Vi får den hjernen vi selv skaper! «Mindfulness» av Åsa Nilsonne

24 Feb

Tusen takk for spennende boktips, Tutta!<3

Nå har jeg akkurat bestilt boken du anbefalte meg, og jeg gleder meg så til å lese den, håper det bare går et par dager før den detter ned i postkassen min:

Mindfulness
Treningsredskap for hjernen
av Åsa Nilsonne

Mindfulness er en metode for å trene og forme sin egen hjerne og denne boken er som et muskelatlas for hjernen – endelig begynner nevropsykologien å kunne gi oss svar på spørsmålet om hvordan hjernen fungerer.

Åsa Nilsonne – en av de som har introdusert mindfulness i Sverige – beskriver her «arbeidsplassen hjernen» og viser hvordan moderne nevropsykologi kan møte og utdype den kunnskapen som finnes i mindfulness-tradisjonen. Hun tar dels utgangspunkt i sitt eget kliniske arbeid med mindfulness, og dels i moderne nevropsykologi.

Om andre har lyst til å kjøpe den også, så kan den bestilles HER

Jeg googlet litt på Mindfulness og Åsa Nilsonne nå, og fant bl.a dette:

Åsa Nilsonne

 

Åsa Nilsonne, psykiater och författare har introducerat   mindfulness i Sverige för en bredare publik. I sitt arbete som terapeut använder hon sig av dialektisk beteendeterapi, en metod med inslag av mindfulness, som utvecklats av Marsha M. Linehan, professor i psykologi vid University of Washington. Metoden vänder sig främst till personer med emotionellt instabil personlighetsstörning eller borderlineproblematik.

 

Jeg ble litt overrasket over at det står at metoden først og fremst henvender seg til personer med «emotionellt instabil personlighetsstörning eller borderlineproblematik.»

Men wow! Da må det være kraftige saker!

Jeg kjenner dessverre altfor godt til personer som på flekken ville fått en psykopat-diagnose om man hadde fått dem til en psykiater, om de ikke hadde lurt psykiateren trill rundt med sin sjarme da, men det blir en annen historie. «Borderline» trodde jeg var personer som hadde mange av de samme trekkene, men uten å være «ekte psykopat» – og derav nettopp at de er «grensetilfeller»..

«Personlighetsstørning» høres også skummelt ut, men jeg leser at mindfulness er en metode som OGSÅ brukes ved andre tilstander, både ved mer vanlige psykologiske utfordringer, for å bli kvitt smerter! – og rett og slett for å oppnå personlig utvikling. Så dette blir det spennende å lese mer om!

Jeg måtte bare ta med det det sto om personlighetsforstyrrelser og borderline, fordi mindfulness opplagt må være et kraftig verktøy for å få til endringer i hjernen. «Ren psykopoati» lar seg jo ikke behandle, kanskje mest fordi personen ikke vet at han er syk, men det er kanskje andre ting som spiller inn også? «Borderline-tilfeller» trodde jeg – av samme grunn – heller ikke var særlig mottakelige for behandling, men hva vet jeg..

Men nå skriver jeg meg langt ut på viddene. Psykologi er et spennende fag da, og nyttig for alle å lære mer om. Og ved lang tids sykdom tror jeg det er spesielt viktig å ikke glemme at vi er hele mennesker, og at vi selv kan lære oss metoder og teknikker for å påvirke vår egen situasjon.

For selv om man kansje ikke er seg det helt bevisst, så skjer det mye i underbevisstheten vår i en slik situasjon. Og det påvirker kroppen i høyeste grad, og mer enn man er klar over.

Jeg er litt lei av å si at «Jeg har selvfølgelig tenkt positivt og smilt og satt pris på de små gleder» JA jeg har det! MYE!

