– Staten har stjålet livet mitt

18 Jan

Hentet fra Nettavisen.no/iBergen: HER

Fra 1988 til 1991 ble en ny vaksine mot hjernehinnebetennelse utprøvd på norske ungdomsskoleelver. Kaj Rath Alver (32) har vært syk siden.

lver møter iBergen.no i Godvik utenfor Bergen. 32-åringen var en av mange ungdomsskoleelever som fikk den eksperimentelle Meningokokk-B-vaksinen mellom 1988 og 1991. Noen tålte det, veldig mange gjorde det ikke.

– Ble brukt i et eksperiment
– Folk aksjonerer og protesterer mot forsøk som blir gjort på mus og andre dyr, men det var akkurat det vi var den gangen. Vi ble brukt i et eksperiment og for mange endte det forferdelig, sier han. En måned etter at han fikk sprøyten oppdaget han at han hadde fått ujevn hjerterytme. Det var bare starten på en lang og meget vond tid. Hele 16 år etter nålestikket fikk ettbarnsfaren nylig konstatert av lege Harald Nyland på Haukeland Universitetssykehus at han lider av det kroniske utmattelsessyndromet ME som følge av sprøytestikket på ungdomsskolen.

Har du opplevd lignende? Ta kontakt med iBergen.no på e-post.

– Før jeg var 16 år hadde jeg knapt nok vært hos en lege. Etter sprøyten har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært hos lege. Ingen leger fant ut hva som feilte meg og jeg ble stemplet som hypokonder, de fortalte meg at det var psyken min det var noe galt med og ga meg antidepressiva, forteller han og peker mot hodet.

– De tok jeg aldri.

Mange krav
Norsk Pasientskadeerstatning opplyser til iBergen.no at de har mottatt 315 saker med krav om erstatning fra mennesker som fikk Meningokokk-B vaksinen på slutten av 1980- og begynnelsen av 1990-tallet. Ifølge de tar det i gjennomsnitt 14 måneder fra en sak blir mottatt til det blir fattet et vedtak. Alvers krav blir nummer 316 i rekken.

– Kravet blir sendt i disse dager. Det har vært noen utrolige tøffe år og jeg siden jeg ser helt frisk ut har det vært ekstra vanskelig å ikke kunne ha en 8-16 jobb eller kunne delta på ting som kompisene mine kunne, forklarer han.

Alver beskriver hvordan det kroniske utmattelsessyndromet plager ham i hverdagen.

– Det er som å være på en båt i storm hele tiden, jeg er konstant svimmel og slik har jeg hatt det i lang tid. Dette er mye på grunn av at et av balanseapparatene i det ene øret mitt er slått ut, også som en følge av vaksinen og symptomene. Jeg føler jeg går rundt i en tåke på utsiden av det som skjer ellers i verden, sier han og legger til:

– Det gikk så uendelig lang tid uten at noen forsto hva som feilte meg. På den siste legerunden min kom jeg ved en tilfeldighet borti fysioterapeuten Anne-Karin Jørgensen. Hun har hjulpet meg enormt, i tillegg legen Harald Nyland på Haukeland som fant ut at jeg led av ME.

I forrige uke fortalte lokalavisen Nordhordland 32-åringens historie. Responsen har vært upåklagelig.

– Jeg har fått masse mail og telefoner fra hele landet fra folk som enten fikk denne sprøyten selv eller er i familie med noen som har fått den og som har vært syk siden. Hvis min historie kan hjelpe flere til å få stilt en diagnose og til å bli frisk er det ingenting som er bedre enn det, understreker han.

Vil jobbe
Folkehelseinstituttet opplyser til iBergen.no at 180.000 nordmenn har fått Meningokokk-B-vaksinen. Enkelte fikk placebo (et juksemedikament red.anm.) mens Alver og veldig mange andre fikk sprøytet inn den eksperimentelle vaksinen. Vaksinen ble gitt fra 1987 til 2002.

– De aller fleste kravene om erstatning som Norsk Pasientskadeerstatning har fått stammer fra den tiden på slutten av 1980-tallet, sier Hanne Nøkleby som er divisjonsdirektør for smittevern i Norsk Folkehelseinstitutt.

Bjarte Stubhaug er lege og spesialist i psykiatri. Han har forsket på kronisk utmattelse og avsluttet sin doktorgrad «Chronic fatigue syndrome: Health and impairment, treatment and prognosis» ved Universitetet i Bergen i sommer.

– Jeg har fått henvendelser fra mange som tatt denne vaksinen og som i dag har et utmattelsessyndrom. Mange av disse går til nevrologer og kan få påvist ME. Men man må huske på at når det har gått så lang tid siden mange av disse har tatt vaksinen blir det i beste fall skjønnsmessig og kontroversielt å slå fast at den vaksinen er hovedårsaken til at man har fått konstatert ME, forteller Stubhaug til iBergen.no

– På så mange år har det skjedd tusen forskjellige ting i kroppen og psykiske traumer kan for eksempel ha kommet på et senere tidspunkt. Det er helt klart en skjønnsmessig vurdering som nevrologen gjør, og forskere vil være uenig i at det er lett å påvise at det er en sammenheng, sier han.

Skylder på staten
Tilbake i Bergen sier Alver at han gir staten skylden for at han aldri har kunnet hatt en vanlig jobb eller et normalt familieliv.

– Det er klart at det er veldig tøft for en samboer å skjønne hva man går igjennom. Med ME har man ikke bare én sykdom, men hundre forskjellige, og det er umulig for andre å sette seg inn i. Sånn sett hadde det vært «bedre» å mangle en arm, jeg ser jo helt frisk ut og har fått beskjed av leger i 16 år at jeg er frisk, sier han og legger til:

– Jeg har hatt alt fra hjertetrøbbel til kvikksølvforgiftning og matintoleranse. Jeg er en type som er glad i å jobbe, men det har jeg aldri hatt muligheten til og det er veldig bittert. Penger er ikke hovedgrunnen til at jeg sender inn kravet mitt pasientskadeerstatning, men det er klart at jeg syns at de skal få betale for å ha frarøvet meg muligheten til å jobbe.

– Min datter holder meg oppe
Knarvikmannens sykdomskurve beskriver han som nedadgående de siste 16 årene, det siste året har vært verst.

– Rundt den tiden jeg traff Anne-Karin (fysioterapeuten red.anm.) var jeg helt på bånn. Jeg klarte ikke å tenke mer enn en dag fram i tid. Nå som jeg har fått diagnosen ser jeg fram mot en dag å kunne bli helt frisk. Min datter (8) er helt klart det som holder meg oppe. Jeg drømmer om å kunne ha krefter til å være med min datter og smile en hel dag, sier han og ser ut på det bergenske regnet som danser på ruten.

Legg igjen en kommentar

