Jeg har meldt meg på kurs i Lightning Process.

20 Jan

Nå har alt skjedd veldig fort. Det var en plass ledig på kurs allerede i neste uke, og jeg måtte skynte meg å fylle ut søknadsskjema og levere. Samme kveld ringte coachen meg for inntaksintervju, og jeg ble akseptert!

Nå har jeg sommerfugler i magen og gleder meg veldig. Jeg har bestemt meg for å tro på denne treningen og at det skal fungere. Det fungerer jo for så mange, så hvorfor ikke for meg? Jeg dytter vekk all tvil jeg måtte ha, for dette skal jeg få til. Jeg vet jeg er nødt til det for å ha en sjans til å lykkes.

Jeg teller ned dagene, bare 5 dager til! Bedringen kan komme allerede første dag, men det kan også gå flere uker før man merker en endring. Det er hardt arbeid og prosessen må gjentas om og om igjen til de nye nervebanene i hjernen har festet seg og det går automatikk i det.

Jeg kan jo ikke dette i detalj enda, men slik jeg har forstått det skal de nye nervebanene rette opp ubalanser man har i bl.a hormoner som adrenalin, nor-adrenalin og kortisol. Det viktige er ikke om man har høye eller lave verdier, det er forholdet mellom spesielt de to førsnevnte som det er viktig at er i balanse. For dette igjen påvirker andre prosesser i kroppen.

Jeg tenker selvfølgelig at det blir rart å skulle leve som frisk – om bare 5-6 dager – det kan liksom ikke være mulig å tro på. Jeg må holde på den positive tanken nå, og tro på det jeg skal lære, men det er jo egentlig en absurd tanke at det er mulig å bli frisk så raskt.

Jeg planlegger at etter første kursdag skal jeg ta en tur til byen og kjøpe nye klær, for «syke-klærne» skal kastes (men helst vil jeg dra på besøk til en venninne!! Det er så altfor lenge siden sist..) – og så må vi ommøblere stuen, i alle fall flytte på sofaen og fjerne alle spor etter hvileplassen jeg har hatt der hver eneste dag.

Men hvordan blir det å ikke skulle hvile lenger? Jeg vet man ikke skal presse seg for mye, men hvordan vil kroppen reagere på en slik rask omstilling? Jeg vet man skal gjøre prosessen om man ikke føler seg bra, og ikke gå videre før man føler seg klar. Men det er rart å tenke på nå. Om bare 5 dager skal jeg snu opp ned på livet mitt.

Jeg gleder meg veldig, men det er helt klart en merkelig tanke. Kan det fungere for meg? Får jeg det til? Når andre kan, da kan vel jeg også? Jeg må tro på at jeg klarer det.

Kryss fingrene for meg da folkens, selv om dere ikke er enige i valget mitt..

25 kommentar to “Jeg har meldt meg på kurs i Lightning Process.”

  1. ~SerendipityCat~ 20/01/2011 kl. 15:59 #

    Sender deg de beste ønsker om at dette kan være noe som hjelper for deg. Jeg er nok fortsatt en stor skeptiker, men samtidig så unner jeg ingen å være syk og om du blir bedre av å putte kamferdrops i nesa eller hva som helst så skal jeg glede meg på dine vegne.😉

  2. ~SerendipityCat~ 20/01/2011 kl. 16:01 #

    Må føye til: Jeg håper du forteller oss hvordan det går, og ikke forsvinner selv om du har deltatt på LP. Jeg vet at mange får beskjed om å kutte kontakten med ME-miljøet helt, eller bare fortelle om det som er positivt. Det ville vært trist å ikke kunne se deg på nett igjen.

    • Martha 21/01/2011 kl. 07:16 #

      Hei Cat,
      Hehe, nå putter du rare bilder i hodet mitt, jeg må jo le, kommer til å se den nesa for meg en stund.😉
      Og jeg kommer nok ikke til å bli borte, jeg vet jo ikke om jeg blir frisk heller, jeg føler bare at jeg ikke kan la være å prøve. Har uansett ikke lyst til å miste dere gode nettvennene mine.😀
      Klem fra Martha

