– ”Har du forsøkt Lightning Process?”

20 Dec

Jeg var forleden en tur på legesenteret der jeg for tiden har fastlege. Jeg skriver ”for tiden” fordi jeg – som dere som leser bloggen min vet – så er jeg på jakt etter en ny fastlege etter at min flinke lege gjennom over 10 år er blitt syk, og jeg har enda ikke funnet noen som vet noe om ME eller i det hele tatt er interessert i å lære noe om sykdommen.

Den siste tiden har vært ekstra tøff, fordi jeg har følt meg enda mer influensasyk enn jeg gjør til vanlig. Formen har svinget litt, men jeg har stort sett ikke greid å være oppegående annet enn for å finne noe å spise eller å gå på toalettet, sånt man må for å holde seg i live. Ingen matlyst heller, men jeg vil jo leve, så da er det bare å trykke ned noe med litt næring i.

Huff, dette høres fryktelig trist ut, og det er egentlig ikke meningen. Jeg er innmari lei av å skrive triste og frustrerte innlegg på bloggen, eller gjengi sinte brev som det jeg sendte til både Jens og til div.helsemyndigheter. Jeg var for øvrig ikke klar over at jeg hørtes så sint ut før jeg fikk en tilbakemelding på at ”ting måtte være en misforståelse” fra en av mottakerne. Hehe, jeg får kanskje moderere meg litt neste gang jeg skriver noe.

Vel, nå er jeg endelig såpass oppegående igjen at jeg greier å sitte ved pc’n, og det jeg skulle fortelle om var mitt legebesøk i forrige uke.

Jeg ringte legesenteret for å høre om fastlegen min var der. Forventet egentlig ikke noen time hos henne, for det er minst en måneds ventetid om man skal bestille legetime. Hun har dessuten sagt til meg at jeg kan komme til henne med ting som ikke har noe med ME å gjøre, men er det noe ME-relatert så må jeg gå til andre.

Men det er ikke alltid så lett å vite om ting er ME-relatert. Det er det vel egentlig legen som skal finne ut av? Influensasymptomene mine var mye verre enn ellers, men om det ”bare” er ME eller om det kan være en virus- eller bakterieinfeksjon på toppen, det skal vel legen finne ut av, og jeg synes det er rimelig at jeg har rett til en legetime for å få slike ting vurdert. Smerter også for eksempel, jeg kan jo ikke være sikker på at det er ME’n som gir disse grusomme smertene. Vi er jo ikke forskånet fra andre sykdommer selv om vi har ME. Det kan nesten være farlig å få en ME-diagnose, fordi alt så lett tilskrives at man har denne sykdommen. Jeg tenker jo også slik selv, fordi jeg er så vant til å føle meg så syk. Plutselig kan det kanskje være noe annet?

Jeg har ingen mistanker om det nå, og for ordens skyld, jeg er ikke hypokonder, og løper egentlig ikke ned legekontorer, det har bare vært litt mye i det siste fordi jeg leter etter en flink lege.

De har en type legevakt ved legesenteret, og jeg fikk bestilt time hos en av de andre legene dagen etter. Det kunne jo være nyttig å få snakke med en av de andre, tenkte jeg, kanskje det kunne være en lege der som kjenner litt til ME?

Han viste seg å være en veldig hyggelig fyr, lett å prate med, og jeg syntes jeg måtte fortelle litt om bakgrunnen min. Om at jeg aldri kom meg igjen etter at jeg fikk kyssesyken for 4-5 år siden, uten å vite det før akuttfasen var over, at jeg følte meg veldig energiløs og derfor trente masse, og jeg holdt faktisk et langt foredrag om at jeg nå hadde bestemt meg for å starte i behandling på Lillestrøm Helseklinikk  (populært kalt Lillestrømklinikken ).

Jeg snakket om prøver de tar der, og som jeg skulle ønske var tilgjengelig hos leger i det offentlige helsevesenet, og at nå orker jeg ikke å være syk lenger, så jeg må bare betale for behandlingen selv, selv om det er dyrt med utredninger og det koster nærmere 10.000,- i måneden for medisiner, og at det er forferdelig synd og urettferdig at det skal være slik.

