Jeg har lært mye nytt.

16 Jan

Jeg har så lyst til å skrive et nytt innlegg her på bloggen, for jeg har så mye på hjertet. Men så orker jeg egentlig ikke, for jeg er så sliten. «Jeg er så sliten», hvor mye jeg hater den setningen. Jeg har sagt den så mange ganger nå at den kommer helt automatisk, og sliten er jeg jo hele tiden. Eller, mer riktig: Totalt utmattet, helt kjørt, så dønn ferdig som jeg aldri har vært noen gang.

Jeg er så lei meg fordi jeg ikke greier å følge opp sønnen min. Ja, helt fortvilet, er vel mer beskrivende for situasjonen. Han får mat og rene klær, men jeg greier ikke å følge opp skolearbeidet hans, og det har jeg ikke greid på lange tider, annet enn litt sporadisk. Han som er det viktigste mennesket i livet mitt, har jeg sviktet totalt. Jeg sier til meg selv at jeg kan jo ikke noe for det, for jeg er jo syk, men det hjelper ikke noe særlig, for følgene av svikten er jo den samme. Jeg har sviktet i 4,5 år, mer og mer ettersom jeg har blitt sykere, og nå må det bli en endring, om det ikke allerede er for sent.

Jeg må også få ryddet og ordnet her i leiligheten. Når jeg gjør husarbeid blir jeg så dårlig at jeg må avbryte etter kort tid, og får influensasmerter som kan vare i timer eller dager. Jeg VIL ha et godt, normalt liv, men jeg greier det ikke! Det hjelper overhodet ikke med positiv tenkning. Er det infeksjon(er) som gjør meg syk, eller kommer smertene av noe annet? Det eneste jeg vet er at jeg er så syk at jeg noen ganger tror jeg kommer til å dø snart.

Hvis jeg skal prøve LP, må jeg tro på at det virker. Jeg har derfor gått grundig til verks nå, og de siste dagene har jeg lest Phil Parkers «The Lightning Process», for å forstå mer hva dette egentlig er, og jeg har til og med lest Live L sin bok «Vekk meg når det er over». Jeg har svelget mange kameler, men det må til. Jeg må tenke nytt og være åpen for at jeg ikke har forstått alt.

Og jeg har faktisk lært mye nytt. Det var mye av det jeg hadde tenkt å skrive om her nå, men nå er jeg allerede så sliten at jeg ikke orker å skrive så mye mer. Og jeg har glemt en del av det jeg ville fortelle om også. Men det var noe om det at LP ikke sier at man skal presse seg over evne. Man skal gjøre det man føler at man klarer, og om man føler seg dårlig så skal man bruke det man har lært (prosessen) før man gjør noe mer. Og de sier at ME er en fysisk   sykdom, det er ingen som hevder at man innbiller seg noe, men de mener man kan endre på nervebanene i hjernen. Og dette kan gjøres raskt, fordi hjernen er plastisk og veldig hurtig tar til seg ny informasjon. Og dette igjen kan endre på fysiske prosesser i kroppen, som er blitt «ødelagt» p.g.a f.eks. en langvarig virusinfeksjon. Eller andre ting.

Puh! Nok for denne gang. Jeg må bare finne den veien som jeg føler kan være riktig for meg. Den er ikke riktig for alle, man må avgjøre selv hva man ønsker å gjøre. Jeg vet jo ikke om dette kan hjelpe meg heller, men jeg er så desperat etter å få tilbake livet nå, at jeg har måttet tenke nytt og åpne meg for ting jeg tidligere ikke orket å høre et eneste ord om.

Men det sniker seg av og til inn en tanke om at det kanskje ikke virker, det skal jeg innrømme. Så tenker jeg at når det har hjulpet så mange andre med liknende symptomer som de jeg har, ja så kan vel jeg også bli frisk? Eller i alle fall få et bedre funksjonsnivå? Så kan jeg starte med medisinsk behandling etterpå.

15 kommentar to “Jeg har lært mye nytt.”

  1. Lilljekonvall 16/01/2011 kl. 20:01 #

    har du fått sjekket deg av erneringsspesialist, om du evt har noen intoleranser. Feks Lekk Tarm Syndrom (LGS) er rimelig vanlig ved autoimmune sykdommer som ME. Sjekk bloggen min- skrevet litt der om intoleranser,tilskudd,kostendring og tester.