  3. hasla 20/01/2011 kl. 16:34 #

    Jeg også ønsker deg lykke til Marha.
    Go for it!
    Tror det er lurt å være litt for seg selv i starten.
    Du vet du skal si at du er frisk fra første dag.
    Du skal formidle til alle rundt deg at du er frisk.
    Jeg tror for at denne tanken skal gjennomsyre deg og at du skal tro sterkt nok på det så skal du si det uansett om du tviler eller kjenner symptomer og da er det ikke så lurt å snakke med venner om det. Hold det for deg selv.
    Og stikker du innom her blir vi selvfølgelig glade, men husk å vær nøye med hva du bruker energien din på.
    Bruk den der du får mer energi, ikke der du blir tappet for energi.
    Og her på bloggen din må du regne med en haug av sprøsmål som du helst ikke burde bruke tid på å besvare.
    her skal du bare legge ut hyggelige, positive, juble innlegg fremover.
    Ikke lov å sutre, syte eller snakke om det som er vanskelig. Hold det for deg selv.

    hi hi hi fleiper litt jeg nå altså, men det er mye alvor og sannhet i det jeg sier også altså.

    LYKKE TIL!!!
    Ta godt vare på deg selv så du ikke mister deg selv helt. Du er helt sikkert veldig fin som du er!🙂
    klem

    • Martha 21/01/2011 kl. 07:34 #

      Hei Hasla,
      Så fint skrevet. Jeg forstår jo hva du mener, selv om du fleiper litt. Og takk for at du skriver det, for jeg har begynt å fundere litt på akkurat det der. Uansett om jeg skulle føle meg frisk så har jeg ikke lyst til å skrive innlegg med f.eks. overskriften «Jeg er blitt frisk». Det vil føles veldig dumt og på en måte respektløst overfor de som ikke liker LP. Og om jeg ikke skulle føle meg særlig mye bedre, så vet jeg at jeg må holde fast ved at jeg er på vei mot å bli frisk, og ikke tvile, og derfor skal si til meg selv – og andre – at jeg er blitt frisk, og da kan jeg ikke legge ut på bloggen om at «nei, jeg merker ikke noe bedring» – i alle fall ikke den første tiden.
      Så det kan hende jeg blir borte en liten stund. Jeg får se hvordan det blir og hva jeg føler for.

      Tusen takk, det var pent sagt😀
      Klem fra Martha

  4. Lilljekonvall 20/01/2011 kl. 16:50 #

    Jeg ønsker deg all mulig hell og lykke og gode dager.
    – For som Serendipitycat sier : jeg unner ingen å være syke. Samme for meg hva andre blir friske av, bare det gjør dem godt og gir de bedre liv…. Håper du fortsetter å blogge, Martha🙂 Alt godt❤
    beste hilsen,
    Lilljekonvall🙂

    • Martha 21/01/2011 kl. 07:55 #

      Hei Lilejkonvall,
      Tusen takk, det setter jeg stor pris på. Og jeg kommer nok til å fortsette å blogge😀
      Klem fra Martha

  5. Et liv å leve 20/01/2011 kl. 20:18 #

    Lykke til Martha!
    Forstår at du ikke vil ha noe ubeprøvd.
    Det finns de som får hjelp og vi får håpe du er en av dem!🙂
    Vi fortsetter å løfte opp steiner…. kan hende vi finner en bra nøkkel eller nøkler….
    Klem!🙂

    • Martha 21/01/2011 kl. 07:58 #

      Hei,
      Ja, jeg føler jeg vil prøve alt, så får vi bare se. Da har jeg i alle fall gjort hva jeg kan.
      Tusen takk, og selv lykke til på veien😀
      Klem fra Martha

  6. melivetpaaslep 20/01/2011 kl. 20:25 #

    Spennende! Og så brått!

    Hva med å dra på handletur sammen med en venninne og deretter på kafe eller noe annet du har lyst til?
    Om jeg var i den situasjonen at jeg skulle bli helt normaltfungerende om en uke ville jeg satt i gang med å planlegge allerede, ikke fordi det var nødvendig (sa coachen noe om det?), men i ren glede og forventning. Bare tanken på at du kan gjøre det du vil fordi du har teknikker som fremmer energi er fantastisk!

    Hold på motivasjonen og alt det som fører deg dit du ønsker. Nyt forandringen! Uansett om det varer kort eller evig, vær tilstede i det du gjør. De kritiske tankene kan ligge igjen her.

    Lykke til, klem fra meg!