– ”Har du forsøkt Lightening Process?”

Der kom spørsmålet. Jeg ble helt satt ut, og greide dessverre ikke å si annet enn at nei, det har jeg ikke, og det vil jeg ikke, fordi det tror jeg ikke noe på. Og så fortalte jeg om at det er mange som faktisk blir sykere av LP, fordi de presser en kropp som er syk til å skulle fungere som om den var frisk.

Han svarte ikke noe på det, og nå husker jeg ikke akkurat hva som skjedde. Han sa vel bare at han ville ta en crp, for det var det jeg gjorde etterpå. Og så fikk jeg resept på hostesaft, og det var jo bra, for jeg holder som vanlig på å hoste meg i hjel.

Men søren heller, jeg ble så irritert over meg selv etterpå. Jeg skulle jo ha fulgt opp med spørsmål om hva han mente med det spørsmålet. Og om han var klar over at LP er en udokumentert behandling, og at han som lege ikke skulle ta opp denne behandlingen overfor en pasient. Han formulerte det som et spørsmål, men jeg oppfattet det jo klart som en anbefaling likevel. Hvorfor skulle han ellers ta det opp?

Jeg hadde ikke spurt ham om han visste om noe som kunne gjøre meg frisk. Tvert imot så satt jeg nettopp da om snakket en hel masse om behandlingen jeg har tenkt å starte opp ved Lillestrøm Helseklinikk. Tenk om han heller hadde kommentert noe av det jeg fortalte om behandlingen de tilbyr der? Men det var jo tydelig at han synes at biomedisinsk behandling er bare tull. Eller rettere sagt, han mener at ME sitter mellom ørene, og at det bare er å endre tankemønstre, så blir man frisk igjen.

Jeg kan jo selvfølgelig forstå legene også, for det er ikke rart at de blir forvirret når de hører om alle som er blitt friske av LP. Men da kan de ikke ha hatt ME, mener nå jeg. Til og med Helsedirektoratet sier jo nå at, sitat: ”Det har også fremkommet at noen har blandet sammen utbrenthet og ME/CFS.” Det er så bra at de sier det!

Vi får håpe at 2011 bringer oss enda nærmere en bedre forståelse av ME, både blant helsepersonell og beslutningstakere. Kanskje vi kan skrive noen brev snart igjen, der vi denne gangen ber om støtte til biomedisinsk behandling. Er vi mange nok, så kanskje vi blir hørt?

14 kommentar to “– ”Har du forsøkt Lightning Process?””

  1. Hege Renate 20/12/2010 kl. 22:30 #

    Tror vi alle har opplevd noe lignende dessverre. Det er helt utrolig hvor mye vi skal gå gjennom, hvor mye vi skal tåle av misstroelser og fordømming.

    Stor klem til deg iallfall og håper du finner en fastlege som vil hjelpe deg.

    • Martha 20/12/2010 kl. 23:22 #

      Hei Hege Renate,
      Jeg har lest at andre opplever at leger har begynt å snakke om LP, og det har de jo strengt tatt ikke lov til å gjøre. Derfor skulle jeg gjerne ha sagt noe mer enn det jeg sa, men det får bli neste gang, om det blir noen.

      Jeg begynner å bli innmari lei av leger som ikke vet noe som helst om ME nå, og viser så liten interesse for å lære. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, det blir vel at jeg til slutt ikke orker mer, og prøver å unngå leger i det offentlige helsevesenet.

      Takk for klem, en stor en tilbake til deg😀

  2. melivetpaaslep 20/12/2010 kl. 23:57 #

    Jeg kjenner meg igjen i forstoppelsen, jeg stopper opp når lp nevnes, i hele meg. Det er som å vende ryggen til noen du snakker med og gå, stopp på diskusjonen, dialogen, gjensidigheten. Når lp nevnes, presenteres som Sannheten eller anbefales av mennesker som bare har hørt frisk-på-tre-dager-ryktene, da er det ikke mer å si. Fordi man føler at man ikke har noe å si dersom man ikke har prøvd det, fordi man av og til får følelsen av at den andre mener du koser deg i hjemmetilværelsen og er vanskelig og vrang. For hvordan kan vi si at vi ikke tror på lp, hvorfor ikke prøve, vil vi ikke bli friske? Vel, ville den som anbefaler det gått på lp dersom han fikk smerter i beinet, bare for å prøve? Neppe, han ville oppsøkt hjelp der han trodde hjelpen fantes, for å bli bra, ikke bare mestre.

