Hoster, hoster og hoster.

8 Feb

Det har rett og slett ikke gått så bra de siste dagene. Har slitt så fælt med bronkitten, og nå er den gått over i den fasen hvor jeg holder på å hoste meg ihjel. Søren heller, jeg skulle ikke ha gått den turen på lørdag! Vel, det er nok ikke den turen alene som er skyld i hosten, men jeg vet jo så altfor godt av erfaring at fysiske aktiviteter – og spesielt i kald luft – «rufser» til i bronkiene og fører til mer hoste.

Spesielt nettene har vært ille, når jeg legger meg ned for å sove. Da renner det vel noe fra nesen og ned i halsen, som irriterer ekstra. Så jeg har prøvd å «liggesitte» med noen ekstra puter under hodet og øverste delen av ryggen, men man sover ikke så godt i den stillingen egentlig. Og så har jeg drukket brennhett vann for å prøve å «svi» vekk kriblingen. Det hjelper litt, og jeg sovner til slutt, men så våkner jeg igjen etter en stund av at jeg hoster.

Så det har blitt lange netter, og ofte har jeg endt på sofaen om dagen fordi jeg har vært så utolig trøtt. Selv om jeg har forsøkt å la være, for sover jeg på dagen så sover jeg jo ikke om natten. Ond sirkel og dårlig løsning det der.

Så i dag fant jeg ut at dette går ikke lenger, og jeg kom meg en tur til legen og fikk både antibiotika og hostesaft. Burde ha kommet meg avgårde før, men nå blir det i alle fall – forhåpentligvis – bedre snart!

Jeg har altså ikke kommet så mye lenger i «mitt nye liv». Har hatt utrolig sterke influensasmerter, som jeg har brukt prosessen på, og det har riktignok hjulpet for en liten stund, men så har jeg måttet gjøre prosessen på nytt, og på nytt og på nytt – og det har vært ganske utmattende, så jeg har gitt meg etter en stund. Har startet på nytt igjen senere, og gjentatt mange ganger, for jeg vil jo egentlig ikke gi meg, men med en infeksjon i kroppen har det vært litt tøft.

Nå når jeg har fått medisiner så håper jeg – og regner med – at situasjonen blir lettere. Har avtale med en venninne om shoppingtur på lørdag, og det gleder jeg meg så til! Trenger virkelig nye klær nå, og spesielt en ny dongeribukse. Har ikke kjøpt noen nye siden før jeg ble syk(!), og selv om jeg stort sett har levd i joggebukser de siste årene, og bare brukt dongeribuksene når jeg har måttet et ærend ut, så er de jeg har så stygge og utvasket, at jeg føler meg som en «bums» (i mangel av et bedre ord) i dem.

I dag er det utrolig vakkert ute, strålende solskinn! Jeg har så lyst til å gå en tur, men får vel vente noen dager med det, jeg har jo akkurat startet med antibiotikakur, og brystet trenger ro. Fint å sitte litt ved pc’n da. Det er så hyggelig med alle dere som følger meg, takk for at dere leser! Det er faktisk blitt enda flere som leser bloggen nå, etter at jeg fortalte at jeg ville forsøke LP, og det synes jeg er veldig moro.

Det som er litt kjipt er at jeg forbinder denne bloggen veldig med sykdom. Egentlig burde jeg flytte, starte en ny blogg kanskje? Men samtidig vil det jo ta lang tid før jeg blir frisk, for jeg må jobbe mye før jeg blir endelig kvitt alle symptomene, så jeg blir vel her en god stund til. Eller kanskje det ikke vil ta så lang tid? Jeg har forventninger om at alt blir litt lettere når bronkitten forsvinner i alle fall.

Nå kommer junior snart hjem fra skolen, og vi skal kose oss med sushi i dag, det er noe av det beste vi vet, begge to. Det gjelder å kose seg litt i hverdagen, tiden går så altfor fort, og spesielt tenker jeg på alle årene jeg har mistet, jeg har så mye å ta igjen, og det er jo egentlig umulig, men vi får ta vare på hver dag som kommer, så godt vi kan.

6 kommentar to “Hoster, hoster og hoster.”

