Har hatt oppfølgingssamtale med coachen min!

23 Feb

Nå har jeg akkurat hatt oppfølgingssamtale med coachen min på telefon!

Det var kjempeinspirerende å snakke med henne. Hun er så behagelig blid og positiv, og jeg fikk mange fine tilbakemeldinger.

At jeg fikk bronkitt et par dager etter kurset var faktisk et tegn på at jeg har gjort ting riktig. Med ME jobber immunforsvaret på høygir, og det er derfor mange ME-syke opplever at de ikke får så mange vanlige sykdommer som forkjølelse og influensa etc. Når jeg nå har jobbet for å fikse «defekten» eller hva jeg skal kalle det, med hormonbalansen osv. i kroppen, så roer immunforsvaret seg, og man blir mer mottakelig for div. vanlige infeksjoner. Så det er vanlig å oppleve at man kan bli syk i etterkant av kurset.

Ellers fortalte jeg henne om hvordan jeg opplever fremgangen. At jeg kan gjøre mye mer enn før, men at det tar tid å bygge seg opp igjen. Og hun syntes det jeg allerede hadde oppnådd var kjempebra, og sa at jeg skulle gjøre det som føltes riktig for meg.

Jeg sa at jeg hadde måttet hvile litt innimellom, og det var (selvfølgelig) viktig når kroppen trenger det. Man skal ikke presse seg for mye, men gjøre det man føler er naturlig. Jeg sa også at mange ganger bruker jeg bare viljen til å gjennomføre ting, fordi det er helt greit for meg, så lenge jeg ikke opplever krasj i etterkant. Og det var jo stort sett helt umulig før, så der har det skjedd endringer i kroppen.

Egentlig hadde jeg ikke så mange spørsmål, fordi jeg føler at det går veldig fint. Men hun sa at jeg bare kunne ringe henne eller en av de andre coachene om og når jeg skulle lure på noe eller føler at jeg skulle stå fast etc. Og terskelen for å ta kontakt skal være lav. Og det er jo veldig bra!

Ellers har de også oppfølgingskurs for de som trenger påfyll, har behov for mer veilening eller bare føler for oppfølging. Det er et halvdagskurs på 4 timer, og arrangeres hver måned.

Utrolig positivt. Jeg føler en veldig god støtte og ønske fra coachen min om at jeg skal lykkes. Det at jeg kan ta kontakt med henne når som helst, betyr veldig mye. Som hun sa – sånn ca – : – Jeg og Live er blitt friske av ME, og vi ønsker at du/dere også skal bli friske. Og så sa hun mye om støtte og oppfølging og at det er bare å ringe henne om det er noe.

Jeg blir så glad når jeg snakker med slike positive mennesker. Det kjennes godt langt inn i brystet.

(Ja, jeg er et veldig følelsesmenneske, og suger til meg andres «energier» – både på godt og vondt. Akkurat som jeg er veldig kreativ – lurer på hvor det ble av, forresten?:p – og det spiller nok en rolle ift. at jeg forholdsvis lett tar til meg og lærer å bruke verktøy som LP.)

9 kommentar to “Har hatt oppfølgingssamtale med coachen min!”

  1. Beate 23/02/2011 kl. 22:27 #

    Så bra å høre at du er fornøyd 🙂 Jeg var også veldig fornøyd med Aktiv prosess og Live som coach. Jeg hadde heller ikke så mange spørsmål. Tenkte jo
    masse prosess i begynnelsen, men nå tenker jeg ikke over at jeg gjør prosess så ofte (men mulig jeg gjør litt automatisk).

