Kanskje jeg likevel skal forsøke Lightning Process?

9 Jan

Nå har jeg mye jeg har lyst til å fortelle, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

De siste par månedene – og spesielt de siste par ukene – har vært veldig tøffe. Jeg hadde en periode i høst hvor jeg følte meg ganske bra, akkurat da jeg startet bloggen, men så har energien bare blitt mindre og mindre. Totalt har jeg vært syk i 4,5 år nå, og det er vel de siste 1,5 årene som har vært hardest, med nesten konstante influensasmerter eller ‘infeksjonssmerter’ som jeg gjerne kaller det. Fordi jeg er overbevist om at det er en eller flere infeksjoner jeg har. Det er i alle fall slik det kjennes. Alt startet i alle fall som en infeksjon (ja, jeg har jo hatt utallige infeksjoner), det var kyssesyken som slo meg ut. Kanskje det oppstod «komplikasjoner» el noe fordi jeg ikke visste at jeg var syk, og derfor trente masse mens jeg hadde kyssesyken?

Vel, det jeg prøver å si er at jeg er overbevist om at jeg har en fysisk sykdom. P.g.a smertene har jeg ligget mye på sofaen, spesielt de siste 1,5 årene, og de siste par ukene nå har jeg bare blitt mer og mer energiløs. Jeg har jo bestemt meg for å starte i behandling på Lillestrøm Helseklinikk, men jeg føler meg nå faktisk for svak til å greie å administrere/gjennomføre det, tror jeg.

Mens jeg har ligget på sofaen nå har jeg tenkt på om jeg kan være deprimert? Er det derfor jeg ikke kommer meg opp? Men jeg kan ikke skjønne at jeg er det, for jeg tenker hele tiden på alt jeg vil gjøre når jeg blir frisk. Mitt største ønske er å kunne ta en løpetur og begynne å trene, ordne i leiligheten, være sosial igjen og være med i livet utenfor!

Smertene slipper taket innimellom, og da tenker jeg at jeg burde jo komme meg opp! Men jeg er så vanvittig energiløs, og holder på å svime av bare jeg reiser meg opp. Det går greit å gå litt, men ikke å stå stille. Men det er kanskje ikke så rart, for jeg orker nesten ikke å spise. Jeg har kjøpt noen energidrikker på apoteket for å få i meg nok næring.

Så lurer jeg på: Når man har vært syk i flere år og utenfor alt av det et normalt liv inneholder, kanskje man trenger et dytt for å komme seg videre, eller for å bli frisk(ere)? Jeg kjenner meg fortsatt fysisk syk, og det kjennes ofte som jeg har melkesyre i både ben og armer, nesten så kroppen er forgiftet noen ganger.

Vel, jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje likevel er en av de som kan ha nytte av Lightning Process? Jeg har skrevet mye negativt om det, men det er fordi det har tatt så mye plass, og derfor er til hinder for fokus på biomedisinsk behandling, som mange med ME-diagnose trenger! Og det tror jeg vel jeg selv trenger også.

Jeg ble oppfordret av et familiemedlem til å ringe en jente som ble frisk av LP, og jeg snakket med henne i går. Hun ble også syk av kyssesyken, er på samme alder og har en lignende sykehistorie som meg selv. Er det virkelig mulig å bli frisk av LP selv om man har en fysisk sykdom? Det er jo det jeg blir fortalt og det jeg leser.

Jeg er kanskje litt forvirret? Men jeg er i alle fall temmelig desperat etter å bli frisk. Kanskje jeg skal prøve likevel? Det kan jo ikke skade om jeg ikke presser meg for hardt?

Det er slik jeg har begynt å tenke nå. Jeg har jo ikke noe å tape på det, annet enn 15.000,- høhø..

Om man er XMRV-positiv eller har infeksjoner tror jeg ikke at man kan bli frisk av LP, jeg vil bare understreke det. Selv har jeg jo ikke fått påvist noe av dette enda, for jeg har ikke kommet meg avgårde til Lillestrømklinikken enda, men det vil jeg også gjøre. Jeg trenger bare litt mer krefter for å gjennomføre en slik utredning og behandling.

Og jeg tenker at LP kan gi meg et løft i alle fall. Man må jo ha tro på det og det er visst hard jobbing, men jeg tror på at hjernen vår kan påvirke kroppen og at det er mye vi kan utrette bare med viljen. Selv greier jeg, ved å visualisere, å bli varm på beina når jeg er iskald, men jeg blir ganske så sliten i hodet av det, så det er ikke så ofte jeg gjør det. Og dessuten blir jeg noen ganger så varm at jeg brenner i fotsålene av det, så jeg har vel ikke helt kontroll, hehe..