    Stor klem og sympati til deg!

    • Martha 21/12/2010 kl. 10:51 #

      Hei,
      Jeg forstår akkurat hva du mener, og jeg er så lei av folk som anbefaler meg på prøve denne treningsformen, det er jo det det er, det er ingen kur eller behandling for å bli frisk. De mener det sikkert vel, for det er stort sett venner og bekjente som har brakt det opp. Og jeg forstår at de blir forvirret når de ser at folk blir friske etter 1-3 dager. Men det blir så slitsomt å skulle forklare om og om igjen at det der er ingen ting for meg, fordi det ikke ville hjelpe meg til å bli frisk, men ville tvert i mot sannsynligvis gjort meg sykere.
      De nærmeste vennene mine forstår nå heldigvis hva LP er, mens andre sikkert tror at jeg ikke vil bli frisk. Hvilken syk tanke! Hvorfor skulle jeg ikke ville bli frisk, men la flere år av livet passere som et mareritt, og ikke ville bli frisk?! Jeg har kunn et ønske for meg selv, og det er å bli frisk og få tilbake mitt gamle liv!

      Og jeg opplever det enda, om enn sjeldnere og sjeldnere, at folk anbefaler meg LP. Jeg har nå fått beskjed om å ringe en tidligere deltaker på et kurs for å snakke med henne om hennes erfaringer. Hun ble altså helt frisk av LP etter å ha ligget helt uten krefter i flere år. Det er en i familien min som kjenner moren til denne jenta, og jeg måtte love å ringe, sa moren til denne jenta. Jaja, det kan jeg vel alltids gjøre, jeg har jo ikke snakket med noen som har tatt LP før, og kanskje jeg får vite enda litt mer om hva kurset går ut på. Men jeg vil ikke ha noe press om at jeg også skal melde meg på et kurs! Da får noen i tilfelle sponse det, for jeg vil bruke pengene mine på noe jeg tror på, altså biomedisinsk behandling, og da trenger jeg hver en krone jeg har for den behandlingen.
      Tusen takk for klem og sympati, det setter jeg veldig stor pris på!
      En stor klem tilbake til deg!😀
      Martha

  3. Lilja 21/12/2010 kl. 01:19 #

    Hei, igjen…🙂

    Ang. ME pluss/ minus tilleggsinfeksjon på toppen…? Jeg fikk (dvs hele familien) fikk det deg vil kalle en «influensa-lignende infeksjon for 1-3 uker siden. Det kom som «kastet» på meg. Ble iskald på føttene, utslått og ganske akutt tappet for energi. La meg kl 18 samme kveld, inntok div remedier og sov i mange timer… Neste dag følte jeg meg mye bedre og tenkte at «stormen hadde blåst over» men fra den 3. dagen til den 8. var jeg veldig dårlig.Energisvikt, kraftig hodepine, forhøyet temperatur, og vond hals (de andre familiemedlemene hadde i tillegg forkjølelse og innbitt / langvarig hoste ) Dag 6. var allmenntilstanden forverret og jeg var fryktelig kvalm, svimmel,hadde kraftig hodepine, lite energi-klarte knapt å stå på beina samt tungt for å puste….Da var jeg så dårlig at jeg ikke orket tanken på sitte inneklemt blandt 20 andre på mitt lokale legekontor og få hjelp av en kronisk forsinket, stresset og ikke altfor engasjert fastlege. Den offentlige legevakten har heller ikke det beste ryktet. Jeg fortrengte der og da de ekstra kostnadene og dro med mannen min som «bodyguard» sporenstreks ned til den «private» legevakten hvor jeg kom rett inn, og ble tatt godt hånd om av en lege som lyttet og fortalte. Og mht til ME var han både ydmyk og interessert (…ja,ja jeg vet jeg betalte for denne «profesjonelle holdningen», men for en nydelig og direkte helsebringende (aha)-,opplevelse.
    Jeg kunne senke «guarden», og hvile i den vissheten om at han ivaretok meg på aller beste vis, på alle måter….Prøver ble, tatt, lungene sjekket (de var fine) men det ble påvisst forhøyet senkning som i sste fase av en infeksjon. Infeksjonen var ute av kroppen et par dager senere og pga av påfølgende 100 % sykemelding er jeg akkurat nå i ganske god form.
    Tenk om vi alle kunne få oppleve slike møter med doktoren/ helsevesenet (uten å skulle gå på akkord med en ellers sårbar økjonomi…) Ja, ja …dette var nå bare et lite innspill på stikkordet «infeksjon» . Man er jo litt ekstra på vakt også mht fjorårets svineinfluensa-epidemi sterkt i minne og flere av oss er jo heller ikke vaksinert…
    Håper du finner ut av hva som gjør deg sykere en normalt…🙂 Fortvilet å bli invalidiserende syk og avhengig av omgivelsene….Ønsker deg god bedring🙂 Alt godt til deg, Martha… 🙂 Stor klem Lilja