    Ønsker deg en fin,fin ny uke🙂
    beste hilsen ra
    Lilljekonvall

    • Martha 17/01/2011 kl. 08:03 #

      Hei Liljekonvall!
      Nei, jeg har ikke vært hos ernæringsspesialist. Jeg har noen ganger lurt på om jeg kanskje ikke lenger tåler melk, fordi jeg kan føle meg litt oppblåst og litt småkvalm etter å ha drukket det, så jeg kuttet det ut en stund, men merket ikke så veldig mye forskjell, så nå drikker jeg litt melk i teen, den blir mye bedre da, og det er bare sjelden jeg føler litt ubehag.
      Og jeg har ikke vært på LHK og fått sjekket tarmen min, men har planer om det, etter at jeg har forsøkt LP. Jeg har vel egentlig bestemt meg for å si «ja takk, begge deler», så har jeg i alle fall gjort alt som står i min makt for å bli så frisk jeg kan😀
      Jeg skal gå inn på bloggen din og lese, tusen takk for tips!
      Ønsker deg også en fin ny uke!😀
      Klem fra Martha

  2. melivetpaaslep 16/01/2011 kl. 20:03 #

    Takk for at du deler tankene dine på den måten du gjør det!

    Jeg har ikke selv tatt LP (lurt å avklare det først), men tenker at når du tenker det du gjør er det lurt å bruke god tid på forberedelser til LP. Selv om du føler du har dårlig tid, tror jeg det er lurt å bruke tid på å snakke med folk i lignende situasjon som deg, mtp holdninger, erfaringer og historie som har tatt LP og blitt friske eller betydelig bedre. Det er sikkert mye å lære av andre, ikke minst i gjenkjennelse og overbevisning eller ikke.

    Jeg tror du kan ta et forkurs eller forberedende samtaler før selve LP-en, vil tro det er lurt for å vite mer om hvordan du bør forberede deg og hvor klar du egentlig er.

    Dersom du ikke klarer å legge tvilen bort, tror jeg det er lurere å vente istedet for å presse deg inn i et kurs som har både feil form og feil størrelse for deg.

    Hva tenker du om det?

    • Martha 17/01/2011 kl. 09:14 #

      Hei!
      Jeg er liksom inne i en prosess nå, og synes det er hyggelig å kunne dele tanken mine om hva jeg opplever rundt det. Ikke for å påvirke noen, men for å være ærlig om hva som skjer. Ellers er det liksom ikke noe poeng i å skrive blogg, tenker jeg. Jeg vil dele, men uten å dytte noe på noen.

      Det er sant, det er veldig lurt å snakke med noen som har tatt LP om man vurderer det. Og jeg har snakket med en jente som ble syk på samme måte som meg, ved å få kyssesyken, og deretter ikke ble frisk igjen, men liggende med smerter + andre symptomer og uten energi i flere år etterpå, og fikk diagnosen ME. Hun også var veldig skeptisk til LP, men fant ut at hun igrunnen ikke hadde noe å tape på å ta det, og allerede helgen etter kurset gikk hun flere fjellturer med familien, og første turen var på en topp med 400 høydemeter å gå. Og hun ble bare vanlig sliten, slik de andre ble. Ikke sånn grusom ME-utmattethet med smerter og andre symptomer. Man må selvfølgelig ta hensyn til en kropp som ikke har vært i bruk i noen år, og derfor skal man ikke presse seg for mye, men gjøre det en utrent kropp greier å gjøre.
      Ja, jeg har tenkt å ta en telefon til en av instruktørene nå, og forhøre meg litt. Enig med deg, det er veldig lurt, så finner jeg også ut hvor klar jeg er ja. Er egentlig veldig klar jeg nå da, og håper jeg kan få komme på kurs så raskt som overhodet mulig.

      Jeg tviler vel egentlig ikke i den forstand lenger, men jeg er litt redd for at jeg ikke har den «defekten» i de fysiske prosessene i kroppen som LP kan gjøre noe med. Jeg føler meg ikke stresset. Men på den andre siden så forstår jeg det jeg leser om at mye kan være ubevisst, og skapt av alle infeksjonene jeg har slitt med i årevis. Men jeg skal høre litt med en coach om akkurat dette. For får jeg svar på det, så føler jeg at da kan LP hjelpe meg. Ja forresten, forutsatt at jeg ikke har XMRV i kroppen, det vet jeg jo ikke enda, fordi jeg bare har tatt culture-testen, men den var negativ.

