av alternative behandlinger. Det er så synd at alle slike ting er så dyre, at det blir et sjansespill å ta å prøve dem ut. Veldig godt at du har funnet ting som har fungert. For om man ikke oppnår å bli frisk, så hjelper det veldig godt bare å heve livskvaliteten noen hakk oppover! Og da er det verdt pengene.

      Man opplever virkelig at det er klasseforskjeller i Norge når man blir syk. Vi ville jo alle startet behandling på Lillestrøm Helseklinikk eller hos prof. De Meirleir om vi enten hadde masse penger eller fikk dekket behandlingen gjennom støtte fra det offentlige. Det er helt forferdelig at det er pasientens økonomi som skal avgjøre om man får sjansen til å få livet tilbake.

      Jeg tenker fortsatt, leser på me-behandling.com for å lære mest mulig om behandlingen og pasienters erfaringer. Anbefaler alle å lese der, det kan hjelpe på veien mot å ta en avgjørelse. Selv om det er økonomien som avgjør, for meg i alle fall, så er det veldig fint å lese hvordan andre opplever å være i behandling, både av fremgang og nedturer underveis. Det er jo ikke noe «quick fix», det tar ofte måneder før man merker at formen bedrer seg.

      Tusen takk, og lykke til videre til deg også! Ønsker deg noen fine dager fremover!
      Klem fra Martha😀

    • Dea 18/12/2010 kl. 15:39 #

      Jeg vil bare slutte meg til alle innlegg og hjertesukk rundt økonomiske hindringer til behandling. Det er så frustrerende.

      Men vi må ikke glemme de som er så syke at de ikke fysisk kommer seg til behandling- de har ingen muligheter! Sykdomsgrad, geografi og økonomi skal ikke avgjøre om pasienter i Norge skal få mulighet til medisinsk behandling!

      Dette var en liten digresjon og jeg ønsker ikke å bagatellisere det at økonomi er til hinder- det er så fortvilt. Det er likevel så viktig å være bevisst på at det er så mye som er til hinder for at ME pasienter får medisinsk hjelp og behandling 🙂

      • Martha 20/12/2010 kl. 18:25 #

        Jeg er helt enig med deg Dea, og det er jo faktisk enda mer fortvilet for de som bor slik til at de ikke har mulighet for å komme seg til behandling. Og når man er så syk som mange er, så er det utrolig tøft bare å komme seg avgårde til lege.
        Dessuten er det tøft å greie å gjennomføre en behandling, for man må administrere alt selv. Medisiner må bestilles og hentes og de fleste må leve på diett, og det er mye arbeid i bare det. Er man veldig syk så er det tøft bare å greie å få i seg vanlig mat for å holde seg i live, og skal det være f.eks. glutenfritt og laktosefritt så kreves det mye energi man ikke har å finne og lage den riktige maten.
        Alt dette blir ekstra tøft når man er helt på egenhånd og ikke har energi. Det er nesten ikke gjennomførbart, og det er mange i dette landet som ligger hjemme alene, fortvilte og syke, og sånn skal det ikke være!!

  5. ~SerendipityCat~ 18/12/2010 kl. 10:08 #

    Det er et veldig vanskelig spørsmål dette, og man må selvfølgelig tenke grundig gjennom det. Jeg valgte til slutt å ta tester på LHK for å se «hva de fant», og det var en del… Så det var ikke tvil om at vi måtte prøve å få til en behandling.

    Det kjører selvfølgelig økonomien rett i grøfta, men om det bare kan heve livskvaliteten et par hakk så er det verdt det. Jeg er ikke blitt «frisk» på de få månedene jeg har vært i behandling, men jeg har det MYE bedre. Og så er det godt å være pasient hos Dr. Mette for makan til sympatisk, tålmodig og dyktig lege skal man lete lenge etter!

    Lykke til med avgjørelsen!