Jeg vet det er mange som er veldig imot LP, og jeg har jo vært en av de som har gått hardest ut mot dette kurset eller treningen. Jeg mener fortsatt at det er veldig feil at LP blir presentert som den eneste veien for å bli frisk av ME. Og ME «sitter ikke mellom ørene» som jeg vel har skrevet mange ganger.

Vi trenger biomedisinsk behandling, men LP kan kanskje være et verktøy til hjelp for å komme seg på beina etter lang tids sykdom? Kanskje lære å kontrollere smerter? Jeg er blitt litt nysgjerrig faktisk. Hvor mye kan denne treningen virke på fysiske sykdommer?

Og selv om jeg føler meg ok psykisk, så er det tøft å takle en hverdag som alvorlig syk, uten krefter til noe som helst. Det er tross alt et temmelig kjipt liv å ligge på sofaen hele dagen, og om man synes noe annet ville man vel ikke være helt «normal»? Alle lyse tanker i verden kan ikke endre på det.

Så kanskje jeg skal prøve likevel?

14 kommentar to “Kanskje jeg likevel skal forsøke Lightning Process?”

  1. fokus 10/01/2011 kl. 03:53 #

    Kjære deg Martha🙂
    Jeg forstår deg.
    De fleste ME pasienter sliter litt med psyken i perioder. Det er helt naturlig. Mange sliter med tarmbakteriefloraen, noe som påvirker produksjon av seretonin. «lykkepiller» har seretonin i seg.
    Av egen erfaring så ville jeg ha brukt de 15000 som et LP kurs koster, til å ta de viktigste testene på LHK, bare sånn at du får en viss anelse om du har noen fysiske avvik som trenger behandling.
    LP-kurs kan du ta seinere.
    Du klarer å komme deg til LHK hvis du klarer å stille opp på et LP-kurs.
    Det spørs bare i hvilken rekkefølge du skal ta det eller prioritere det?
    (-eller kanskje du ikke trenger begge deler?)

    Om jeg skal være ærlig så ville jeg ha tatt de viktigste testene på LHK først. Du behøver jo ikke å bestemme om du skal koste på deg all behandlingen m/medisiner o.s.v. Men du får ihvertfall vite litt om hvordan ståa er.
    Det ga ihvertfall meg svar på mye og jeg falt til ro.
    Deretter ville jeg ha brukt de pengene som et LP kurs koster, på psykologtimer, kognitiv adferdsterapi eller tatt et kurs i balansenøkler m/Merete Sparre på klosteret i Italia til høsten.
    Om du er int. kan jeg tipse deg om noen bøker du kan lese som lærer deg noe av de samme metodene som LP har i seg.

    • Martha 10/01/2011 kl. 08:55 #

      Hei Fokus!
      Takk for langt og fint svar!
      Jeg er vel kommet til at jeg ikke tror jeg sliter med psyken, annet enn at jeg lurer på om det kan være noe ubevisst kanskje? For jeg gjør ikke annet enn å glede meg til å bli frisk. Som sagt, jeg gleder meg til å begynne å trene igjen, være sammen med venner osv. Det er kroppen som føles så innmari energiløs, t.o.m. når jeg ikke har smerter. Og det jeg mener med at det kanskje kan være noe ubevisst, er at tross alt så har jeg vært syk så lenge, og ikke hatt noe liv i det hele tatt i 4,5 år. Det har tvert i mot vært et veldig tøft liv, for alle huslige aktiviteter som jeg har måttet utføre har vært veldig tøffe fordi det er tøft å presse en syk kropp til å handle inn mat, støvsuge osv. Jeg har ikke gjort mer enn høyst nødvendig da, så det er mye arbeid som venter på meg når jeg blir frisk, hehe..

      Men jeg vet det høres rart ut at jeg nå plutselig har kommet på at jeg kanskje vil prøve LP. Jeg har jo selv hevdet at det må være noe med psyken til de som blir friske av et slikt kurs. Og jeg vet jo at har man betennelser i tarmen f.eks. så blir man ikke kvitt de v.h.a LP. Og selvfølgelig blir man ikke kvitt et evt. retrovirus heller.