      Ja, jeg tenker at jeg må tro på at LP kan hjelpe meg, om treningen skal kunne gi den ønskede effekten. Jeg må være åpen for det jeg blir fortalt og følge coachens instruksjoner. Og jeg føler vel nå at jeg er klar for å tenke nytt, og gi alt for å få sjansen til å få livet tilbake. Jeg vil så gjerne bli en av de som har blitt friske eller i alle fall friskere! Jeg er så dårlig for tiden at det eneste jeg orker er å ligge under dyna, og alt jeg gjør gir symptomer. Jeg har ikke gjort annet enn å lese om LP og prøve å forstå hva det er den siste tiden, for jeg vil det skal kunne hjelpe meg. Og jeg er villig til å gjøre ALT for at jeg skal klare det. Der er jeg nå.
      Ønsker deg en fin uke!😀
      Klem Martha

  3. hasla 17/01/2011 kl. 00:34 #

    Hei Marthe.
    Forstår at du er i tenkeboksen.
    Har ikke noe ønske om å forstyrre deg der. det er viktig at du tar ditt eget valg!

    En kortversjon av LP.

    «»Den store hemmeligheten;
    NÅR DU FØLER ET SYMPTOM
    SHOUT-STOPP! (Stå på papiret STOPP)
    SI-Jeg har et valg (stå på papiret VALG)
    SI-Du kan velge PIT eller livet du elsker (deretter står du på LIVET du elsker sirkel)
    SI-Jeg VELGER LIVET JEG ElSKER
    SI-Bra, JEG ER FANTASTISK genial, flink, JEG ER I RUTE!
    (du blir din egen coach her)
    Spør deg selv – hva ønsker jeg?
    SVAR DEG SELV-JEG TRENGER ENERGI OG LYKKE (si noe som betyr energi for deg)
    SPØR DEG SELV-HVORDAN SKAL JEG FÅ DENNE?

    Si til deg selv-VED Å STOPPE hver negativ tanke
    HVER negativ følelse
    OG GJØR The Lightning Process.
    Det er noen flere korte affirmasjoner og det er det, og du skal bli frisk av ME.
    Den tredje dagen er dere fulle av håp og tillit. Dere er oppe av begeistring og inspirasjon dere har fått av å være sammen flere i samme rom og i samme situasjon. Uansett hvordan du føler deg i fremtiden skal du alltid si at du er blitt helbredet ellers vil ikke prosessen virke!! Disse trenerne/coachene er flinke til jobben sin. Tenk på de PAPIR SIRKLENE og affirmasjoner. Man blir ofte “høy” i noen uker eller måneder, og man kan få gjort mer enn vanlig, men dessverre mange får tilbakefall.

    Og om ikke The Lightning Process løser vitenskapelig CFS og ME, vel det er nok andre ting den kan hjelpe for, ifølge nettstedene til noen Lightning Process utøvere:
    Hva virker det for?
    Folk bruker Lightning Process og opplevde betydelig bedring for følgende vilkår: –
    Fibromyalgi
    Kronisk utmattelsessyndrom
    Post Viral Fatigue
    Astma
    Revmatoid artritt
    Høysnue
    Depresjon
    Dyspraksi
    Bipolar Disorder
    OCD
    Angst og panikkanfall
    Insomnia
    Cerebral Parese
    Lav selvtillit
    Parkinsons Tremors
    Motor neuron sykdommer
    Hyper Og Hypo Thyroidism
    Kronisk smerter og plager
    Ibs
    Lyme sykdom
    Anger Issues
    Matvareintoleranse
    Cøliaki
    PTSD
    Candida
    Allergi
    Type 2 Diabetes
    Interstitiell cystitt
    Migrene
    Støy og lysfølsomhet
    Og mye mer
    Ved å bruke The Lightning Process har det vist seg effektivt for å fjerne ALLE svekkende fysiske og sinn baserte symptomer på ME, kronisk utmattelsessyndrom, og post viral syndrom.
    Noen av symptomene som mennesker har fått bedring fra er oppført her …
    Avhengighet, adrenal problemer, allergier og intoleranse, angst, balanseproblemer, oppblåsthet, tåkete syn, hjerne tåke, candida, kjemisk følsomhet, kompulsiv atferd, konsentrasjonsvansker, forvirring, forstoppelse, depresjon, diaré, svimmelhet, elektriske pulserende sanseinntrykk, overdreven sove, utmattelse, tretthet, frykt, følelse ensomhet eller fjernhet, feber og frysninger, influensaliknende symptomer, hyppige hoste og forkjølelse, fybromyalgia, hallusinasjoner, hode smerter eller press, halsbrann, dårlig fordøyelse, søvnløshet og andre søvnforstyrrelser, irritabilitet, irritabel tarm syndrom, kløe og utslett, kløende øyne, leddsmerter, lysfølsomhet, tap av syn, uvelhet, hukommelsestap, migrene, muskelsmerter, kvalme, støy sensitivitet, ødem, panikkanfall, smertefulle og / eller hovne kjertler, pins og nåler, rastløse beinsyndrom, rennende nese, overfølsomhet for elektriske felt / datamaskiner / mobiler etc, risting, skyting smerter, hud følsomhet, magesmerter, sol brenne følelse, hevelse, temperaturkontroll problemer, trost, skjoldbrusk problemer, ikke uthvilt etter søvn, svimmelhet og liknende opplevelser, oppkast , vann oppbevaring, rennende øyne, svakhet …»»

