Brystet kjennes hardt og tett. Jeg tror jeg har fått bronkitt.

1 Feb

Det er litt stille her fra meg nå. Jeg har fått en skikkelig saftig bronkitt, tror jeg. Etter den deilige turen jeg gikk på søndag, så kjente jeg at det begynte å klø i halsen, og i løpet av gårsdagen ble jeg bare dårligere og dårligere. Veldig kjipt at dette skulle skje akkurat nå, når jeg var så godt i gang med mitt nye liv. Brystet kjennes hardt og tett.

Jeg har bare måttet ta en liten pause, og hentet inn dyna på sofaen igjen. Det er altså bare midlertidig (det med dyna), og jeg er veldig bevisst på akkurat det. Jeg må jo bare, for blir man influensasyk eller får bronkitt etc, så skal man selvfølgelig ikke bruke LP på det, men gi kroppen ro og hvile og sjans til å bli frisk igjen.

Dagene før jeg ble syk var i alle fall veldig fine, og jeg gleder meg til infeksjonen slipper taket i kroppen igjen, og jeg kan ta fatt der jeg slapp. Har avtalt shopping med en venninne neste lørdag, og til helgen hadde jeg planer om en tur ut på byen med venner, og kanskje t.o.m drikke litt vin! Hehe, DET er det lenge siden jeg har gjort, for har ikke tålt det særlig bra, og ikke har det smakt noe godt heller, egentlig bydd meg litt imot. Men nå tenker jeg at det kunne jo smake godt..

Håper dere som er innom og leser har fine dager! Og om du har ME, så fatt mot! Det finnes en vei ut. Det er mange som blir friske/mye bedre vha LP, og det er mange som blir friske(re) av biomedisinsk behandling. Selv hadde jeg altså bestemt meg for å starte med biomedisinsk behandling på Lillestrømklinikken. Jeg var sterkt imot LP og trodde ikke et øyeblikk på at «det tullet» ville hjelpe. Men mange ting gjorde at jeg helt plutselig endret mening, og jeg begynte å sette meg mer inn i hva det er. HELT hva det er, skjønte jeg derimot ikke før jeg tok kurset. Eller – kanskje skjønner jeg det ikke enda..?

Jeg er overbevist om at kognitiv terapi og gradert trening ikke gjør noen friske av ME. LP kan ikke sammenlignes med kognitiv terapi, det er noe helt annet. ME er en fysisk sykdom, så hvordan kan det hjelpe? LP er også noe helt annet enn å «tenke positivt». Selv tenkte jeg masse positive tanker og gledet meg til å bli frisk! Jeg VILLE gå ut og være sammen med mennesker, trene osv, men alle fysiske aktiviteter ga meg smerter og gjorde meg dårligere. Jeg var fanget i min egen kropp.

Jeg vet ikke hvorfor noen har utbytte av LP og andre har utbytte av biomedisinsk behandling. Jeg ønsker meg studier på begge, så kanskje det kunne være mulig å forstå litt mer?

Jeg får avslutt for denne gang, og «filosofere» mer senere. Jeg er så ullen og varm i hodet, og får sette pauseknapp på tankene, og krype inn under dyna. Men bare for en liten stund.

Ha en fin dag alle sammen!

13 kommentar to “Brystet kjennes hardt og tett. Jeg tror jeg har fått bronkitt.”

  1. Hege Renate 01/02/2011 kl. 11:06 #

    Din fremgang gleder meg 🙂 og jeg er virkelig stolt av deg

    • shadow 01/02/2011 kl. 11:12 #

      God bedring!! Jeg har tro på at du blir bedre 🙂 Du bør nok bruke lp på dette når du er syk også, dvs at du bør tenke at dette er en helt naturlig reaksjon på sykdom, men det går over 🙂 Utfordringen er at uansett om man kjenner symptomer som minner om me-symptomer, så stopp deg der du ligger om dette skjer -og tenk at det er helt greitt, det går over etc etc. ville bare nevne det 😉 Stor klem!

      • Martha 01/02/2011 kl. 14:48 #

        Tusen takk Hege Renate – nå ble jeg så glad! Det varmer langt inn i sjelen når noen sier så pene ting til meg! Og det er så godt å vite at jeg ikke er alene, men at jeg har noen som heier på meg! Ønsker deg gode dager!<3
        Stor klem 😀

        Shadow – tusen takk for at du nevner at jeg bør bruke LP på dette når jeg er syk også. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, jeg skal hele tiden være bevisst på at dette er en naturlig reaksjon på sykdom, at det går over, og at jeg ikke skal miste fokus, på en måte. Det kunne vært lett, faktisk, jeg har lagt det litt til side nå, selv om jeg tenker bevisst på at jeg har en pause, så bør jeg ta LP med meg hele veien (og ikke ta pause), og gjøre prosessen. Ikke for å presse meg, men for å holde fokus. Ikke sant, bruke hjernen aktivt hele veien, for den er jo ikke syk, og trenger ikke pause, tvert i mot 😉