    • Martha 18/12/2010 kl. 12:44 #

      Hei Cat!
      Akkurat slik jeg tenker, og en utredning har man alltids råd til. Koster ikke det sånn ca 10-15.000,- tro? Jeg lurer igrunnen på om de ved første utredning tester alle for de samme tingene, men jeg tror de avpasser litt etter hva man forteller om av symptomer og sykehistorie. Det kan vel ellers bli veldig kostbart å skulle teste for absolutt alt som kan finnes. De mest alminnelige infeksjonene, som mycoplasma, borreliose, Lyme..ja, jeg er ingen ekspert, og dessuten husker jeg ikke helt hva jeg har lest om det. Får ta det opp med legen når jeg kommer så langt😉

      Det er så flott å lese at du er blitt så mye bedre! Det må føles veldig godt å kjenne at behandlingen hjelper, og da er det – som du sier – verdt alle pengene. Har veldig lyst til å begynne hos Mette jeg også, men de er helt sikkert like dyktige og sympatiske alle sammen. Jeg leser jo at alle roser legene sine på LHK, og det er både hyggelig og betryggende for oss som kommer etter😉

      Kos deg i førjulstiden! Håper du får mange fine dager og energi nok til både familie og venner!
      Klem fra Martha😀

      • ~SerendipityCat~ 18/12/2010 kl. 19:09 #

        Jeg tror det kom på en ca 12-15.000 for utredningen for min del i alle fall, og det er ikke nødvendig å ta absolutt «alt» heller. Jeg har blant annet ikke tatt fruktose-test og et par immunprøver som skulle sendes til USA. Dr. Mette er flink til å se på hva som trengs, ut fra de første prøvesvarene (som såvidt jeg forstår er en slags «standardpakke» med blodprøver, avføringsprøver og matintoleranse).

        Vel.. MYE bedre skal jeg egentlig ikke skryte på meg å ha blitt, og har hatt en nedtur nå i det siste igjen. Det er visst ganske vanlig, og så er vi inne i denne forkjølelses/influensa-sesongen hvor jeg har følelsen av at jeg kommer borti sjuke folk hele tida… Vanskelig å skjerme seg når man har små barn i skole for eksempel!

        Det er vanskelig å råde deg til hva du skal gjøre, men før eller senere må man ut av den forferdelige «limbo»-tilstanden og da vurderer man seriøse alternativer uansett hva de koster nesten… Tenk på hva du ville gjort om et av barna dine ble sykt? (Nå husker ikke jeg om du har barn, men hypotetisk da.)

        Her blir det lite nett og blogging om dagen, men julepynt og juletre i stedet!😀 Klem til deg også!

        • Martha 20/12/2010 kl. 13:14 #

          Takk for at du deler Cat! Det er veldig fint å vite litt om hva man går til, og jeg forstår litt mer nå om hva det går ut på. Mye mer faktisk!
          Det var noen som skrev et sted om at det er positivt å oppleve svingninger, at ikke formen er den samme hele tiden. Om det gjalt sykdommen generelt eller når man er i behandling var visst ikke helt klart, men uansett tror jeg vi kan si at det er posiivt med både opp- og nedturer. Og det er godt du totalt sett opplever fremgang i alle fall. Håper det svinger oppover igjen før jula kommer!

          Og det er sant, hadde det vært sønnen min som var syk, så hadde jeg fått ham i behandling for lenge siden. Der ga du meg noe å tenke på faktisk, jeg burde jo egentlig være like «grei» mot meg selv, og dessuten er det fælt for sønnen min at jeg er syk også. Kunne jeg bli bare litt bedre, ville det være veldig fint for ham også.

          Jeg er så treg til å svare dere om dagen, for formen har vært på bånn. Litt oppsving i dag kanskje? Håper det, sov plutselig mange timer i ett strekk i natt, utrolig godt!
          Kos deg med julepynt og juletre og alt det andre koselige i julen Cat!
          Stor klem fra Martha😀

  6. Jorunn Andreassen(jojja) 18/12/2010 kl. 11:44 #

    Takk for besøk i bloggen min.. Setter stor pris på det..

    Jeg husker ikke hvordan jeg lagret bloggere i selve bloggen min, så jeg har lagret du og alle andre på pc.. laget en egen mappe, fine bloggere🙂

    Nå er det snart jul og jeg kjenner håpet om at 2011 blander seg sammen med julefølesen og gir meg rosa dager som Maria kaller det🙂

    God og varm klem.. Ha noen deilige førjulsdager .

    • Martha 18/12/2010 kl. 12:54 #

      Hei igjen Jorunn, ja jeg må jo inn og besøke deg vettu😉
      Lurt å legge blogger man ofte besøker i en egen mappe. Jeg gjorde også det, for det tok litt tid før jeg fant ut av hvordan jeg skulle lage lenker. Det viktigste er at man finner folk igjen da, på den ene eller andre måten😉

      Som jeg skrev hos deg så håper jeg du får en fin tid fremover. Selv tenner jeg stearinlys hver kveld for tiden, og vi spiser gjerne noe god mat om kvelden. Lar roen senke seg helt nå på årets slutt.