    Dette er hentet fra en annen nettside, så altså ikke mine ord.
    Jeg er spent på hva du velger.

    • Martha 17/01/2011 kl. 10:20 #

      Hei Hasla!
      Ojsann! Det var virkelig interessant å lese. Samtidig veldig «rart». Jeg skjønner at det er en forenklet versjon av prosessen, men den høres nesten for «enkel» ut. Kan dette virkelig endre nervebaner i hjernen? Jo, det er jo logisk at man må bruke både ord og bevegelse av kroppen sammen med tanker. Det virker veldig banalt, men man må vel «overdrive» litt for å kunne påvirke hjernen. I alle fall i starten.

      Jeg lurer på hvor anstrengende det vil være (for hjernen). Det er veldig anstrengende å bruke hjernen til å manipulere prosesser i kroppen, og det sier jeg av egen erfaring. Og jeg tenker da på at jeg greier å få mine iskalde føtter til å bli varme ved å visualisere. Da tenker jeg på at jeg dypper og heller glohett vann over føttene, jeg må ta i skikkelig og tenker også at jeg holder et glovarmt strykejern mot føtter og legger. Man må overdrive litt for å få effekt, hehe.. Og etterpå blir jeg mentalt veldig sliten. Men så er det også sjelden at jeg gjør det, og regner med at om jeg gjorde det oftere, så ville det etter hvert bli ganske enkelt.

      LP er vel dessuten noe helt annet enn det jeg beskriver ovenfor, men jeg vet i alle fall at hjernen er istand til å gjøre fysiske endringer i kroppen. Så håper jeg bare at de fysiske endringene LP kan gjøre noe med, at det er de prosessene som ikke fungerer lenger hos meg. Jeg føler meg ikke stresset, jeg tenker stort sett gode tanker, jeg er i alle fall ikke deprimert. Men jeg skal være åpen for at det kan være noe ubevisst som skjer, fordi jeg både har hatt så mange og gjentagne infeksjoner både som barn og voksen, og at jeg pga kyssesyken og komplikasjoner av den bare er blitt sykere og sykere. Jeg er fysisk så langt nede som jeg kan komme, uten å være fullstendig pleiepasient, men jeg har ansvar som jeg ikke greier å følge opp, spesielt ift. sønnen min, og det gjør med jo faktis både fortvilet – og jo stresset. Det er jo sant. Der har jeg jo en stressfaktor.. Og jeg er jo redd for at jeg aldri skal bli frisk igjen – og der er det nok også en stressfaktor.

      Det er nyttig å skrive litt, da oppdager man faktisk nye ting. Jeg har skjønt at LP legger mye vekt på det ubevisste, og der kan det kanskje være nye ting å oppdage? Jeg er åpen for alt, fordi jeg er så desperat etter å bli bedre. Om så bare for noen måneder, til sønnen min blir ferdig med ungsomsskolen. Så får jeg heller få noen krasj, for krasje gjør jeg likevel hele tiden slik det er nå. Fordi jeg hele tiden må gjøre mer enn kroppen tåler.