    • Martha 24/02/2011 kl. 02:30 #

      Hei Beate – så hyggelig med hilsen! 😀
      Ja, jeg er VELDIG fornøyd og utrolig glad for at jeg valgte å ta kurset, og for den gode fremgangen. Som jeg sier, så tar det tid å bygge seg opp igjen (kanskje lenger tid enn jeg aner..?), men i forhold til der jeg var for en drøy måned siden, så har jeg tatt noen megaskritt fremover!! Og jeg føler jeg går fremover hele tiden. Noen ganger bittelitt tilbake igjen, har jeg følt når jeg bare MÅ hvile, men så er jo det helt greit, og slik det må være. Friske mennesker hviler jo også når de har vært i mer aktivitet enn hva de normalt pleier. Hehe, får jo skikkelig muskelverk og blir dønn støl i etterkant når jeg har vært ute og gått turer. Noen ganger småkramper og senestrekk, men det er godt å kjenne at musklene er der fortsatt, da, og at de jobber for meg – og jeg går stadig lettere opp trappa! Weee! 😉

      Og det er supert å begynne å gå turer nå når det er snø på fortauene, for underlaget blir så mykt og støtdempende. Satser på at jeg dermed slipper verking i hofteledd og det ene kneet, som jeg fikk da jeg prøvde meg på noen småturer i fjor vår. Måtte jo dessuten gi opp turene i fjor, for krasjet til slutt etter «mosjonsprosjektet» jeg hadde laget for meg selv for å se hvor mye aktivitet jeg tålte (var bare de småturene jeg gikk da, men det var nok til at jeg til slutt fikk en megakrasj og ble husbunden – og stort sett sofabunden – gjennom hele sommeren (var bare ute for å handle inn mat). Og det ble ingen ferie selvsagt. Jeg har ikke vært ute på stranda en eneste gang på FLERE ÅR!! Men det skal jeg i år altså! Så krasj er uaktuelt, og kroppen responderer mye bedre på aktivitet nå, så langt i alle fall, og noe annet tilater jeg ikke, altså!!..såh!! Her skal formkurven opp til sommeren kommer!

      Er det rart jeg er LEI av å være inne på denne stuen min da?…hm..Har bodd innenfor disse 4 veggene i 4,5 år.. Jeg må få til en «Extreme Makeover» her etter hvert. Men altså, i praksis: Én ting av gangen, jeg må jo bare bruke tid på det.. Hadde jeg hatt penger til det, skulle jeg leid inn noen på flekken til å fikse maling på tak og vegger. Tapeten må enten av eller fikses litt for å kunne males over..burde ikke være så vanskelig..Koster vel ikke SÅ mye heller å leie inn folk? Kan jo velge mellom ny stue eller ferie… 😉

      For det er veldig viktig med endring i omgivelsene for å oppnå god og varig tilfriskning. Jeg snakket med Vibeke om akkurat det i dag også, de fleste som har vært på kurs prøver å endre mye på ting hjemme. Hun fortalte om en som flyttet også, skiftet leilighet, for å få til total miljøforandring og komme vekk fra alle minnene om sykdommen, som konstant ga negative energier og følelser.
      Jeg har ikke muligheter til å gjøre så store forandringer, men det får gå på et vis uten også. Prøver å være bevisst på det, og instruerer meg selv til å minimalisere problemet minnene om sykdom gir meg. Prøver å heve meg over det på et vis. Menneh…hadde jeg fått pusset opp og ommøblert – vet du, jeg kjenner på meg at jeg ville fått et skikkelig løft, og kanskje blitt frisk i en fei!?? 😀
      Har du gjort noen endringer hjemme hos deg selv, kjøpt nye klær og sånt – eller føler du at du har kontrollen selv om?

      Det var i alle fall SÅ godt å få tilbakemelding på at jeg i grunnen er der det forventes at jeg skal være. Vi er jo så klart alle forskjellige, men Vibeke syntes i alle fall at jeg gjorde det bra. Så det er bare å fortsette i samme sporet 😉
      Og joda,.. jeg har på følelsen av at hun gjerne VILLE rose meg (og de andre) – fordi det er så utrolig viktig med ros! Hennes jobb er jo å være inspirator og veileder for oss, og for å lykkes trenger man ikke formaninger og irettesettelser om man er på vei i riktig retning. Da vil en coach selvfølgelig ta tak i det positive – og inspirere til videre fremgang. Men hun vil selvfølgelig si ifra om vi er på feil spor.