    • Martha 21/12/2010 kl. 11:16 #

      Hei Lilja!
      Så godt å lese at du er blitt bra igjen, det der var en skikkelig kraftig infeksjon du fikk, med mange veldig ubehagelige symptomer. Spesielt hodepine og kvalme slår en jo totalt ut, og med alt det andre i tillegg og en kropp som er syk i utgangspunktet, da blir det virkelig ekstra tøft!
      Jeg forstår så godt at du oppsøkte en privat legevakt, for det har jeg gjort selv også. Legene jeg har møtt der, er slik som du forteller. Det er akkurat som de har en helt annen form for «folkeskikk» enn leger i det offentlige. Jeg opplevde akkurat det som du forteller, de lytter til det du har å si, og de møter deg med både forståelse og viser interesse og imøtekommenhet hele veien. Hvilken enorm forskjell! Og det gjør så godt å gå ut igjen fra en lege som har behandlet deg på en så god måte!
      Det er virkelig så synd at økonomi skal spille en så stor rolle overalt, også innen helsevesenet. Det er en helt annen kultur innen det private markedet. Og det har man jo dessverre ikke råd til annet enn en sjelden gang. Men det er verdt det. Det er virkelig balsam for sjelen å bli møtt av en lege som ikke viser mistro, men tvert i mot lytter med interesse og behandler pasienten med den respekt man fortjener.

      Tusen takk Lilja, først for at du minnet meg på at det faktisk finnes gode leger der ute (selv om man må betale for dem), og tusen takk for klem og ønske om god bedring. Det setter jeg veldig stor pris på!
      Håper du nå får en fin tid fremover og at du får en koselig julefeiring!
      Stor klem fra Martha😀

  4. Bernhard Auran 21/12/2010 kl. 17:46 #

    Hei.
    Dette er et innlegg eg hadde I aftenposten, som eg tenkte jeg kunne legge inn her som et bidrag til debatten rundt ME og LP. Siden eg selv har hatt ME, og samtidig har tatt Lighting Processkurset skulle eg tro eg har et rimelig bra utgangspunkt for å mene noe om dette emnet.

    Som 15 åring fikk jeg ME etter en kyssesyke. Eg var ute av skolen i 5 år og var sterkt redusert i ytterligere 6 år. Det som ble et vendepunktet var nettopp LP kurset. Der lærte eg å ta regi over eget liv, og lærte hvordan eg bedre kunne forholde meg offensivt til den totalt passifiserende tilstanden som følger med det å ha ME.
    For at denne fremgangen skulle skje, var eg nødt til å konfrontere meg selv på grunnleggende tenkevaner og tenkemønstre, og begynne å oppdage hvor utrolig mye de sannhetene du lager for deg selv, er med og påvirker livet ditt. Det å underkjenne dette aspektet når du har en lidelse som ME, er å gjøre seg selv en farlig bjørnetjeneste. Eg sier ikke herved at ME har kun psykologiske årsaker. Slik opplever eg ikke at det var for meg, og det er helst sikkert ikke tilfellet hos mange andre, MEN det som engang var fysisk, vil etterhvert manifestere seg videre i tanker og vaner.
    Du blir tilslutt så fanget i sannheter rundt din egen kropp og ditt eget liv, at det blir umulig å bryte ut av. Med flere år med erfaring som ME pasient enn de fleste, føler eg et ansvar for å dele sannheten om hva som var nødvendig for meg, og andre “ex ME” pasenter for å komme meg på bena igjen, og begynne å tørre å leve livet mitt.