Men – søren heller – jeg har da ikke gjort det hele tiden! Jeg er jo ikke noe overmenneske. Når livet blir snudd på hodet og man f.eks. MÅ ut og hadle inn mat, fordi kjøleskapet er tomt, og kroppen ikke greier det. Det er virkelig helt forjæ****! osv. osv. (unnskyld uttrykket – og jeg er ikke så sint lenger. Jeg VAR det – ofte – sint OG frustrert. Og jeg la ikke alltid så godt merke til det selv.. )

Har man hjelpere rundt seg, som kan ta seg av praktiske ting, så blir situasjonen klart mye enklere. Kanskje lage mat av og til – og handle den inn. Og det samme om man ikke har barn man konstant har dårlig samvittighet overfor – selv om man selvfølgelig ikke selv kan noe for at man er blitt syk. Det er mange faktorer som spiller inn.

Men nå har jeg heldigvis lært meg en metode for å bli frisk(ere). Jeg kjenner daglig at hjernen er et kraftig verktøy for å oppnå tilfriskning! Jeg greier både å gå i butikken og å lage mat uten problemer. Bare det gir meg så mye lettelse og glede at «sirkelen er snudd» – og nå går det bare fremover.

Gleder meg til å lese boka, Tutta! Å lære mer om hjernen, hvordan den fungerer, og hvordan vi kan bruke den aktivt. Og at dette er metoder som anses så kraftige at de mener de kan behandle svært syke personer, er jo unektelig en ganske spennende tanke.

10 kommentar to “Vi får den hjernen vi selv skaper! «Mindfulness» av Åsa Nilsonne”

  1. Tutta 25/02/2011 kl. 11:15 #

    Hei Martha
    Håper du kommer til å sette pris på boken! Jeg har ingen psykiatrisk diagnose:-) men en forslått hjerne. Jeg ble overveldet av hvilke muligheter mindfulness ga meg til å faktisk tro på at det fantes en vei ut av dette helvete jeg var i. Jeg er stadig underveis, men har fått et verktøy å bruke. Og at tanker er sterke saker har jeg følt til de grader. Hjernetåken jeg har hatt i over 1 år- forsvant mens jeg leste boken, da jeg plutselig forsto tankens kraft…og hvordan vi kan endre spor.. Ha en finfin dag….og du jeg gikk ned fra 80 til 60 i hvilepuls etter å ha lest boken. Spennende i seg selv. Knappen var på en måte endelig skrudd av!!!
    klem Tutta

    • Martha 26/02/2011 kl. 10:30 #

      Hei Tutta!
      Jeg gleder meg veldig til å lese boken. Føler jo allerede hvor mye vi selv kan påvirke vår egen situasjon ved å bruke tankens kraft – eller følelsenes kraft – jeg må ta med det med følelser – fordi jeg prøver å si at det er nødvendig at vi går dypt inn i oss selv. Men vi snakker jo om det samme, det forstår jeg😉
      Tusen takk igjen for at du tipset om boken, jeg blir så glad når jeg hører at du er blitt så mye bedre, dette er utrolig spennende og viktig! Hører gjerne mer fra deg igjen, du er et så utrolig hyggelig og positivt menneske, og du skal vite at du har inspirert meg mer enn du aner. Tusen takk!😀
      Klem Martha

