Tanker og opplevelser etter første dag på LP-kurs.

26 Jan

I dag våknet jeg kl. 06, litt trøtt, men klar for en ny dag, og jeg tenker å prøve å fortelle litt om hvordan jeg opplevde dag 1 på LP-kurset.

Da dagen var slutt var jeg faktisk litt skuffet, og jeg kjente litt frustrasjon og fortvilelse også. Var det ikke mer? Dette ble for «enkelt» for å kunne forandre livet mitt, men aller mest frustrasjon følte jeg fordi jeg ikke enda hadde fått skikkelig dreisen på prosessen. Jeg var så sliten i hodet helt på slutten av dagen, da vi lærte prosessen, at etter at jeg selv hadde vært oppe på gulvet og blitt geleidet gjennom den (jeg var først opp, og greide det jo faktisk bra der, da), så hadde jeg hatt vanskeligheter med å følge helt nøyaktig med på hvordan de andre gjorde det etterpå, for på meg virket det litt «rotete». Jeg fikk med meg begynnelsen og litt utover, men slutten ble litt mye «frem og tilbake», og hvilke ting var det man skulle si og spørre seg selv om hvor egentlig?? Vel, jeg bestemte meg  for å lese i heftet vi fikk, kanskje alt stod der? Og øve så mye jeg kunne når jeg kom hjem, for jeg bare MÅTTE greie å lære meg denne prosessen skikkelig!

Det positive er at coachen min er flink og inspirerende, og vi hadde lært en del teori om hvordan hjerne og kropp fungerer sammen, hva som skjer i kroppen, lært om hvilke begrensninger vi gjerne setter for oss selv, men at dette ikke lenger trengte å gjelde lenger, fordi vi skulle lære et verktøy for hvordan vi kunne ta regien selv, og bestemme akkurat hvilket liv vi ønsker oss.

Da jeg kom hjem satte jeg straks igang å øve. Jeg skrev ned prosessen punkt for punkt på et ark, og ut i fra hukommelse og noe jeg fant i heftet vi fikk, så fikk jeg skrevet ned alt utenom at jeg er litt usikker på hva som kommer etter at man har rost seg selv for at man har oppnådd den følelsen man ønsker.

Jeg begynte å gjøre sterke influensasmerter (man skal jo hele tiden bruke verbet gjøre i stedet for å si at man har, ikke fordi man selv har skyld, men markere at man har et valg, og kan påvirke/endre dette valget), og jeg gjorde prosessen om og om igjen, men fikk det ikke til, enda jeg ba om å få en god følelse i kroppen. Visualiseringen jeg gjorde var ikke sterk nok til å ta vekk smerten, var det jeg opplevde.

Jeg var dønn ferdig, og tok meg en pause, og der ble jeg sittende i lenestolen, litt i koma nesten, for jeg var sliten og lei og skuffet, og mest av alt hadde jeg masse smerter som jeg ikke ble kvitt. Trøtt på søvn, så halvsov jeg meg gjennom noen timer. Orket ikke skjerpe meg, selv om jeg kjente at jeg var i grøfta, og nettopp da trengte å gjøre prosessen.

Så, senere på kvelden, bestemte jeg meg for at nå måtte jeg virkelig ta tak, dette skulle og måtte jeg greie. Det står jo om livet og fremtiden min. Og jeg tenkte at jeg ville prøve prosessen for å oppnå mer energi. Jeg øvde og øvde, var litt redd jeg gjorde slutten feil, men tenkte at det viktigste er i alle fall visualiseringen. Og resultatet kom! Jeg kjente det sterkere og sterkere – at influensasmertene avtok! Etter hvert ble de helt borte, og jeg fikk en veldig god følelse i kroppen. Helt utrolig, men jeg hadde virkelig – endelig – klart det! Smertene kom hele tiden tilbake etter en stund, men da gjorde jeg prosessen på  nytt, og tilbake hadde jeg bare en god følelse i kroppen. Hurra! Jeg gjorde prosessen også etter at jeg hadde lagt meg, liggende i sengen, og det fungerte da også!

I dag har jeg flere spørsmål jeg skal stille til coachen. Jeg lurer på om jeg skal gjøre en egen prosess for å stoppe denne adrenalinloopen som det hevdes at vi ME-syke har, eller om den vil avta av seg selv når jeg gjør andre prosesser? Jeg må få klarhet i om jeg virkelig gjør prosessen riktig. Og jeg lurer på om det virkelig er så viktig at vi følger den til punkt og prikke så lenge vi får den til å funke. Og så trenger jeg hjelp til å finne ut av om jeg kan gjøre noe annet enn å ønske meg energi når det er å bli kvitt smerter jeg ønsker å oppnå. Det er vel sikkert bare en bedre visualisering jeg må trene på. I går fikk jeg nemlig ikke sove når jeg lå i sengen og ønsket å bli kvitt smerter, fordi jeg visualiserte energi. Jeg ble kvitt smertene, men naturlig nok for energisk til å sovne. Ja, og så lurer jeg på om man skal gjøre prosessen flere ganger etter hverandre, for det føles litt feil, for da blir det at man sier stopp til den gode følelsen som strømmer gjennom kroppen (men jeg trenger litt mer, for smertene er ikke helt borte) Skal man da stå lengre å visualisere, eller starte rett på en ny omgang med prosessen?