    Vet at det kan være smertefullt, for deg som har ME, å høre noen fortelle om det som berører et “psykologiske aspek”t av sykdommen. Du vil så gjerne, og du har kjempet så hardt for å bli trodd, og det høres så provoserende lettvint ut når noen kommer trekkende med kognitiv terapi og psykosomatiske lidelser som et svar på din alvorlige og livsødeleggende tilstand. Ofte er måten slike psykiske årsakssamenhenger blir presentert på kanskje like mye problem i seg selv, da oppsiktsvekkende mange fagfolk i norsk helsevesen mangler grunnleggende forståelse for pasientens sårbare ståsted i møte med helseinstutisjoner.

    Som en kommentar til den litt endimensjonale meningsutvekslingen om forbindelse mellom ME , LP og Psyke,bør det sies at LP ikke tar utgangspunkt i at ME har psykisk opphav, men de gjør kursdeltakerne oppmerksomme på hvor stor stor makt vi selv har til å påvirke vår egen kropp ved hjelp av det vi tenker og tror. Her er i utgangspunktet mulighetene grenseløse, og det som ligger til grunn i kurset for ME-deltakere, er og grunnessensen i kurs for andre pasientgrupper, som har en mye tydligere “fysisk” relatert sykdomsprofil.

    Eg ber deg med ME som leser dette om å begynne å tørre å leke seg med tanken om at det faktisk finns en måte å komme meg ut den situasjonen du er i. Si til deg selv at dette faktisk er mulig, at ressursene som trengs for å jobbe seg ut av dette faktisk finns i oss alle, selv om dette til tider virker uendelig langt borte. Slutt å spring til alternative behandlere og sitt stille og vent på at noe eller noen skal gjøre deg frisk. Vær glad for at linjene mellom hva som er fysisk og hva some er psykisk er så utydelig og tåkelakt. Dette gir oss makt! Makt til å aktivt forandre, ta regi, og påvirke ditt eget liv på en positiv og kraftfull måte.

    Det er er ikke det at du ikke vil er tapper og prøver .Det vet eg veldig mye om. Det handler mer om at du ikke gjør det på rette måten. Dette kan læres, og det er opp til deg. Mulighetene er uendelige, men det krever hardt arbeid og mot! (!!)

    Til slutt et utfordrende ,og for mange provoserende sitat, som eg har valgt å gjøre til et mantra, ikke bare når det gjelder sykdommen, men i alle områder i livet;
    “ Det finns de som tror de kan, og det finns de som ikke tror de kan. De har rett begge to” ( Henry Ford)

    Håper du finne veien du ut av sykdommen din Martha, og ønsker deg all mulig lykke til, uansett hva du bestemmer deg for, og hvordan du velger å kjempe !

    Alt godt

    Hilsen Bernhard Auran

    • Martha 21/12/2010 kl. 20:45 #

      Hei Bernhard!
      Velkommen hit, hyggelig å høre at LP hjalp deg og at du er blitt frisk igjen.
      Vi vet jo alle at psyke og soma henger sammen, og f.eks. kognitiv terapi kan være et fint verktøy for mange, men da selvfølgelig ikke som behandling for sykdommen (om det ikke er en psykisk sykdom man har) Har man en alvorlig somatisk sykdom, f.eks. forårsaket av virus, bakterier, mikrober osv. må den selvfølgelig behandles medisinsk. Man kan ikke tenke seg frisk fra kreft, ulcerøs colitt, polio osv, og heller ikke ME, dessverre. Det er mange som har forsøkt, og mange har blitt alvorlig syke. Det er derfor viktig at disse historiene også blir kjent, ikke bare alle «solskinnshistoriene» om de som har reist seg fra seng og rullestol etter noen timers LP-kurs.
      Som jeg skrev et annet sted her, er det nok snakk om at mange med ME-diagnose er feildiagnostisert, og også Helsedirektoratet nevnte dette som et problem i brevet de sendte ut til blodbankene der de nå nekter ME-syke å donere blod. Det er mange «tilstander» som dessverre er blitt forvekslet med ME, som utbrenthet og depresjon. Der kan sikkert psykologiske verktøy være til god hjelp.
      Lykke til videre!😀
      Martha