  1. Beate 09/02/2011 kl. 16:31 #

    Håper medisinen jager bronkitten langt av gårde nå 🙂 Forstår at det er et dillemma med bloggen, men du finner ut hva som er best etterhvert. Håper dagen har vært bra og at kvelden blir enda bedre 😉

    • Martha 10/02/2011 kl. 06:43 #

      Hei Beate, så hyggelig med en hilsen fra deg! 😀
      Takk! Nå merker jeg raskt at jeg holder på å bli bedre! Det blir definitivt shopping med venninne på lørdag i alle fall!
      Og jeg får bedre virkning når jeg gjør prosessen igjen, så det er tydelig at kroppen friskner til. Det er så deilig! Og utrolig godt å kjenne at jeg fortsatt mestrer det jeg lærte på kurset, for har vært redd for at bronkitten skulle ødelegge for mye, og at jeg ikke skulle finne tilbake til den gode starten jeg hadde etter kurset. Men det er tydeligvis mye som allerede er godt innarbeidet! Kjempebra! Nå gleder jeg meg bare til jeg kan begynne å gå turer, det vil gjøre godt!
      Ja, jeg beholder vel bloggen slik den er en stund, tror jeg. Får vurdere fortløpende, men det er i alle fall veldig fint å ha et sted å skrive litt, kommunisere med andre osv. – selv om det beste hadde vært en blogg som ikke bare handler om ME. Men den blir jo akkurat slik jeg selv velger å forme den, og jeg kan jo dessuten forandre litt her også, både på innhold og utseende.
      Ønsker deg kjempefine dager fremover – det er så inspirerende å høre om alt du nå kan gjøre! 😀
      Klem Martha

  2. Beate 13/02/2011 kl. 09:54 #

    Ble det shoppingtur i går? Håper så at du ble frisk til det 🙂

    • Martha 13/02/2011 kl. 11:34 #

      Hei Beate! 😀
      Ja, det ble shoppingtur i går! Vi hadde en kjempefin dag! Og jeg fikk t.o.m kjøpt meg en utrolig fin og tøff skinnjakke! En slik jeg alltid har hatt lyst på, som kan brukes til både bukser og kjole. Sort, kort og litt trang, med glidelås – og nå gleder jeg meg til en anledning hvor jeg kan bruke den! 😉
      Etterpå var vi et sted og spiste og drakk et glass vin – utrolig deilig å være ute blant mennesker igjen, og jeg bare nøt det!
      En bitte liten negativ ting er at da jeg våknet i dag var jeg dønn forkjøla, skikkelig tett i nesen og det klør i halsen igjen. Håper jeg skal greie å holde det unna, for nå gidder jeg bare ikke å bli syk igjen på en stund, kjenner jeg. Blir så lei. Men ellers er formen bra – og nå går det bare fremover! Må ut og gå en tur i dag i det nydelige solskinnet!
      Ønsker deg en nydelig søndag Beate! 😀
      Klem fra Martha

  3. Beate 13/02/2011 kl. 17:15 #

    Så bra at du fikk en fin dag i går 🙂 Får tro forkjølelsen bare var på snarvisitt i dagtidlig. Jeg har utnyttet to flotte dager til å få til to skiturer i helga. Aldeles nydelig vær også håper jeg på at kondisjonen også blir nydelig etterhvert 😉

    • Martha 14/02/2011 kl. 13:25 #

      Så flott å høre at du har fine dager, Beate! 😀
      Hos meg går det litt opp og ned – men det er pga infeksjoner. Immunforsvaret mitt er lavt, og nå når jeg har vært i mer kontakt med folk enn jeg har vært tidligere, så ser det ut for at jeg «blir smittet av det som er». Jeg vet jo det fra tidligere – før jeg fikk ME – da kunne det gå i ett nesten i flere måneder i strekk. Jeg blir så vidt frisk igjen, før neste infeksjon «tar meg».
      Men jeg har hatt noen fine dager innimellom! Og lørdag var den aller beste! Utrolig deilig å være ute blant folk, titte i butikker, gå inn et sted og spise – og så fant jeg jo den flotte skinnjakken jeg kjøpte! Jeg har ikke hatt en så fin dag siden før jeg ble syk – og det føles selvfølgelig ekstra sterkt fordi det er så lenge siden jeg kunne gjøre sånt som dette!
      Så jeg gleder meg nå til å kunne gå flere turer, slik at kroppen kan bygge seg opp igjen. Jeg klarer veldig bra å «gjøre energi» – litt vanskeligere å få bort influensafølelsen når den kommer, men jeg gir meg ikke. Dette skal gå bra!
      Klem Martha

Legg igjen en kommentar