      • Tutta 27/02/2011 kl. 21:35 #

        Hei igjen!
        Så hyggelig å høre at du også blir inspirert…og at du synes jeg er positiv!! Det synes jeg du er også. Jeg har aldri kommentert en blogg før, bare vært nysgjerrig for så å gå videre. Din skilte seg ut, du skriver så godt og uttrykker deg så ekte!
        Det med positive tanker er så viktig. Jeg har alltid tenkt meg selv som positiv, men det var før jeg gikk meg selv nærmere i sømmene!!Etter nesten 2 års sykdom ser jeg at tankene og følelsene har endret seg. Man blir så redd for tilbakeslag at man lett går i fellen ved å unngå alt som virker som en trussel mot framgang. Det blir en vond nedadgående spiral. Det er vanskelig å være positiv når man føler at livet-slik man vet det bør leves, bare er en fjern drøm. Før jeg leste mindfulness-boken, skrev jeg dagbok. Der prøvde jeg hver dag å finne på noe positivt å skrive..noe som ikke var lett. Det dreide seg jo stort sett om alle plagene! Etter å fått innsikt i hjernen, fikk jeg håp. Jeg visste plutselig at hjernen er mektig, og kan trenes. Jeg måtte styrke de følelsene jeg ønsket å ha- og svekke de jeg ville unngå- med tankene! Da øker man arbeidet i prefrontal korteks, samtidig som minsker aktiviteten i amygdala. Vi er nødt til å påvirke tankene våre i positiv retning for å påvirke hjernens arbeid, og det er viktig å få svekket amygdala. Det er visst senteret/motoren for bl.a redsel/stress og er en del av det limbiske system. Balansen mellom brems og motor kan bli forskjøvet og ha behov for justering gjennom trening, skriver Nilsonne. Jeg tenker at når man er syk lenge, blir det lett en ubalanse..Men bremsen kan jo trenes!!!!
        Det første jeg gjorde var å gjennomskue tankene og følelsene mine, jeg innså at jeg ofte katastrofetenkte, hadde tanker som enten var sort/hvit tenkning osv. Hjernen min hadde lært å reagere på alt som trusler. Ikke rart jeg var utmattet, svimmel, høy puls, stresset, dårlig hukommelse, sint osv,osv.Mine egne tanker lurte meg ut i stressfølelse. Ved å sette ord på følelsene, beskrive dem som en følelse og ikke som et faktum gjorde noe med meg. Åsa Nilsonne skriver også at du da aktiviserer prefrontal korteks- og demper følelsen. Du skal gjennomskue tankene som en tanke, men du trenger ikke reagere på den.
        Jeg merket raskt at det hjernen gjør ofte/trener, blir den god på . Jeg hadde endret mønster. Jeg hadde fått så positive tanker!!! Jeg begynte samtidig å få et overskudd. Jeg begynte å få tilbake livet mitt.
        Mindfulness trening retter seg mot å gjøre oss mindre sårbare for påkjenningene vi utsettes for, ved å styre oppmerksomheten. Den senere oppmerksomhetstreningen gjorde at jeg som sagt tidligere kunne tåle lyd og stress.
        Nå skal jeg – og orker:-) lage kvelsmat til tenåringsdøtrene mine. De har fått en mamma som de slipper å se liggende på sofaen hele dagen. De er overveldet over forandringen. Til uken skal jeg på Lillehammer på ski!! Jeg passer å skape positive forventninger! Da klarer jeg nok bade å kjøre de 5 milene, og bo sammen med de andre på hotellet (støy)
        Ha en finfin treningsuke Martha!
        Klem og tanker fra Tutta

        • Tutta 27/02/2011 kl. 21:45 #

          Hei igjen. Jeg gremmes over alle skrivefeil. Jeg er dårlig på tastaturet. Vel vel..Og jeg skulle ikke kjøre i 5 mil, men 5 timer- Noe jeg trenger en våken hjerne til:-)
          Tutta

        • Martha 01/03/2011 kl. 14:59 #

          Hei Tutta,
          Takk for et kjempefint innlegg! Ja du er så positiv og inspirerende – og det er så hyggelig å høre fra deg – og så skriver du om så mye som jeg synes er så spennende å lære om!
          Og jeg er veldig imponert over at du helt på egenhånd har greid alt det du har greid. Du må opplagt være veldig ressurssterk og oppegående, og ha en sterk drivkraft i deg.
          Selv gikk jeg jo på et kurs, og hadde en veldig inspirerende coach til å sette igang denne prosessen eller endringen i tankegang osv. for meg, og fikk en «flying start», selv om jeg jo i praksis er på egenhånd nå, og er «selvdrivende» etter kurset.
          Ja, vet du, jeg tror mange lurer seg selv litt der. For man tror man tenker positivt, men det er faktisk ikke så lett når man har vært syk over lang tid. Det skjer mye i underbevisstheten, som man ikke er klar over, man er jo så syk, og er redd for at man aldri skal bli frisk igjen. Og man kommer inn i en nedadgående spiral det er vanskelig å komme ut av.
          Jeg kjenner igjen alle følelsene du beskriver, og det er sant, man ser dem som fakta og ikke som følelser, og dermed som noe man ikke kan gjøre noe med. Men det er jo feil, dette er noe vi selv har muligheter til å påvirke. Og vi er jo faktisk nødt til å gjøre det for å oppnå tilfriskning.