      Det var veldig interessant å lese dette Hasla, takk for at du fant det frem for meg og postet det her.
      Jeg er kommet så langt i tankeprosessen nå at jeg kommer til å velge å satse på at dette må og skal virke. Jeg har jo ingen garanti, og det må være lov til å være litt usikker, så lenge man vil, og vil gjøre sitt beste. Så er det ikke min skyld om jeg ikke greier det eller det må andre ting til for å gjøre meg frisk.

      Ønsker deg en fin dag!😀
      Klem Martha

  4. Kamelryttersken 18/01/2011 kl. 18:57 #

    Skjønner at du ser etter løsninger som fungerer for deg og dine utfordringer. Har gjort det samme selv, har riktig nok ikke ME, men vet endel om det å se etter løsninger som fungerer.
    Derfor tror jeg at jeg holder en knapp på Hasla

    • Martha 19/01/2011 kl. 22:36 #

      Hei Kamelryttersken,
      Takk for kommentar, det setter jeg veldig stor pris på. Ja, jeg er der nå at jeg vil prøve «alt», så må det vel være noe av det som hjelper. Tenker på både medisinsk behandling og LP, og starter vel egentlig med LP først fordi det totalt koster minst og raskest vil vise seg om det fungerer eller ikke. Samtidlig er det jo også det at jeg nå tror på at LP kan fungere, ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i å prøve.
      Se også mitt svar til Hasla.
      Klem fra Martha

      • Kamelryttersken 19/01/2011 kl. 23:17 #

        Håper du finner den løsningen som fungerer og som gjør at du kommer deg til igjen. Er bare redd for at det ikke finnes noen quick-fixes. Vi er ikke maskiner vet du, vi er i høyeste grad levende vesener, med tro, tvil og håp.

        • Martha 20/01/2011 kl. 09:27 #

          Takk😀
          Om LP skulle fungere for meg, så er det visst slik at man kan merke det allerede første dagen, eller det kan ta opptil flere uker før man merker bedring, det er veldig individuelt. Og selv om man skulle føle seg raskt en del bedre, så er det hard jobbing og gjerne to skritt frem og ett tilbake + en del tilbakefall før formen forhåpentligvis stabiliserer seg på et bra eller ok nivå.
          Man MÅ tro på det og gi ALT, og jeg skal i alle fall gjøre det jeg kan.
          Og er ikke det nok, vel så har jeg i alle fall gjort mitt aller, aller beste for å prøve denne metoden.

  5. hasla 18/01/2011 kl. 22:11 #

    Hei Martha.

    Nå har jeg lovet å holde meg unna til du har bestemt deg, men jeg klarer ikke å dy meg.
    he he må le-av meg selv altså…
    Av erfaring blir man klok…
    Og siden du skriver at du ønsker å være ærlig så ønsker jeg å være ærlig med deg;

    Om du tenker deg en gave/pakke, en riktig så stor flott pakke. Det ligger eske oppi eske. Alle med like forlokkende mønster. Pakken blir ganske så stor. Utenpå er det et nydelig innpakningspapir og et helt utrolig vakkert silkebånd. Du synes det er utrolig spennende å pakke opp. Det gir deg mange følelser og opplevelser. Inni ligger det en Mozart sjokolade kule.

    Du får en skitten konvolutt, inni ligger det en Mozart sjokolade kule, eller du får Mozart kulen rett i hendene.

    Det jeg prøver å si er at;

    Mozartkulen=uansett en Mozart kule. Mozartkulen er essensen i LP-kurset.
    Selve prosessen er så enkel, Martha, som beskrivelsen over. Det er synd å si det, men du kan lese om det her også;
    http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=49&t=7590

    Innpakningen kan være forskjellig og gi forskjellige opplevelser.
    Jeg sammenligner innpakningen med salgs/markedsføringen av LP. Den høye prisen skaper forventning og spenning,. Det at de ønsker (ønsket) å holde innholdet hemmelig gjør at man møter uten å ha laget seg opp noen fordommer, skepsis eller at man kommer med et analytisk blikk. Det at flere mennesker m/samme skjebne som sitter i samme rom, bare det kan gi et lite kick. samhørigheten, det sosiale, og ikke minst coachens entusiasme og iver. Formidlingsevnen er en vesentlig del av det hele. Alt dette «innpakningspapiret» påvirker følelsene dine, opplevelsen din av et LP-kurs.
    Og at de i tillegg forteller deg at ved å skape nye tankebaner kan du påvirke det fysiske, så får de presisert at ME er en fysisk sykdom. Hmm…et viktig salgs triks. jeg har spurt flere ganger om noen kan forklare meg akkurat den biten, men jeg har enda ikke fått en eneste foklaring på akkurat den biten.