      Jeg tror det er kombinasjonen av at jeg er lett å begeistre og veldig impulsiv, som plutselig har fått meg til å tenke på LP som en mulighet likevel. Samtalen med denne jenta som er blitt frisk. Hun hadde også vært veldig skeptisk, fordi hun mente at sykdommen hennes var fysisk, men så søkte hun igjen, og da kom hun med likevel, og hun kom seg opp av sofaen. Ja, hun ble jo faktisk helt frisk.

      Selv er jeg vel ikke sikker på – om jeg nå velger å prøve LP – at jeg blir helt frisk av det. Jeg føler at jeg har en betennelse i kroppen, og den må jo behandles medisinsk. Så jeg trenger å komme meg til Lillestrøm Helseklinikk også. Og ja, jeg greier nok å komme meg dit, jeg er bare redd for at jeg er for syk og energiløs til å følge opp behandlingen slik jeg er nå. Men jeg må ta en utredning der, og det greier jeg!

      Vel, jeg mener jo selvfølgelig at det må medisinsk behandling til for å bli frisk. Dere tror vel at jeg er blitt helt «gæ’rn» el noe som i det hele tatt har begynt å tenke på LP, hehe.

      Men jeg tenker jeg vil prøve begge deler, både LP og LHK. Så skal jeg tenke litt mer på rekkefølgen. Hvorfor jeg tenker på LP først, er fordi det jo bare er et 3-dagers kurs, og raskt unnagjort sånn sett. Så må man jo trene på egenhånd da, men da vet jeg i alle fall hva det er.

      For nå VIL jeg bli frisk. Jeg skal gjøre alt jeg kan for å få det til i alle fall. Jeg har bestemt meg for at 2011 skal bli et bra år!

      Jeg vil gjerne ha boktips Fokus, det kunne være spennende å lese noe om hva LP egentlig er. Jeg er som sagt blitt nysgjerrig på dette nå.

      Ønsker deg en fin dag, Fokus!
      Klem fra Martha😀

  2. Lilly 10/01/2011 kl. 10:28 #

    hei Martha!
    Jeg forstår så urolig godt at du vil prøve LP. Særlig når du blir fortalt av andre hvor friske de har blitt.
    Jeg synes du skal gjøre det du selv føler er riktig for deg. En av grunnene til at jeg har imot å prøve metoden, er at jeg synes den agressive markedsøringen de driver er feil, noe som igjen skaper misforståelser hos andre friske mennesker. Jeg har inntrykk av de personene som har tatt LP kurs, plutselig ser på verden litt svart-hvitt. Slik er ikke verden og slik fungerer ikke vi mennesker, mener jeg da. Jeg er også på Twitter. Der legger Live L inn kommentarer som gjør at jeg grøsser på ryggen. Hun videreformidler at syke mennesker som ikke blir friske, mennesker som virkelig prøver å finne ut av hva som feiler dem, velger selv å fortsette med sykdom og elendighet. Det er jeg helt uenig i. Hun skriver også om at hun hjerne-vasker folk på kursene sine. jeg liker ikke innfallsvinkelen og menneske-synet. jeg kaller dette for kynisme pakket inn i godhetens tjenester, hvor de tjener grasat med penger og viker fra alt som har med somatikk.
    Jeg har for ikke lenge siden begynt behandling på Lillestrøm helseklinikk. Noe som overrasket meg er at det er faktisk ikke så dyrt som fryktet. Men det er selfølgelig veldig individuelt. I tillegg begynner jeg å merke bedring allerede etter to måneder med medisinering.
    Jeg ville prøvd alt annet, enn å støtte LP pga det jeg har skrevet om nå.
    MEN, jeg synes alle mennesket skal velge ut i fra hva man selv føler er riktig. Kanskje hjelper LP deg? Det fungerer jo for noen.
    Jeg ønsker deg lykke til uansett hva du velger å gjøre. Det viktigste er at vi snart kan bli friske og kan fungere igjen. Tenk hvor mye vi da har lært av dette!
    Jeg gleder meg til den dagen kommer ; )

    • Martha 10/01/2011 kl. 18:02 #

      Hei Lilly!
      Tusen takk for det fine innlegget!
      Og jeg er jo så enig i det du skriver. Det er derfor jeg har vært så i mot LP jeg også. Markedsføringen av kursene er forferdelig agressiv og har derfor både ødelagt eller stått i veien for fokus på biomedisinsk behandling, og den har gjort at «alle» tror at ME bare «sitter i hodet» (siden man kan bli frisk på 1-3 dager) og dette skaper misforståelser om hva sykdommen egentlig er. Og så blir jeg så irritert på de som er blitt friske av LP som absolutt må ut og dytte det på alle andre med ME og hevder at det er den eneste løsningen. Det er så unødvendig, for det finnes vel ikke én enste person med ME som ikke har hørt om LP? Hver og en må finne ut av hva man vil prøve. Når det gjelder ME er ikke ting svart-hvitt.

