Tanker og opplevelser etter andre dag på LP-kurs.

27 Jan

Tenkte jeg bare ville skrive en liten situasjonsrapport etter ferdiggjort 2. kursdag.

I går hadde jeg en utrolig opplevelse da jeg skulle opp på gulvet og lære en lengre versjon av prosessen. Mitt aller største problem er sterke influensasmerter, og jeg tar prosessen mot dem om og om igjen, de forsvinner (nesten), men kommer dessverre stort sett sterkt tilbake igjen.

Hjernen forstår ikke ordet ‘ikke’. Hvis man sier «- Ikke tenk på en rosa elefant», hva tenker man på da? Jo, nettopp en rosa elefant. Derfor kan man ikke si «- Jeg vil fjerne smertene.» Da oppfatter hjernen bare ‘smerter’, og man tenker på smertene. Derfor må man ønske seg noe annet, f.eks. energi eller glede. Eller hva det er man ønsker.

Jeg har derfor hele tiden brukt ordet ‘energi’, og funnet metaforer for det, for det ønsker jeg meg jo også. Og det har stort sett virket bra for å fjerne smertene. Noen ganger helt, og noen ganger delvis, og da har jeg måttet gjenta prosessen flere ganger. Men jeg skal innrømme at jeg sliter litt, for smertene er veldig sterke, og i går kveld fikk jeg de ikke bort samme hvor mye jeg prøvde.

Men altså, det jeg greide på kurset i går, var en sterk opplevelse. Jeg prøvde for første gang å ønske meg ‘glede’, for å se om det kunne fjerne smertene bedre, brukte kroppsspråk, mimikk, ja hele innstillingen min gikk på at «jeg er så glad!». Og bare mens jeg snakket med coachen, og før jeg fikk satt igang med prosessen, så letta jeg nesten fra gulvet, og en utrolig gledes-rush strømmet inn og rundt i kroppen. Jeg måtte bare gi meg selv en score på 11(!) før jeg i det hele tatt var igang! (Vi gir oss selv en score mellom 1 og 10) Og denne gleden satt i meg i veldig, veldig lang tid etterpå! Og – aller best – smertene forsvant på et blunk!!

I går lærte vi også en type «programmering» (vet ikke helt hva jeg skal kalle det), men jeg kan nå altså bare ved å holde sammen tommel og langefinger på hver hånd, å sette igang en positiv prosess i kroppen. Jeg kjenner med en gang at det strømmer masse energier rundt i kroppen ved bare å gjøre dette.

Men ett problem har jeg fått. Jeg har som sagt hele tiden (før jeg ønsket ‘glede’ i går) ønsket meg mer energi, og brukt metaforer for dette, bilder der jeg har satt meg tilbake til da jeg klatret opp Besseggen, bilder der jeg løper fort bortover en vei og husene suser forbi på hver side, eller der jeg danser rundt etter høy musikk med armene opp i været. Det funker som bare det, jeg tror jeg allerede har fått en firefelts motorvei i hjernen som setter igang noe i kroppen som gir meg energi.

Men. Jeg som aldri har følt meg stressa eller urolig i det hele tatt mens jeg har vært syk, kjenner nå ofte (i hele går kveld) at «det prikker» i hele meg, blodet suser rundt i årene og hjertet banker vilt. Det er liksom blitt for mye energi. Og det blir veldig lite produktivt med «indre energi». Det blir altså masse energi eller «uro» inni kroppen, og den kommer ikke ut, den slår meg nå heller ut.

Ble veldig fortvilet over det i går kveld. Da var jeg kjempesliten og kroppen produserte masse av denne uroen, og i tillegg hadde jeg kraftige influensasmerter, som jeg ikke greide å bli kvitt. Jeg nektet meg selv å legge meg på sofaen (det er det slutt på, gitt!) men satte meg godt tilbake i lenestolen, lukket øynene og pustet så rolig jeg kunne med magen. Prøvde å roe meg helt ned ved å meditere. Noe jeg ikke egentlig kan, men har førsøkt å lære meg selv, og faktisk får til ganske bra. Jeg husker ikke at det funket, for hjertet banket vilt hele tiden, men jeg sovnet i hvert fall ganske snart. Og sov i over 2 timer, til jeg våknet av at telefonen ringte.

Ok, for å være produktiv; Det er ikke noe rart at jeg var sliten etter to lange dager i dyp konsentrasjon. Da er det kanskje ikke så rart heller at jeg hadde sterke smerter? Jeg hadde også sovet veldig lite (3-4 timer de siste nettene) og var i mangel på søvn. Man har jo lov til å hvile når man er sliten, selv friske mennesker trenger hvile. Og det er en ganske stor overgang fra å hvile mye på dagtid til å gå rett over til å skulle være frisk og fungere 100%.

I dag skal jeg snakke med coachen om den nye fysiske uroen jeg har fått i kroppen. Jeg tror vel hun kommer til å si at jeg skal bruke prosessen til å skape ro igjen. Jeg forstår det igrunnen selv, men det gjør godt å lufte hvilke problemer man støter på i denne opplæringsperioden.

Jeg savner litt å kunne snakke med andre i samme situasjon som meg selv. De andre i min gruppe har stort sett andre problemer, det er kun en med ME, og hun er mye friskere enn meg. Men det er likevel fint å snakke med de andre, LP hjelper jo med så mye, og vi er i samme situasjon ved at vi trener for å få det til å fungere.

Jeg våknet forresten opp smertefri i dag, og det er akkurat som om jeg føler meg friskere. Hadde det ikke vært for den fysiske uroen («prikking» og litt hjertebank) så hadde jeg følt meg veldig bra. Man skal forresten ikke drive med sånn  «body checking» hele tiden, hehe.. Men konsentrere seg om andre og mer positive aktiviteter.