    Jeg tror jeg ville ha brukt de 15000 som et LP kurs koster, til utredning på LHK eller hos KDM. Ved hjelp av blod-, urin-,avføring-, spyttprøver, MR, RGT, CT, EEG og henvisninger til div. spesialister kan du få en anelse om hva som feiler deg. Jeg synes selv utredningen i det off. helsevesen ikke er god nok.

    Jeg tror at en slik grundig utredning gir svar på mange spørsmål og man får en viss anelse om hvor problemet ligger.
    Da vet man også om man trenger medisinsk behandling eller om en mental mestringsmetode er det «lille» puffet som skal til for å få bedre dager.

    Jeg sier ikke dette for å ta motet fra deg, men fordi jeg skulle ønske at jeg selv hadde tatt det i den rekkefølgen. Og om det skulle vise seg at du har noen infeksjoner som trenger behandling og du får tatt dette før et eventuelt LP kurs så er det bedre enn i motsatt rekkefølge.
    Det er så vondt å se på optimistiske, håpefulle, desperate syke mennesker som har prøvd LP, ramle ned igjen etter et LP kurs. De stupdykker og blir så deprimert som de aldri har vært før. Og i tillegg mister de all selvtillitt.
    Fordi det er jo avhengig av din forståelse for kurset, eller avhengig om du har trodd eller villet nok om du lykkes.
    En forferdelig påstand som faktisk kan knuse unge mennesker om de er så uheldige å ikke lykkes.

    Det er et hjelpemiddel til å bygge opp selvtillitt, men ikke til å helbrede sykdom.
    Ha meg unnskyldt.

    mvh. hasla

    • Martha 19/01/2011 kl. 22:30 #

      Hei Hasla,
      Jeg setter veldig stor pris på kommentarene dine, beskrivelsene av prosessen og at du gir meg råd. Takk skal du ha, for jeg vet at du vil mitt beste. Jeg var veldig spent på folks reaksjoner når jeg begynte å fortelle om at jeg hadde begynt å tenke på LP som en mulig vei for å bli frisk eller bedre på, tenkte at i beste fall forsvinner alle og ikke vil snakke med meg mer, og i verste fall at jeg bare fikk masse kjeft. Derfor varmer det at jeg opplever at mange fortsatt bryr seg, og gir meg råd. Jeg forventer ikke å bli forstått for det valget jeg gjør, jeg forstår nesten ikke selv at jeg har endret oppfatning av LP, men det betyr mye å fortsatt ha dere som nettvenner.

      Du skjønner, jeg har allerede meldt meg på kurs. Jeg leverte søknadsskjema i går og hadde allerede samme kveld inntaksintervju med en coach. Det var en plass ledig på kurs i neste uke, og derfor skjedde alt så fort. Jeg tenkte skrive et innlegg og fortelle, men har ikke orket enda pga mildt sagt laber form.

      Jeg vet så klart ikke om jeg vil greie det, eller om det vil virke for meg. Om jeg ikke skulle bli frisk vil jeg være veldig glad bare jeg kommer meg ut av sofaen og får bare et litt høyere funksjonsnivå.
      Som sagt mener jeg ikke at LP er riktig for alle, men siden det tross alt er veldig mange som sier de er blitt friske eller har blitt bedre, så har jeg ikke råd til å la være å prøve. Jeg har jo (foreløpig) ingen påviste infeksjoner, og EBV-viruset som gjorde meg syk er for lengst ute av kroppen. Den eneste påviste «defekten» jeg har er et lavt immunforsvar, men det får jeg medisiner for.

      Det jeg tenker er at alle infeksjonene jeg har hatt kanskje kan ha ført til at hormonene adrenalin, nor-adrenalin og kortisol kan ha kommet ut av balanse. Man kan visst ha både lave og høye verdier av disse, det varierer en del i løpet av døgnet, men det er forholdet mellom spesielt adrenalin og nor-adrenalin som betyr noe, uten at jeg vet hvor jeg ligger der, eller akkurat hva det betyr. Jeg føler meg ikke stresset, men kanskje det kan være at jeg har lave verdier..?