      Jeg er på Twitter innimellom jeg også, men jeg har ikke fulgt Live L. Det der er virkelig ille, det er forferdelig å si at man selv velger å fortsett med egen sykdom! Og det andre også, det reagerer jeg veldig på. Jeg leste jo svaret hennes i Aftenposten til Anette G, og den teksten var ikke helt god, for å si det sånn.
      Huff, det er mye negativ «støy» rundt eller med LP, ikke rart man får det helt i halsen egentlig.

      Jeg vet sannelig ikke helt, jeg. Jeg kjenner bare at jeg er så inderlig lei av å ligge på sofaen, og jeg tenker og tenker.. Samtalen med hun som ble frisk, påvirker meg nok en del, og jeg tenkte at det skader jo ikke å prøve. Jeg tenker litt at «nå vil jeg prøve ALT», og det vil jo si LHK og LP, og da må vel en eller begge i det minste ha en positiv effekt..?
      Jo, også leste jeg om en jente som hadde brukt 200.000,- på medisiner, men ikke blitt bedre, og da prøvde hun LP, og så ble hun faktisk frisk.. så da tenker jeg litt sånn at jeg får starte med det «billigste»..;))

      Men jeg synes virkelig det er negativt å skulle støtte LP, nettopp av samme grunn som du beskriver. Det føles egentlig helt feil. Jeg synes dette er vanskelig.

      Det er veldig hyggelig å lese at du allerede etter to måneder begynner å føle deg bedre! Veldig inspirerende også, jeg skal i alle fall prøve LHK, det er sikkert! Du må ha masse lykke til videre med behandlingen!
      Takk skal du ha, Lilly, og ja, tenk på alt vi har lært når vi en dag blir friske igjen. Og tenk på hvor mye vi vil sette pris på en normal hverdag. Det skal bli så godt!😀

      Klem fra Martha

  3. Marte 11/01/2011 kl. 18:36 #

    Det er vel verdt et forsøk🙂 Ingen av LP-instruktørene mener at ME sitter mellom ørene, men at det mest sannsynlig hjelper å stoppe uønskede tankemønstre. Hvis man ikke har uønskede tankemønster, er det som sagt uansett verdt et forsøk🙂

    Live L høres ikke helt god ut, og i noen intervjuer jeg har sett med henne er hun både frekk og usikker. Hun svarer ikke skikkelig på spørsmål engang.. Kanskje det beste er å dra til England? Ei ung jente i familien min dro dit, og da hun ikke viste noe tegn på bedring fikk de pengene tilbake. Kjenner også noen som ikke har trengt å få pengene tilbake, da de har blitt friske. Lykke til med valget!

    • Martha 12/01/2011 kl. 08:10 #

      Hei Marte, og velkommen til bloggen!
      Ja, jeg tenker og tenker, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå.
      Jeg føler jo ikke at jeg har uønskede tankemønstre, og jeg føler ikke denne adrenalinloopen jeg leser at LP skriver at mange har i kroppen, for jeg føler meg ikke stresset. Men kan LP hjelpe likevel?

      Det som gjorde at jeg begynte å tenke at jeg kanskje burde prøve allikevel var etter samtalen med denne jenta som ble frisk, og som har omtrent samme sykehistorie som meg selv. Jeg kan liksom ikke helt tro at LP kan gjøre meg frisk…men det gjorde ikke denne jenta heller. Og det funket allikevel.

      Etter å ha vært mer energiløs enn noensinne denne vinteren, og spesielt i jula og i tiden frem til nå, så tenker jeg at det skader jo ikke å prøve. Jeg tenker at om jeg ikke blir frisk, så kanskje jeg kan bli såpass mye bedre at jeg kommer meg ut av sofaen. Jeg er nærmest desperat etter bare å oppleve LITT bedring, bare greie å stå oppreist når jeg lager middag. Og greie å starte med medisinsk behandling. For da blir man ofte sykere i starten, og det har jeg rett og slett ikke «råd til». Da greier jeg kanskje ikke å ta meg av sønnen min, for jeg har nesten ikke krefter til å gå i butikken, det er kjempetøft.