    • Martha 21/01/2011 kl. 08:31 #

      Hei,
      Ja nå gikk det veldig fort, jeg ble plutselig så utålmodig og måtte prøve noe så raskt som mulig. Det er jo fordi jeg var så syk i jula og i ukene etterpå, og tenker at slik vil jeg ikke ha det på samme tid til neste år.

      Neida, det er ikke nødvendig å sette igang å planlegge hva man har lyst til å gjøre i dagene etter kurset, men det er jo dit tankene går. Jeg tenker at det er kjempemasse jeg har lyst til, og planlegger f.eks. at jeg skal finne på noe sammen med venner i helgen, dra til frisøren, kjøpe nye klær, planlegge ferie…osv.osv. Det er jo så mye jeg gleder meg til!! Men jeg tør ikke helt å avtale noe 100% enda, fordi jeg vet jo ikke helt sikkert om jeg vil føle meg frisk.. men er utrolig spent og skal gjøre alt jeg kan for å greie det!

      Men ja, jeg er veldig motivert, og tenker at om andre greier det, så kan jeg også. Og jeg skal være så utrolig glad bare jeg blir bedre enn jeg er nå!
      Tusen takk!😀
      Klem fra Martha

  7. Lilly 20/01/2011 kl. 20:57 #

    Hei Martha!
    Jeg ønsker deg lykke til!
    Jeg håper at du blir bra, jeg. Uansett hva du blir bra av. Det som er viktig er at vi blir friske, ikke sant?
    Også vil jeg takke deg for din ærlighet og åpenhet. Jeg kommer til å følge bloggen din videre, uansett. Det jeg mener å si er at jeg støtter deg, selv om vi har valgt ulike veier.
    Klem fra Lilly ; )

    • Martha 21/01/2011 kl. 08:40 #

      Hei Lilly,
      Takk skal du ha, og det er sant, det viktigste er at vi blir friske, uansett hvilken vei vi må gå for å komme dit.
      Og tusen takk for de fine ordene, jeg synes det er viktig å fortelle åpent og ærlig om hva jeg tenker og hva jeg vil prøve, og hvordan jeg føler meg, for slik kan mine opplevelser og erfaringer kanskje hjelpe andre også. Jeg vet ikke, ME er jo en «kompleks» sykdom, vi har det ulikt, men kan forhåpentligvis lære noe av hverandre likevel. I alle fall synes jeg selv det er interessant å lese om hvordan andre opplever sykdommen, og deres vei mot å bli friske.
      Så hyggelig at du vil følge bloggen min videre, det setter jeg veldig stor pris på. Takk for støtten😀
      Klem fra Martha

  8. Lothiane 20/01/2011 kl. 23:01 #

    Jeg sier bare; lykke til og ikke bli borte fra oss! ♥ Klem!

    • Martha 21/01/2011 kl. 08:41 #

      Hei Lothiane,
      Tusen takk, det var hyggelig å lese😀
      Klem fra Martha

  9. Hege Renaet 21/01/2011 kl. 17:09 #

    Lykke til. Håper du vil dele dine erfaringer med oss. Gleder meg :-))

    • Martha 22/01/2011 kl. 12:48 #

      Tusen takk Hege Renate, og jeg skal så klart fortelle dere hvordan det går😀
      Klem fra Martha

  10. bell4trix 22/01/2011 kl. 01:14 #

    Masse masse lykke til! Blir superspennende å se hvordan dette går! Jeg håper virkelig at dette er det som skal til for at du skal bli frisk! KleM❤

    • Martha 22/01/2011 kl. 12:51 #

      Tusen takk bell4trix, jeg synes selv at det blir superspennende, og jeg håper at det er det som skal til. Og er det ikke det, vel så gir jeg ikke opp😀
      Klem fra Martha