En ting er i alle fall sikkert, og det er at dette er virkelig hardt arbeid. Det kommer ikke lett, i alle fall ikke for meg. Men jeg kjenner at jeg faktisk får det til, og det er jeg veldig takknemlig for. Jeg kommer til å måtte jobbe intensivt i dagene fremover, og kanskje i flere uker og måneder. Men jeg skal greie det! Det er i alle fall en stor tilfredsstillelse å kjenne at jeg får det til.

Gleder meg til dagen i dag, å få svar på spørsmålene mine, lære mer om hvordan jeg kan påvirke hverdagen og livet mitt, lære mer om sammenhengen mellom kropp og hjerne, hva vi faktisk kan bruke hjernen vår til, og kroppens fysiologi og hvilke systemer som faktisk er satt ut av balanse, osv. osv.

Jeg skal selvsagt fortelle mer om hvordan det går fremover.

Ønsker alle sammen en flott ny dag!

8 kommentar to “Tanker og opplevelser etter første dag på LP-kurs.”

  1. bell4trix 26/01/2011 kl. 08:04 #

    Fortsatt masse lykke til! Håper du får en fin dag! KleM<3

    • Martha 26/01/2011 kl. 08:36 #

      Tusen takk, så koselig med en hilsen fra deg bell4trix<3
      Ønsker deg også en fin dag!
      Klem fra meg

  2. Hege Renate 26/01/2011 kl. 08:52 #

    Så spennende. Lykke til i dag 🙂

    • Martha 26/01/2011 kl. 17:18 #

      Tusen takk Hege Renate, så koselig! Det har vært en lang og innholdsrik dag i dag også, med mye nytt å fordøye. Kjenner jeg er sliten, men det er jo ikke noe rart. Litt av en overgang fra sofaen til to hele dager med masse informasjon og full konsentrasjon. Trenger litt tid på å fordøye alt. Ønsker deg en fin kveld!
      Klem

  3. Beate 26/01/2011 kl. 10:21 #

    Du har jo fått bevis alt da 🙂 Ikke stress med å få til alt perfekt eller med en gang, det kommer etterhvert. Jeg bruker lite prosess nå, men må jeg så holder det som regel med de to første leddene. Lykke til i dag! Klem

    • Martha 26/01/2011 kl. 17:39 #

      Hei Beate, og tusen takk for koselig hilsen! Ja det er sant, jeg har jo allerede fått bevis for at det funker. Og i dag funket det bare ved at jeg brukte kroppsspråket og hadde «riktig innstilling» eller hva det nå var. Jeg skulle få vekk influensasmertene som hadde kommet snikende, og da jeg skulle frem på gulvet og skulle ta prosessen, så kom den gode følelsen bare ved at jeg snakket med coachen om hvordan jeg skulle gjøre det, og før jeg fikk startet så kunne jeg gi meg selv en score på 11(!) Hihi, tok litt i, den høyeste scoren er jo egentlig 10. Men jeg ble rimelig overveldet over at det skjedde så fort!
      Takk for at du forteller at du ikke trenger å bruke prosessen så ofte nå, og at det da som regel holder med de to første leddene. Det betyr veldig mye å høre om andres erfaringer. For jeg føler meg enda litt usikker på hvordan det blir å greie dette på egenhånd, selv om jeg kjenner at jeg jo får det veldig bra til. Jeg er f.eks. veldig sliten nå og det ville være tøft å skulle gå en tur. Er t.o.m glad jeg slipper å lage middag i dag. Men jeg skal ha litt tålmodighet, gjøre prosessen og fokusere på alt det andre vi har lært, og så starte på en rolig oppbygging av kroppen igjen. Det blir gåturer på meg så snart kurset et over! Og nå har jeg verktøyet som skal til for et friskt liv! Håper du har en fin kveld! 😀
      Klem

  4. Et liv å leve 26/01/2011 kl. 11:16 #

    Spennende. Ja det er bare å satse nå!
    Jeg har hatt dagens latterterapi når jeg såg på Schrødingers katt idag. Det handlet om latter, og hvor godt latter er for helsen våres. Deiligt!
    Lykke til idag! 🙂

    • Martha 26/01/2011 kl. 17:47 #

      Hei og tusen takk for koselig hilsen! Ja, latter er så viktig, så bra! Man kan bare ha en følelse av gangen, så når man er glad, så bringes tankene bort fra f.eks. smerter. Latter er kjempebra for helsen og det er deilig å le! Selv skal jeg gjøre «lekser» til siste kursdag i morgen, og så blir det å gjøre prosessen flere ganger, tenker jeg, for nå kjenner jeg at det trengs. Influensasmertene sniker seg stadig frem, men nå har jeg endelig et verktøy som kan fjerne dem! Ha en fortsatt fin kveld! 😀
      Klem

Legg igjen en kommentar