        Takk! Det er utrolig godt og nyttig å få informasjon fra andre som har tatt kurset. Jeg hører enda kurslederens stemme i hodet, og bare det gir meg svar på mange spørsmål som kan komme opp – egentlig fordi jeg finner svaret i meg selv, men det er alltids situasjoner der jeg ikke er sikker på hva jeg skal gjøre – som nå når jeg ble syk, så dette var veldig viktig for meg!
        Håper du har det fint!<3
        Stor klem 😀

  2. ella 01/02/2011 kl. 13:04 #

    God bedring og lykke til videre 🙂

    • Martha 01/02/2011 kl. 14:51 #

      Tusen takk Ella, så hyggelig at du heier på meg! 😀
      Klem til deg

  3. ~SerendipityCat~ 01/02/2011 kl. 18:32 #

    God bedring! Håper bronkitten gir seg snart, ikke vent for lenge før du går til lege da. Greit at kroppen vanligvis ordner opp selv og sånn, men… Enhver kan bli slått ut en stund av det der!

    • Martha 02/02/2011 kl. 06:50 #

      Hei Cat, så hyggelig at du er innom!
      Neida, jeg følger med og kjenner etter om jeg tror det utvikler seg til å bli noe mer enn en virusinfeksjon. Ikke alltid så lett å vite, men foreløpig tror jeg ikke jeg trenger antibiotika eller noe annet, jeg tror jeg bare trenger tid for at kroppen skal kunne ordne opp selv. Jeg må bare ha ro og ikke noe særlig fysisk aktivitet. Det jeg frykter er en langvarig hoste på flere uker etter en bronkitt, for det er så typisk for meg. Urk..hosting tar så mye energi, for det sliter sånn på hele kroppen.
      Tusen takk for god bedring-hilsen! 😀
      Klem

      • ~SerendipityCat~ 02/02/2011 kl. 12:16 #

        Huff, jeg er kanskje litt ekstra redd for bronkitt for mannen har vært så plaget med det. Unner ingen å gå med sånn vondt og fæl hoste altså. Det må gå over FORT! *svinge med tryllestav og ønske det beste* 🙂
        Klem

        • Martha 02/02/2011 kl. 16:12 #

          Å så søt du er! Tusen takk vennen! 🙂
          Nei, sånn fæl hoste er helt pyton, men jeg er ikke helt der enda, og håper det beste!! Håper alt det harde i brystet bare løsner og renner ut, hehe..
          Ellers ligger/sitter jeg dessverre mest under dyna foreløpig, men kjenner bare jeg må, og vet av erfaring at om jeg presser meg for mye fysisk, så blir jeg gående med dette i ukesvis, og det vil jeg ikke ha noe av!
          Go’klem tilbake til deg<3
          Martha

  4. Beate 01/02/2011 kl. 20:26 #

    God bedring! Sånn skjer, dårlig timing men det passer jo aldri ellers heller… 🙂 Stell godt med deg selv og lykke til med «det nye livet» framover. Her er det travle dager (og jeg digger det), godt å endelig kunne ha en del opplegg planlagt uten hele tiden å måtte begrense seg eller ta forbehold. Godbedringsklem 🙂

    • Martha 02/02/2011 kl. 07:08 #

      Hei Beate!
      Synes jeg har lest at det er flere som opplever at de blir syke rett etter kurset, i alle fall noen. Det er jo en veldig stor omveltning i livet, plutselig mye mer aktivitet og ikke minst er man mye mer utsatt for smitte fordi man er ute blant andre mennesker igjen. Og jeg som har diagnosen nedsatt immunforsvar, må nesten regne med å få flere infeksjoner igjen.
      Hadde en pause på en dag der jeg ikke gjorde prosessen, men etter råd har jeg begynt å bruke den igjen, selv om jeg er syk, og det virker positivt på mye, t.o.m på influensasmertene, som nå er ekstra sterke. Greier å fjerne de for en stund, og det er deilig, selv om de kommer tilbake igjen.

      Så flott at du har travle dager og kan planlegge ting igjen! Det er jo ofte avgjørende for å få gjort ting, spesielt mtp å treffe venner. Ikke alltid like enkelt for travle, friske å ta ting på sparket, de vil helst avtale litt på forhånd, og det er jo plent umulig når man har ME. Man må bare si at man håper at man får det til, og det er så kjipt. Så GODT at du nå kan gjøre akkurat hva du vil! Det er stort!
      Tusen takk for god bedrings-klemmen! 😀
      Stor klem tilbake

  5. Anna-Lena 01/02/2011 kl. 20:50 #

    Ønsker deg god bedring! 🙂

    • Martha 02/02/2011 kl. 07:09 #

      Tusen takk Anna-Lena! 😀
      Klem

Legg igjen en kommentar