  5. Olaf Berli 21/12/2010 kl. 23:06 #

    Hei.
    Interessant blogg du har. Prøver å følge litt med på det som skjer på nettet om dette.
    Som du ser har jeg oppgitt adressen til min egen blogg der jeg også har noen få innlegg om ME. Kanskje noen av disse kan være av interesse. Jeg har også en nettside: http://www.reverse-therapy.no.

    Om dette er noe for deg vet jeg ikke, og jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å overtale deg – utover det jeg allerede har gjort. Ønsker deg hvertfall lykke til!!

    -Olaf-

    • Martha 22/12/2010 kl. 12:30 #

      Hei Olaf,
      Jeg var litt usikker på om jeg skulle legge ut kommentaren din. Alle har rett til en stemme så lenge den er saklig, men dette er jo egentlig markedsføring, og det er jeg svært skeptisk til. Jeg har tittet litt på nettsiden din, og ser at Reverse Therapy ikke er noen behandling for ME. Som du selv skriver her: http://www.reverse-therapy.no/om-rt/hva-er «Det er viktig både for deg og for oss at vi ikke starter med Reverse Therapy dersom du har en sykdom som skulle vært behandlet av lege og helsevesen.» Og det er det bra at du skriver.
      Det finnes riktignok ikke enda noen behandling under det norske helsevesenet, men ME er en somatisk sykdom som skal behandles av lege.
      Hilsen Martha

      • Bernhard Auran 22/12/2010 kl. 14:56 #

        hei igjen !

        Å avskrive LP ved å si at alle som har fått bedring av dettte kurset ikke har «riktig» ME er vel noe man bør være forsiktig med. ME er vel nettopp kjennetegnet av at det er en jungel med symptom av kognitive og fysiske art som varierer sterkt fra person til person.

        hvorfor tviholde på at alt har en konkret fysisk forklaring, og vente på legvitenskapen skal hoste opp noe, når man i dag vet så mye om potensialet som ligger i det kognitiv jobbing. Ved å endre tankebaner, endrer man og kroppens biologi, og skaper forandring! hvorfor ikke se på dette som en mulighet ??

        Kan føye til at samtlige eg var på kurs i lag med, har fått et bedre liv. Eg kjenner og til mange andre som har opplevd en helsemessig helomvending etter de har bestemt seg for å velge LP kurset som en utvei for sine problem. Og det er vel det det koker ned til… Om du skal lytte til historiene om de som mener de ble verre, eller bli inspirert av alle de har hatt positive erfaringer med kurset og våge å helhjertet velge dette som en sannhet og utvei for dine problem.