      Jeg skulle gjerne ha dratt på kurs til England, men jeg greier ikke å komme meg dit. Det må i tilfelle bli i Norge. Men så bra at hun som ikke fikk noen bedring fikk pengene tilbake! Slik burde det jo være her også! Men det er det vel ikke.
      Jeg liker rett og slett ikke Live L, og jeg vil uansett ikke gå på kurs med henne. Det må i tilfelle bli med en annen instruktør. Det er så mye negativt forbundet med LP pga at «styret» rundt kurset, og mye jeg tar sterk avstand fra! Men jeg er blitt nysgjerrig på selve metoden, og om jeg ikke blir frisk, så er håpet om bare å få et løft for en stund i alle fall, nok til å gi meg lyst til å prøve.

      Tusen takk Marte, jeg tror jeg må prøve å se bort ifra alt det negative rundt kursene, selv om det er vanskelig, for så lenge det finnes en liten sjanse for å bli bare litt bedre, så er det verdt et forsøk.
      Klem😀

  4. Nils 12/01/2011 kl. 09:49 #

    Hei Martha.
    Jeg henviser deg til dette bloggsvaret ;
    http://bluegirl2.wordpress.com/2010/12/03/hjernevasket-av-m-e-foreningen/#comment-1225

    Jeg leitet etter en mailadresse jeg kunne å deg på her på bloggen slik at jeg kunne ha sendt deg det på den måten, men fant ikke noe.
    Jeg er anonym denne gangen fordi jeg orker ikke å kobles til den bloggen kommentaren er hentet ifra.

    • Martha 13/01/2011 kl. 08:32 #

      Tusen takk Nils!
      Beklager at jeg ikke har lagt ut mailadressen min, det skal jeg rette opp i!
      Jeg har nå lest kommentaren på den bloggen, og det var viktig og nyttig informasjon jeg skal ta med meg.
      Jeg vet at LP ikke funker for alle, og jeg vet ikke om det vil funke for meg. Kan hende er jeg også av de som blir sykere av det? Det er virkelig helt forferdelig at mange mener at man da er skyld i det selv. Hvorfor skal så mange være så fanatiske? Det er virkelig trist at det er blitt slik at mange som har tatt LP og som er blitt friske er blitt så fanatiske, og at de hevder at dette skal virke på alle bare man jobber hardt nok. Jeg liker rett og slett ikke svaret til Bluegirl på dette innlegget.
      Om jeg skulle velge å prøve, kommer jeg aldri til å gi meg selv skylden for at jeg ikke er blitt frisk. Jeg hadde jo bestemt meg for å starte rett på LHK nå, og for de eller oss som ikke blir frisk(ere) av LP, så trenger vi medisinsk hjelp for å bli frisk(ere). Jeg tenker jo på at jeg vil prøve BÅDE LHK og LP, for da har jeg gjort ALT jeg kan for å bli bra.
      Og om jeg tar LP og skulle bli mye bedre, så kommer jeg aldri til å pushe det på andre ME-syke. Jeg er som jeg har fortalt over her, forferdelig imot den agressive markedsføringen av kurset og jeg blir dårlig av Live L sine kommentarer i div. medier. Hvorfor i all verden gjør hun dette?? Slikt gjør meg veldig sint.

      Hvorfor skal det være slike sterke fronter – hvorfor er ME-miljøet så sterkt delt i synet på LP? Det er jo pga markedsføringen av LP. Jeg har som sagt vært VELDIG imot LP selv, og en av de som har argumentert hardest imot.
      Nå er jeg der at jeg skulle ønske at alle kunne velge selv hva de ønsker å prøve – OG at «LP-folka» kunne roe seg litt ned, og skjønne at dette ikke er noe som vil funke for alle. Men det fungerer jo for en del, og det er derfor jeg har veldig lyst til å lære meg den prosessen, bare for å se hva den kan gjøre. Og kanskje den i alle fall kan få meg ut av sofaen, om den ikke gjør meg frisk? Jeg vil ikke ha noe uprøvd, det er vel det viktigste jeg prøver å si. «Ja, takk, begge deler» lissom…

      Og så vil jeg gjerne få dele med dere hva jeg tenker. Jeg gruet meg litt til å legge ut dette, og tenkte at dere tror vel at jeg er blitt helt sprø som har snudd i hva jeg har lyst til å prøve. Men jeg har IKKE snudd i hva jeg mener om alt RUNDT LP. Der er jeg like negativ! Jeg vet ikke om dere skjønner at jeg kan ha lyst til å lære prosessen til tross for alt det negative? Jeg vil ikke at noe skal være uprøvd. Jeg vil bli friskere til samme tid til neste år, for jeg holder rett og slett ikke ut å være syk lenger.