      Stor klem tilbake til deg!
      Martha😀

  7. Nina 18/12/2010 kl. 15:45 #

    Blir så inderlig trist og lei meg – og vanvittig forbanna! – når du (og andre) må vurdere om man skal prøve behandling eller ikke på grunn av økonomi – vi lever i verdens rikeste land og bør få gratis helsehjelp uansett hva slags diagnoser man får. Uretfferdig er det! Håper du finner svarene du leter etter, slik at du blir frisk!! Så håper jeg snart det offentlige helsevesenet ser seg villig til å lete til de finner svar og gjerne med nye metoder- selv om det koster penger… Klem til deg! Og lykke til!!!!

    • Martha 20/12/2010 kl. 13:23 #

      Hei Nina, og velkommen hit!😀
      Beklager at jeg svarer deg sent, formen har ikke vært så god de siste dagene, men nå kjenner jeg et lite oppsving igjen – og det er så godt!
      Jeg setter veldig pris på det du skriver, det gjør spesielt godt at noen «utenfra» forstår og støtter oss i dette. For det oppleves virkelig veldig urettferdig at vi skal måtte streve med dette alene. Å ha en sykdom som gjør at man er så syk, og legene ikke tror på en, det er så fortvilende at jeg kjenner jeg nesten ikke har ord for det.
      Så tusen takk for forståelse og gode ord Nina!
      Stor klem fra Martha😀

  8. Lilja 18/12/2010 kl. 21:58 #

    Kjære Martha…..titter innom,ei stund siden sist🙂

    Jeg tror det er mange av oss som kjenner på dette sviket, denne uretten som begåes mot oss ME-syke fra de som forvalter fellesskapets midler, les : politikkerene. Når man gjennom mange år, har vært en ansvarlig, pliktoppfyllende og lojal samfunnsborger og betalt sin skatt (med glede…) synes jeg det er rett og rimelig at også jeg som naboen eller kollegaen min, får dekt mine utgifter ved behandlig i det offentlige helsevesen….
    Jeg er også i tenkeboksen ang. behandlig ved LHK. Fikk senest i dag en oppfordring fra en vennine som går i behandling hos KDM om å vurdere oppstart snarest. Reservasjonen ligger som hos de fleste i økonominen.
    Fryktelig frustrerende å vite at det nå finnes det adekvat, medisinsk tilbud så og si «rett utenfor døra» som kroppen min så desperat har behov for, men som jeg pr.i dag kvier meg for å beskoste/ belåne…For hver dag som går, føler jeg at jeg svikter kroppen min, helsa mi og meg selv ,når jeg ikke «tar tak» dvs går i gang med eneste gangbare behandlig….
    Håper på at 2011 skal bli året da flere gode ting fortsetter å skje for oss ME-syke🙂 Mange gode krefter i sving🙂
    Enn så lenge drikker jeg grønn te, spiser hvitløk og forsøker å holde syre/base-balansen i basisk favør mellom slagene, ispedd glitter, gavepapir og beroligende englesang😉 Ønsker deg en god førjulstid🙂 Klem

    • Martha 20/12/2010 kl. 13:52 #

      Hei Lilja!
      Så hyggelig å se deg igjen! Du tenker også på å starte i behandling ja. Du skriver jo akkurat de tingene jeg tenker. Det er så urettferdig at vi nektes behandling av det offentlige hesevesenet, vi har jo vært med å yte til fellesskapet vi også gjennom å ha betalt skatt i flerfoldige år. Og alle burde uansett ha lik rett til behandling i det samfunnet vil lever i, jeg hadde nesten ikke trodd det var mulig å behandle en pasientgruppe så dårlig om jeg ikke hadde opplevd det selv. Det er så sykt urettferdig!

      Det har skjedd mye positivt i år, og jeg håper 2011 blir enda bedre, men jeg er så redd for at det vil ta altfor lang tid før vi kommer helt dit at vi tilbys behandling. Hvorfor kan de ikke se til hva som gjøres av forskning i utlandet? Må de gjøre alt selv, og teste alt frem og tilbake så vil det jo ta mange ekstra år før vi kommer dit at vi vil få medisiner. Jeg tror ikke jeg holder ut å vente så lenge, for jeg er blitt bare sykere de fire årene jeg har vært syk. Så det spørs om jeg ikke bare MÅ søke hjelp andre steder.

      Takk for gode ønsker, jeg ønsker deg også en god førjulstid! Håper du får fine dager og kan glede deg over julen!
      Stor klem fra Martha😀

Legg igjen en kommentar