Konklusjon: Det går absolutt fremover, og dette skal jeg greie!

Ha en fin dag alle sammen!

8 kommentar to “Tanker og opplevelser etter andre dag på LP-kurs.”

  1. Randi 27/01/2011 kl. 11:57 #

    Det er så spennende å lese om dette, Martha! Av ordene dine leser jeg at du har håp, og det virker som om du har grunn til å håpe, også!
    Det virker litt slitsomt å ha masse energi som ikke får utløp, og som forhindrer at du får hvilt deg når du kan/skal. Vi har vel alle opplevd å våkne midt på natta, eller altfor tidlig om morgenen, og så tenker du: Nå må jeg ikke begynne å tenke, for da får jeg ikke sove. Og så er det akkurat det man gjør – man tenker, og så blir man veldig våken og sliter med å sovne igjen. Jeg lærte en gang en teknikk – der man skulle tenke seg en og en kroppsdel – føttene, beina, rompa, magen osv. Tenke at foten var varm og tung, og kjenne at den faktisk var det. Til slutt kjennes hele kroppen tung og varm. Jeg syntes det virket, hvis jeg greide å være skikkelig konsentrert.
    Håper du forteller videre om hvordan det går! Det er veldig spennende – og jeg krysser fingrene for deg!

    • Martha 28/01/2011 kl. 16:14 #

      Hei Randi, så koselig med en hilsen fra deg!
      Ja, den metoden der kjenner jeg til, og den er veldig bra, og vanligvis funker den kjempefint! Men akkurat da var kriblingen og hjertebanken så kraftig at ingen ting riktig hjalp. Det var veldig rart. Har funnet ut at det sannsynligvis ble sånn fordi jeg «gjør stress og engstelse» for at LP ikke skal hjelpe meg. Men det er jo veldig unyttige følelser, så jeg jobber med å kontrollere dem vha det jeg har lært på kurset.
      Tusen takk for at du krysser fingre for meg! 😀
      Stor klem

  2. hasla 27/01/2011 kl. 14:22 #

    Hei. 🙂
    Kjekt å høre.
    ja, Randi den teknikken kjenner jeg også til.
    Du skal begynne med foten, jobbe deg mot hjerte.
    Legg, knær, lår, rompe o.s.v.
    Først stramme, slappe av, stramme, slappe av kjenne at du blir varm, tung o.s.v. Gjør man det riktig skal hele kroppen bli både varm, tung og avslappet. Dette er en fin innsovningsøvelse. 🙂
    Fint at det går fint Marha.
    Ønsker deg lykke til videre.

    • Martha 28/01/2011 kl. 16:14 #

      Takk for hyggelig hilsen, Hasla! 😀
      Klem

  3. Et liv å leve 27/01/2011 kl. 15:33 #

    Ja, det er lov å ligge en sund på dagen, selv for friske. Jeg unnviker å ligge på dagene, men unner meg en stund mitt på dagen. Da ligger jeg på spikermatten. Det er deiligere enn det høres ut. Jeg nyter det å tenker at jeg driver med ennå en friskaktivitet. Det er meget viktig hva man bruker for ord, ja. Jeg sier ofte at jeg driver med friskaktiviteter og gleder meg til det. Det hjelper og gjør meg gladere. Idag har jeg handlet mat i butikken, og i kveld skal jeg servere ostebrikke for venninnene mine. Så jeg har måttet rydde opp her. (Friskaktivitet det også) I pausene sitter jeg med pc eller en god bok. Alt det her tar vekk tankene på symptomene.
    Gled deg til alle dine gode stunder nå, så at de kan vokse. Det har jeg gjort i flere år og jeg føler meg vel, tross alt.
    Lykke til! Spennende å lese om dine dager! 🙂

    • Martha 28/01/2011 kl. 16:20 #

      Hei, så koselig med en hilsen, og takk for at du heier!
      Veldig mange fine ting du gjør for å få en bedre helse, og så fint å høre at det hjelper, det høres veldig logisk ut! Håper du hadde en koselig kveld med venninnene dine, tid med venner betyr uendelig mye! Og ellers er det, som du sier, så viktig med aktiviteter som tar tankene vekk fra symptomer.
      Ja, jeg gleder meg til tiden som kommer! 😀
      Klem

  4. Lilljekonvall 27/01/2011 kl. 21:50 #

    Jeg skjønner ikke greia med å overstyre kroppen- annet enn at dette er avgrensende… på godt og vondt kanskje ? Jeg synes det høres » rart » ut. Men at tro kan flytte fjell er vel ikke den nyeste ideen. Lyn eller ikke.-
    -Men det er spennende å høre dine betraktninger og jeg er glad på dine at du opplever det så positivt som du gjør disse dagene.- Bra ! Vær snill med deg selv 😉 jeg heier på deg og din iboende kraft .
    Alt godt for 3. og siste dag og starten på begynnelsen på veien videre 🙂
    L.

    • Martha 28/01/2011 kl. 16:28 #

      Hei Liljekonvall, og takk for at du heier! 😀
      Det er et godt spørsmål det der, hvorvidt man skal «overstyre» kroppen. Altså, jeg kan ikke dette helt, men slik jeg forstår det så kan vi bruke krefter vi har i oss til å lege kroppen. Man skal ikke overstyre naturlige prosesser, men kun de som er blitt «syke» eller ikke fungerer som de skal. Som f.eks. hormonsystemet, som det kan ha blitt «kluss» med hos noen ME-syke. Og ellers der man gjør begrensninger for seg selv.
      Jeg jobber mye med å få dette til å fungere riktig nå, og må bare prøve meg fram.. 😉
      Klem

Legg igjen en kommentar