  11. Lilja 22/01/2011 kl. 11:54 #

    Lykke til, Martha !….
    Stor klem fra Lilja🙂

    • Martha 22/01/2011 kl. 12:52 #

      Tusen takk Lilja😀
      Klem fra Martha

  12. Beate 22/01/2011 kl. 16:38 #

    Så bra!!! Har lest litt på bloggen din og ser så mange likhetstrekk med min sykdomshistorie. Ble selv syk etter en kraftig kyssesyke og har vært dårlig i 5 år. Jeg har vært super skeptisk til LP og det ble ikke bedre når ei mor til jeg som var blitt bedre «maste» på meg flere ganger. Så gikk det et par år og jeg var fremdeles ikke blitt frisk etter aktivitetstilpasning….. man vet liksom ikke hva man skal håpe på….blir jeg frisk…når.. osv. Etterhvert ble tanken på å melde seg på et LP-kurs mer og mer moden. Meldte meg på og fikk plass i begynnelsen av november. Var kjempe spent, men bestemte meg for å stille opp med åpent sinn og legge bort mine analytiske evner. Deltok på kurs og første kvelden drog jeg først et par timer på shopping og så en tur på trening. Jeg var fremdeles litt usikker på om jeg bare hadde mobilisert ekstra krefter eller om jeg var blitt bedre. De to siste kursdagene kjente jeg at noe endret seg: jeg så at nå skulle jeg komme tilbake for fult. Jeg har ikke ropt rundt meg at «hei, jeg er frisk», men snakket mye med mine nærmeste om at nå har jeg funnet veien. Over 2 måneder senere er tilstanden sånn: TOPP, jeg trener 3 ganger i uka, kan være sosial når jeg vil og er på tur tilbake i full jobb🙂 Så jeg anbefaler deg LP-kurs på det varmeste. Og siden det virket for meg så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal virke for deg. Masse lykke til (og gled deg til å gjøre det du vil uten å tenke på hvordan formen blir dagen etter).

    • Martha 23/01/2011 kl. 13:14 #

      Hei Beate, og velkommen hit!
      Så fint at du forteller om din egen historie og hvordan du ble frisk igjen! Det er veldig inspirerende å høre om!! Og det at du kan kjenne deg igjen med slik jeg selv har det, det gir jo meg selv en stor inspirasjon til å tro at også jeg kan bli frisk!
      ME er en så forferdelig sykdom at jeg er utrolig glad for å høre om at folk blir friske igjen. Helsevesenet gir oss jo nærmest ikke noe håp, det er jo ingen ting som skal hjelpe annet enn aktivitetsavpasning og hvile, og selv er jeg bare blitt sykere og sykere.
      Så dårlig at jeg nå gjør hva som helst for bare å komme meg ut av sofaen, om jeg ikke skulle bli helt frisk. Jeg må i alle fall bli LITT bedre. For om denne negative spiralen fortsetter, så havner jeg vel til slutt på pleiehjem.
      Ups, nå ble det veldig negativt, jeg ville bare si litt mer om hvorfor jeg har åpnet meg for alternative løsninger. Jeg tror mange av oss har vært veldig negative til LP, av veldig mange årsaker. Men så skjer det noe som gjør at vi åpner oss for det likevel, og legger bort de kritiske tankene.
      Det er jo helt utrolig at man kan bli frisk igjen så fort, men så fantastisk å høre om! Man får jo livet i gave på nytt! Jeg tenker at om/når jeg blir frisk, så skal jeg aldri klage over noe, men se hver ny dag som en gave. Det kommer i tilfelle til å føles utrolig sterkt. Man lærer mye på å være alvorlig syk i flere år, og selv om jeg veldig gjerne skulle hatt dem foruten, så gir de nye perspektiver på en del ting, og lærer en hva som virkelig betyr noe, og hva som er verd å bruke tid og krefter på.
      Så fantastisk flott å høre at formen din holder seg så bra, og at du kan trene og bygge opp kroppen, og ellers gjøre alle de tingene du har lyst til! Og det var veldig interessant å lese at du også ble syk av kyssesyken og var syk nesten akkurat like lenge som jeg nå har vært. Da burde jeg vel ha sjanser til å bli frisk/bedre jeg også, ja det er jo det jeg satser på! Skal gjøre alt jeg kan, og gjøre alt jeg blir bedt om å gjøre.
      Tusen takk for at du skrev og fortalte meg din historie! Tusen takk for flott inspirasjon! Og masse lykke til i ditt nye friske liv!!😀
      Klem fra Martha

  13. Beate 23/01/2011 kl. 15:24 #

    Gleder meg til å følge bloggen din videre🙂 Masse lykke til med uka som kommer. Ønsker deg en fin søndagskveld. Klem fra meg

    • Martha 24/01/2011 kl. 13:21 #

      Tusen takk Beate. Og så hyggelig at du vil følge meg videre. Det blir en spennende uke!
      Ønsker deg fine dager fremover!😀
      Klem fra Martha

Legg igjen en kommentar