        man gjør alltid et valg

  6. Lilly 22/12/2010 kl. 20:48 #

    Jeg synes virkelig dette med LP går over stokk og stein. Det hjelper noen, ok. LP og ME henger ikke sammen!
    Det blir det samme som å si at Aloe Vera hjelper mot alt av smerte på en med fibromyalgi.
    Hva har skjedd med dere som har gått LP-kurs? Har dere mistet empatien deres?
    Hva med å ha forståelse med at denne diagnosen er sammensatt.
    Jeg har rett og slett ikke vært borti makan til arroganse. Kan vi ikke bare være enige om at det hjelper for noen, men ikke for andre? Og ha respekt for at de det ikke hjelper for, har kanskje en annen form av sykdommen og ikke har gjort metoden feil, eller ikke har vært helhjertede nok i prosessen.
    Jeg har bare lest og hørt at tilbakemeldingene til de som har blittt friske av LP, har fått positive og oppmuntrende tilbakemeldinger fra andre som fortsatt lider av denne sykdommen. Det burde vel være et tankekors? Hva med å unne oss andre som fortsatt er syke å bli friske på andre måter, som kan hjelpe oss?
    Hvorfor være så i mot biomedisinsk behandling, som funker for mange? Og videre forskning. Hvorfor så stor motstand til dette? Jeg forstår ikke denne debatten.
    Hvorfor blir ikke MS-syke anbefalt denne metoden i Norge? Phil Parker har jo sagt at MS også kan behandles med denne metoden.
    Hvorfor er så mange av dere som er friske ved hjelp av LP, så imot at det biologiske funn i ME pasienters kropper?
    Jeg er viikelig glad for alle som har blitt friske uansett hvilken metode som har blitt brukt.
    Jeg stusser over at de som driver LP/Aktiv prosess, aldri er på banen når det er biologiske funn.
    Live Landmark Twitrer som bare det når det er negative studier om xmrv, men når det er andre forskere som sier noe annet, blir det tyst.
    ALLE som har ME-diagnosen har hørt om LP, så vi trenger ikke bli pakket på oss dette over alt hvor vi snur oss.

  7. bernhard auran 22/12/2010 kl. 21:56 #

    Har vel aldri sagt eg er imot biologiske funn, ingenting er bedre enn om man kom med en legevitenskapelig løsning og kur. Men etter å ventet på såkalte fysiogiske forklaringsmodeller og pendlet fra den ene behandlingen til andre i nesten 10 år, uten annet en utgifter å vise til, var LP det som gav meg makt til aktiv forandre noe selv.

    Arroganse er så mangt… Jeg har aldri ment å være belærende, men føler et ansvar for å fortelle de oppdagingene eg har gjort meg om hva som har hjulpet meg, og hva som ikke har ført frem,i løpet av de 13 årene eg har hatt denne diagnosen. Å bli fortalt at eg ikke har hatt «ekte» ME visst eg har blitt hjulpet av LP, er vel heller ikke en spesiell respektfull måte å føre dialogen på.

    Eg tror det er viktig å åpne seg for ulike perspektiver, og utfordre egne tanker om hvordan denne sykdommen egentlig fungerer. Det er vel det eg prøver å videreformidle. Kanskje må hensynet til empati av og til vike når man føler man sitter på erfaringer og kunnskap om hvordan denne sykdommen fungerer. Det som kan være ubehagelig å høre i nuet kan kanskje åpne for nye måter å se seg selv og omverden på.

  8. Martha 23/12/2010 kl. 12:48 #

    Bernhard, jeg aner ikke hvorfor akkurat du er blitt frisk ved å bruke LP, men jeg vet at det er en kjent sak at mange har fått ME-diagnose som ikke skulle hatt det, og det er det jeg sier ovenfor. Leger ved Lillestrøm Helseklinikk og prof. Kenney De Meirleir finner kroniske betennelser, lekk tarm slik at giftstoffer lekker ut i blodet, lave nivåer av div. celler som viser at immunforsvaret ikke fungerer som det skal, matintoleranser, forgiftninger ned på cellenivå. Jeg kan ikke dette i detalj, men det er mange alvorlige feil som finnes hos de ME-syke og som forklarer hvorfor vi er så syke. Og dette er ting som man umulig kan bli frisk igjen av ved å ta et LP-kurs og endre tankemønstre.

    Jeg gjentar at det er kjempefint at du og andre er blitt friske eller friskere ved bruk av LP. Men det er viktig å vite at for noen kan et slikt kurs føre til direkte forverring av sykdommen, noen opplever bedring i en kortere eller lengre periode, før man så blir syk igjen, og da er det også flere som opplever å bli dårligere enn man var før man tok kurset. Og derfor skal man ikke anbefale LP ukritisk til alle med ME-diagnose.
    Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor dere ikke kan være glade for at dere er blitt friske, og ha respekt for at det er mange som trenger medisinsk behandling for å bli friske. Dere trenger ikke pushe LP på alle med ME-diagnose, jeg tror ikke det finnes en eneste med denne diagnosen i Norge nå som ikke har hørt om LP, og jeg tror vi alle kan greie å ta et valg om dette er noe for oss å prøve eller ikke.😉

Legg igjen en kommentar