      Vel, jeg forsøker i alle fall. Så får vi se hvordan det går. Jeg tror på at det er muligheter for at det kan hjelpe, ja ellers hadde jeg ikke kommet med på kurs. Så nå teller jeg ned dagene, og tar en stor sats og hopper – for å si det sånn. Så får jeg starte med medisinsk behandling etterpå, om det skulle vise seg at jeg tar feil.
      Klem fra Martha

  6. Nina 24/01/2011 kl. 22:01 #

    Kjære vakre Martha.
    Ønsker deg så masse lykke til med kurset. Stol på deg selv nok til å tro på at det kan gi deg et bedre liv. Du takler det om det skulle vise seg å ikke hjelpe.
    En annen ting:Sresshormoner i kroppen kan være en viktig ting å finne ut av.
    Moren min slet med ME i mange år. Hun fikk plass hos en lege som drev med stresshormoner.
    Mamma hadde alt for høye verdier. Hun sier også som deg at hun ikke følte stress el lignende.
    Hun går fortsatt på medisiner for å dempe stresshormonene sine og har i flere år nå hatt det jeg vil si er et greit energinivå..altså til å leve greit med.
    Jeg har og slitt med utmattelse angst osv mer eller mindre i 20 år nå.
    Jeg fikk målt mine nivåer hos samme lege..men de var hos meg innenfor normalen. Min lidelse er nok mest psykisk…..
    Legen har desverre gått av med pensjon..men det finnes sikkert andre som driver med noe lign.
    Synes å huske at han satte andre min/max-verdier enn hva legene ellers gjør.
    Et stort lykke til fra meg..og en varm klem sendes luftveien
    Nina

    • Martha 25/01/2011 kl. 00:25 #

      Kjære Nina!
      Så koselig at du skriver til meg her på bloggen. Velkommen hit! Å få en hilsen fra en gammel venninne varmer litt sånn ekstra😉
      Som du ser så har jeg forandret på navnet mitt, fordi jeg har lyst til å være anonym overfor «den store verden», alle kan jo lese her, men det kan godt hende jeg kommer litt mer frem etter hvert, kanskje jeg legger ut noen bilder, jeg får se. At venner IRL vet hvem jeg er, er derimot bare hyggelig.

      Ja, det er rart det der med stress. Jeg har bare bagatellisert det tidligere, men det kan jo komme av så mye, og det kan jo i tillegg være ubevisst etter hva jeg forstår, slik at man ikke kjenner det.
      Jeg visste ikke at moren din har hatt ME, takk for at du forteller. Jeg blir så GLAD når jeg hører at noen er blitt friske igjen av denne forferdelige sykdommen. Veldig interessant det du forteller om at hun hadde høye verdier av stresshormoner, men at hun ikke følte stress likevel. Men det hjelper altså med medisiner, slik at hun nå lever med et greit energinivå. Det er jeg virkelig så glad for å høre!!

      Det er så koselig å følge deg på FB Nina, og jeg er så glad for å ha «funnet deg igjen», du er en skikkelig solstråle, og en som gjør meg glad. Blir lei meg når jeg hører at du har slitt med angst og utmattelse så lenge, det skjønner jeg må være tøft. Jeg har jo selv tilbrakt de siste 4,5 årene mer eller mindre på sofaen.

      Ønsker deg fine dager fremover, med gode opplevelser og lyse tanker. Og tusen takk igjen for inspirerende og koselig hilsen, du er flink til å glede mennesker rundt deg.
      Og ja, jeg er så spent på morgendagen. Sant det du sier, man skal stole på seg selv, og det skal jeg gjøre. Går det bra så er det fantastisk, men fungerer det ikke så får jeg bare gå videre og prøve en annen metode.

      Jeg elsker klemmer – og sender en stor en i retur til deg😀
      Martha

  7. Ki Rokkan 27/10/2011 kl. 15:18 #

    Hei,
    Håper du har kommet deg på et LP-kurs, det var løsningen for meg. Og jeg hadde akkurat samme symptomer som deg!
    Lykke til🙂
    Ki

Legg igjen en kommentar