      Tusen takk igjen Nils, for at du opplyste meg om dette innlegget, det var svært nyttig for meg å lese.
      Klem😀

  5. Lina 13/01/2011 kl. 13:07 #

    Kjære Martha,

    jeg håper du vil prøve LP! Jeg har sett at det virker. Hysteriet rundt LP i media må du bare prøve å skyve unna, og fokusere på hva DU vil. LP snakker til både tankene og kroppen din (de sitter jo sammen,og kan ikke skilles fra hverandre!). De jeg kjenner som har tatt kurset, har blitt kvitt smertene, influensa- og mjølkesyrefølelsen i kroppen og har kommet seg opp i stående igjen. Kanskje ikke til et 100% aktivitetsnivå, men til å føle at de er tilbake i livet, og kan gjøre en masse ting de har lyst til å gjøre. Det er forferdelig at man ikke får dekka de 15.000 av myndighetene, men jeg ville heller brukt pengene på det nå, gi deg sjøl den gava, enn å ligge og vente på en rettferdig verden. Lykke til!

    • Martha 14/01/2011 kl. 08:14 #

      Hei Lina og velkommen til bloggen!
      Ja, jeg prøver å se bort ifra alt det negative rundt LP. Det er veldig rart å tenke på egentlig, jeg orket ikke å høre et ord om denne treningen bare for noen uker siden. Jeg var så dønn lei av folk som anbefalte metoden, og ble skikkelig sint inni meg når det skjedde.
      Det er jo mange årsaker til at jeg har snudd m.h.t å ville prøve selv, og jeg har forsøkt å forklare litt i de ulike svarene jeg har gitt her på bloggen, men noe av det viktigste er at jeg er blitt så desperat etter å bli i hvert fall LITT bedre, for etter jul har jeg nesten ikke greid å komme meg opp fra sofaen. Fysisk altså, jeg må hele tiden understreke det, selv om jeg egentlig gir blaffen i om det også skulle være noe psykisk som holder meg nede. Som du sier, tankene og kroppen henger sammen, og når man har vært så syk som jeg har vært i 4,5 år nå, helt utenfor samfunnet, ikke engang orket sosial kontakt utenom noen helt få ganger pr. år, og i år måtte jeg be om å låne en seng på et mørkt rom da jeg var i juleselskap med familien, ja da føler jeg at nå MÅ jeg gjøre noe for å endre situasjonen. Jeg holder rett og slett ikke ut å være syk mer. Jeg vil tilbake til livet!
      Og jeg tenker at om jeg ikke blir 100% frisk av LP, for kan hende (og sannsynligvis!) trenger jeg medisinsk behandling, så bare jeg vil fungere litt bedre, så er det verdt mye mer enn 15.000,-!
      Men jeg skulle jo selvfølgelig ønske at det var mulig å få dekket kostnadene. Både LP og behandling ved Lillestrøm Helseklinikk skulle vært dekket av det offentlige, begge hjelper jo så mange til et bedre liv, til tross for at behandlingen/treningen blir regnet som eksperimentell.
      Ja, jeg er kommet til at jeg vil prioritere meg selv nå, for uten at jeg blir frisk greier jeg heller ikke å være noe for andre. Og denne sykdommen er så tøff at jeg holder ikke ut mer heller.
      Tusen takk Lina, jeg er full av håp!😀
      Klem fra Martha

  6. Lilja 13/01/2011 kl. 22:25 #

    Kjære Martha :)…..