      Så bra at du også var fornøyd, jeg tror Vibeke og Live er veldig gode coacher begge to. De har jo holdt på lenge, og startet Aktiv Prosess for snart 2,5 år siden, tror jeg. Høsten 2008.
      Selv tenker jeg en del prosess enda, men ofte gjør jeg det bare i hodet nå, selv om jeg tar en tur ut på gulvet innimellom. Etterhvert går det nok mer og mer automatikk i det, og man trenger bare å tenke på ordet for det man ønsker seg, når det er blitt automatisert i hjernen. Utrolig smart! 😀

      Martha

      • Beate 24/02/2011 kl. 17:21 #

        Hihi, her i huset er det ikke gjort de store forandringene. Vi har planer om tilbygg og oppussing her. Har jo hatt det i flere år, men vanskelig å få til med den formen jeg har vært i. Nå derimot holder vi på
        med anbudspapirer 🙂 Forandringene her er nok
        mest innvendig samt at jeg nå har et mye høyere aktivitetsnivå. Jeg øker stadig i jobbprosent og treningsintensitet så jeg får egentlig masse bevis der, føler dermed at gammel mønster er brutt uten at vi må kjøpe ny sofa eller noe 🙂 Men forstår at enkelte trenger å markere at ting er endret.

        • Martha 26/02/2011 kl. 10:46 #

          Så spennende at dere holder på med utvidelser og oppussing – det blir helt sikkert bra! Og deilig at du er kommet dit hvor du føler at du kan gå videre i livet ditt – det er jo det viktigste!
          Og så utrolig godt det må være å kunne begynne i jobb igjen, det er jo på en måte «det ultimate beviset» på at du er ordentlig tilbake. Kjempebra Beate, og veldig inspirerende å lese, jeg er virkelig så glad på dine vegne! 😀
          Selv tror jeg at jeg bør gjøre noen endringer her, for å markere endring. Jeg merker jo veldig godt fremgangen, men ikke helt nok enda, vil gjerne komme opp på et enda høyere nivå. Men altså, når jeg tenker på hvor jeg var, så er jeg utrolig glad for alt jeg har oppnådd allerede! 😀
          Stor klem

  2. Anna-Lena Grønland 24/02/2011 kl. 11:18 #

    Så gott att du begynner å få et liv utenfor hjemmet!
    Jeg tenker på din bloggoverskrift «Marthas Have». Det navnet får meg å tenke på blomstring, og må være en fin affirmasjon! Kanskje du gjør om bloggen til en feelgood blogg med mye humor? 😉 Hehe, det er også en form av ommøblering. 😉
    Alvorligere kan jeg anbefale Sanna Ehdins bøker. Den seneste heter «Finn din energikod» Hun skriver mye om hva som styrker vår helse fra ett helhetsperspektiv. Tror det kan være noe for deg nå. Hun forteller om friskprossesser og så videre.
    Hjemmet kan man jo forandre med små midler, hvis man ikke har så mye penger. Og husk på å åpne vinduerne å få inn ny energi! Selv om du er normalt sliten iblant, går det sikkert å sitte med en kopp kaffe eller te og å sitte ved solveggen når det blir varmere ute. En liten pick-nick i grønne koster heller ikke mye penger.

    Nå fikk jeg en inspirasjon å gå ner til byen å bestille en ansiktsbehandling. Jeg kan jo også ta et glass te og se på folk når jeg endå er der. Positiv inspirasjon smitter! 🙂

    Ønsker deg en morosom dag!

    • Martha 24/02/2011 kl. 16:01 #

      Hei Anna-Lena!
      Vet du, det var en kjempegod idé! Jeg har jo bevisst brukt navnet «Marthas Have» fordi jeg nettopp tenkte på den positive assosiasjonen til vekst og blomstring – og liv – og fremgang – osv. Vi håper jo hele tiden at vi skal bli friske – en gang – og det er det vi jobber mot å oppnå!