    Nå er det en stund siden jeg har tittet innom, pga «en dårlig periode» etter jul («post-jule-crash…?»)
    I slike perioder må jeg skjerme meg litt mht nett-aktivitet da bl.a hodet og mine kognitive evner ikke er helt samarbeidsvillige…
    Nå er formen litt bedre og jeg ser framover mot lysere tider, bokstavelig talt :)…
    Trist å høre at du er inne i en krevende periode med smerter og utmattelse. Man skal være sterk for å stå i dette.
    Også tærer det selvfølgelig på kreftene å til enhver tid skulle holde «guarden» oppe mht til å klare den praktiske hverdagen, klare å stå oppreist i «utaforskapet», være sin egen motivator/ psykolog/ coach. Selv kjenner jeg av og til på at det skulle være godt å få «lene seg» litt på noen andre…, å slippe å være olympisk mester i å være sterk, positiv, fornuftig, klok, rasjonell, tålmodig etc…Man kan bli lettere «desperat» i dårlige tider.
    Hvor er veien som blir til mens du går ? Og hvor fører den egentlig hen ?….Skjønner at du står ved et veiskille med mange spørsmål. Tror det er viktig å være åpen, ærlig og fordomsfri mht til egne behov/ valg. Det er du som er ekspert på deg og dine behov….legge bort frykten for å eventuelt være «politisk ukorrekt» mht til valg av «metodikk». Når man sliter med ME er det kanskje en del av overlevelsesinstinktet å » prøve alt» for å bli frisk.
    Ingenting «sykt» ved det…😉 Heller normalt vil jeg si….(om man ikke har resignert, da og det har vi da ikke …;)..selv om vi tidvis står med begge beina plantet i skyggen av nok en bølgedal) Uavhengig av valg av metode, håper jeg det går mot lysere tider for deg også etter hvert…:) Kanskje du på sikt klarer å ta noen avgjørelser som føles riktig for deg ? Som ER riktig for deg…! På veien ditt ønsker jeg deg alt godt🙂 …og husk at sammen er vi sterke ! Heier på deg🙂
    Mange gode tanker til deg samt stor klem fra Lilja🙂

    • Martha 14/01/2011 kl. 09:28 #

      Hei Lilja, så hyggelig å se deg igjen!
      Så trist å høre at du har hatt en dårlig periode etter jul. Akkurat som jeg det da, kanskje det ble for mye med juleforberedelsene, og at det var derfor vi krasjet begge to? En utrolig tøff periode i alle fall. Så godt du er bedre igjen, og ser framover!
      Hverdagen som så syk som man kan være med ME, er utrolig tøff ja. Jeg skulle ønske at jeg var del av en større familie, så jeg hadde noen som kunne hjulpet meg med alle de praktiske tingene. Det er mange ganger jeg bare ikke greier å komme meg i butikken fordi kreftene er borte og jeg er redd for å besvime på veien, og enkelte dager er det nesten umulig bare det å lage middag. Jeg føler meg som en skikkelig dårlig mamma, og det er jo det jeg er når jeg ikke greier å følge opp sønnen min. Han er jo den viktigste i verden for meg, og han trenger meg, og det at jeg ikke greier å gjøre det alle friske forelde greier gjør meg helt forferdlig fortvilet. Han – og hele hans fremtid – får lide for at jeg er syk. Og jeg MÅ derfor gjøre ALT som står i min makt for å prøve å bli litt friskere. Ja, så jeg er temmelig desperat nå.

      Du beskriver situasjonen man er i så bra, og jeg kjenner meg så altfor godt igjen. Og jeg setter utrolig stor pris på at du kan forstå hvorfor jeg har endret litt på kursen. Det betyr veldig mye for meg, for jeg opplever at det er mange som ikke forstår. Jeg forstår jo det også, for det er egentlig ikke så rart slik situasjonen er i «ME-miljøet» der det er sterke fronter mot hverandre mellom de ulike veiene mot å bli frisk.

      Men det burde ikke være slik. Jeg skulle ønske at vi alle kunne akseptere og heie på hverandre enten vi velger det ene eller det andre, eller begge metoder. Men, som sagt, jeg forstår. Og det er helt forferdelig agressiv markedsføring LP driver og har drevet, virkelig helt usmakelig. Men så er det jo mange som blir friskere ved å prøve, tross alt, og det er det viktigste for meg. I den situasjonen jeg er i har jeg ikke råd til å la noe være uprøvd. Og funker det ikke for meg, ja så vet jeg det, og da går jeg videre.

      Det er akkurat det med overlevelsesinstinktet, jeg må prøve alt! Og akkurat det med å være fordomsfri. Du setter mange riktige ord på det for meg, tusen takk. Og det jeg gjør er virkelig veldig politisk ukorrekt i den delen av ME-miljøet som jeg er en del av. Igjen, jeg forstår alle negative reaksjoner, men jeg setter enda mer pris på at det er flere som likevel aksepterer.

      Og det er sant, veien blir til mens man går. Det må være lov til å endre kurs, eller ta en sidevei. Jeg har jo ikke totalt endret kurs, jeg har bare tillatt meg å åpne meg for en alternativ måte som kanskje likevel kan bringe noe positivt inn i livet mitt. Lagt fordommene tilside, men uten at jeg likevel aksepterer all «støyen».

      Jeg vil bare lære meg den prosessen, som har hjulpet så mange. Så lenge det er en mulighet for at den kanskje kan hjelpe meg også, så har jeg ikke råd til å la være.

      Tusen takk for at du forstår og du beskriver dette så fint Lilja. Jeg håper at du nå også får fine dager fremover! Håper at vi snart kan legge sykdom bak oss og få tilbake det gode og friske livet vårt! Når vi en dag blir friske så kommer vi til å sette ekstra pris på hver eneste dag. Da tror jeg aldri jeg skal klage på noen ting mer, det blir som å få livet tilbake på nytt. Håper vi slipper å vente så lenge!😀
      Takk for at du heier, jeg heier på deg også!
      Mange gode klemmer og varme tanker fra Martha

      • bernhard auran 15/01/2011 kl. 21:15 #

        hei Martha!

        Har jo vært innom om bloggen din før og snakket varmt om LP, så trenger ikkje gjøre det igjen ; ) Det eg vil si er at om du begynner å bli nyskjerrig på kurset og har begynt å leke med deg tanken om å prøve dette, kan det være en ide å bestille en bok på LP sine hjemmesider, der du får ulike historier fra folk som har prøvd LP. Gjorde det selv, før eg bestemte meg. syns det var en fin måte å få vite litt med om hva det handlet om, og gjorde det litt enklere for meg å bestemme meg. husker ikke tittelen, men du kan jo bare sende en mail å spørre!
        Eg fikk forresten og ME etter kyssesyken.hadde hele listen med matintoleranser, og kroniske influensasymptomer++ tror ikke dette satt mellom ørene…men det trenger det heller ikke gjøre, for at LP skal virke!

        tror det vil være lurt å være litt skeptisk til tipsene om at du kan få samme effekt av å lese en bok. LP kurset er noe du må aktivt delta på selv!!

        uansett

        lykke til videre🙂

        Hilsen Bernhard

        • Martha 16/01/2011 kl. 13:16 #

          Hei Bernhard,
          Så hyggelig å høre fra deg igjen! Og jeg må bare beklage at jeg var så imot LP, og at jeg gikk så hardt ut og sa at da måtte det sannsynligvis være noe psykisk som lå bak din form for ME (husker ikke helt hva jeg skrev, har ikke lest det på nytt nå). Jeg tok feil. Jeg trodde jeg visste hva LP var av alt jeg hadde lest på nettet, men uten å sette meg skikkelig inn i det selv.
          Nå har jeg gått grundig til verks, og lest boka «An introduction to the Lightning Process» av Phil Parker, og jeg har også lest Live L sin bok «Vekk meg når det er over», og jeg har forstått at LP kan man bruke mot både psykiske og fysiske sykdommer.
          Men jeg forstår jo ikke riktig alt enda. Jeg håper ikke man må føle stress for å kunne bli frisk, men jeg er åpen for at kroppen min kan produsere enten for mye eller for lite av adrenalin, nor-adrenalin og kortisol, og at det hos meg kanskje kan være infeksjoner som har skapt denne ubalansen i enten for mye eller for lav produksjon av disse hormonene. For det har jo gått i ett. Og jeg kjenner jo en del hjertebank innimellom, spesielt når jeg ligger og skal prøve å sove. Og jeg er/har vært redd for at jeg aldri kom til å bli frisk igjen, og det kan naturligvis skape stress i kroppen, og det blir en negativ spiral.
          Så fint at du forteller at du også fikk ME etter kyssesyken, det er så godt å få vite om andre som har hadd en liknende sykdom som jeg selv har, og blitt friske igjen! Jeg har heldigvis sluppet matintoleranser (så langt jeg vet), men influensasymptomene holder virkelig på å knekke meg helt. Og jeg er sikker på at dette ikke sitter mellom ørene. Fantastisk at LP kan virke likevel! Det trodde jeg altså ikke på i det hele tatt tidligere!
          Selv om jeg nå har lest en del, både om prosessen og alle som har hatt god nytte av den, så skal jeg sjekke ut boktipset ditt, tusen takk!
          Ja, jeg har forstått at jeg må på kurs for å lære å gjøre dette riktig, man kan ikke lese seg til det.
          Tusen takk, jeg har begynt å glede meg, må prøve dette snart!😀
          Klem fra Martha

Legg igjen en kommentar