      Og nå opplever jeg jo stor fremgang – endelig peker pilen oppover! Og takk – ja, det er så deilig å ikke være husbunden lenger!! Det er forskjell på formen fra dag til dag da, noen ganger har jeg ikke problemer med å gå ut, mens andre dager må jeg jobbe og utfordre meg selv for å klare det. Jeg brukte LP for å komme meg ut i dag, og gikk en lang tur, men nå har jeg skikkelig symptomøkning med «tåkehode» og smerter. Så helt rosenrødt er det ikke. Men pytt – det går fremover!! Og det er helt normalt med dager som ikke er helt topp. Slik er det for både friske og syke. Og jeg greier jo tross alt å sitte ved pc’n!

      Men altså, det du sier om «ommøblering» på bloggen er en virkelig GOD idé! Her skal det sannelig introduseres litt mer «feelgood-saker». Det blir moro! Det blir sikkert vanskelig i starten å unngå «ME-stoff», selv om jeg burde det, for jeg skulle egentlig kaste av meg den lille usikkerheten om at jeg enda ikke er frisk, og at det bare er symptomer som henger igjen. Det går nok lettere og lettere etter hvert da! Og i mellomtiden blir det litt lett blanding her, tror jeg.

      Tusen takk for boktips! Da skal jeg se nærmere på Sanna Ehdins bøker. Friskprosesser er jo midt i blinken, og den tittelen du nevner «Finn din energikod» høres virkelig interessant ut!

      Åh jah! Jeg gleder meg til mars kommer nå, og kulda gir seg! Da blir det deilig å sitte ute i sola på verandaen! Og ikke minst få litt farge i ansiktet – og på kroppen. Gir friskfølelse det også! Og pick-nick ute i det grønne blir det definitivt til sommeren! Og jeg gleder meg til å bade i sjøen igjen…!

      Og jeg skal etter hvert ømmøblere her, i alle fall snu om på sofa og stoler, bytte plass på dem. Det kan jeg jo få hjelp av sønnen min til å gjøre. Og bare DET gjør faktisk mye, for det er ikke så mye som skal til.

      Så bra at du ble inspirert til å bestille ansiktsbehandling. Det høres utrolig deilig ut! Og nå inspirerte du meg til å gjøre det samme – en dag snart! Det er så deilig å prioritere seg selv noen ganger, både når det gjelder velvære – og utseende. Jeg har så lyst til å fixe meg opp litt nå, for trenger det virkelig. Vurderer noen «tiltak», men vet ikke helt hva enda. Må i alle fall ha nye klær, for det meste er blitt altfor vidt og stort.

      Takk Anna-Lena – og en morsom dag ønskes deg tilbake! 😉

      Martha

    • Beate 24/02/2011 kl. 17:35 #

      En ny vri påbloggen tror jeg hadde vært kjempe bra 🙂 Det jeg har lest her er litt gjennomsyra av ME. Uff det hørtes slemt ut, jeg mener det ikke sånn altså… bare ser det stort sett handler om ME, men er sikker på at du har masse annet positivt å dele med oss også 😉 Kanskje det nettopp er på denne fronten du skal «pusse opp» litt 😉 PS. Jeg slapper også av på sofa’n litt på ettermiddag/kveld, etter min mening er dette veldig normalt 😦

  3. Beate 24/02/2011 kl. 17:36 #

    Hihi, skulle ikke være surt fjes da… 🙂

    • Martha 26/02/2011 kl. 10:58 #

      Hehe, skjønte det 😉
      Bloggen ER jo gjennomsyra av ME – det finnes vel knapt en post her som ikke handler om denne sykdommen, og derfor føler jeg vel at blogging «drar meg litt ned», og jeg må gjøre endringer om jeg skal fortsette, og det har jeg jo lyst til.
      Godt å høre at du også har behov for å slappe av litt på sofaen innimellom – og sant, det er jo helt normalt, friske hviler også på sofaen ved behov 🙂

Legg igjen en kommentar