          Beklager at jeg svarer deg så sent, har hatt en lei hodepine siden lørdag, og klarer ikke tenke så klart. Sjelden jeg har vondt i hodet heldigvis, men når det skjer varer det gjerne i noen dager før det går over. Blir forhåpentligvis bedre snart nå!

          Positive forventninger er viktig – og det er deilig å glede seg til ting man skal gjøre, det skaper mye gode energier. Håper du koser deg masse denne uken Tutta!😀
          Stor klem fra Martha

  2. Anna-Lena Grønland 01/03/2011 kl. 16:17 #

    Hei!
    Don`t worry, be happy!

    Skulle kanskje slått på bremsen tidligere de 2 siste dagene, men er egentlig fornøyd, selv om jeg nå må ta det rolig noen dager. Jeg har næmlig ryddet balkongen og litt til for snø.! Nå kan jeg sitte der solige dager!🙂
    Det kommer sikkert mer snø, men da kan jeg underholde plassen med ikke så tungt arbeide.😉

    Takknemlighets bønner hver dag er ikke dumt!
    Å finne en mening med sitt liv er viktig, og den fantaserer man sammen selv. Ellers blir livet meningsløst og da får vi problemer… Maktesløshet er en veldig tærende følelse for kroppen.
    Livet må ha en mening, skrev den existenielle psykologen Victor Frankl, i en av sine bøker. Han hadde overlevd koncentrasjonsleir i andre verdenskrigen. Han mente at de han sett hadde overlevd koncentrasjons leiret der han var, var de personer som hadde sett en mening i sine liv. Det var også mange av overleverne som hadde fantasert mye om god mat, og liknende ting.

    Ny forskning i Sverige viser at meditasjon påvirker hjernen rent fysisk!

    Det finns en hel del som vi kan gjøre for å påvirke allmenntilstandet i kroppen.

    Det hjelper også å tro på en høyere kraft som støtter oss, men det er veldig individuelt hvis vi har en slik tro.

    Lykke til!🙂

  3. anonymica 05/03/2011 kl. 19:58 #

    «Jeg ble litt overrasket over at det står at metoden først og fremst henvender seg til personer med “emotionellt instabil personlighetsstörning eller borderlineproblematik.- – – “Borderline” trodde jeg var personer som hadde mange av de samme trekkene, men uten å være “ekte psykopat” – og derav nettopp at de er “grensetilfeller”..

    Bare to korte kommentarern her:

    Mindfulness, en metode som har vært kjent i årevis, er ikke særskilt for mennesker med borderline forstyrrelser. Jeg har ikke lest ovenstående bok, men syns det høres merkelig ut hvis det er dette forfatteren gir uttykk for.

    Det andre jeg vil påpeke, er at borderline, eller ustabil personlighetsforstyrrelse, er IKKE det samme som, eller en variant av, sosiopatisk personlighetsforstyrrelse, eller såkalt psykopati. Dette er to ulike forstyrrelser.

  4. Tutta 08/03/2011 kl. 10:38 #

    Hei.
    Jeg må få presisere at boken til Nilsonne er et treningsredskap for hjernen- og den retter seg ikke inn mot noen diagnoser slik jeg leser den. Men Nilsonne er psykiater, og hun har arbeidet med metoden opp mot de diagnosene som er nevnt.
    Måten hun forklarer mindfulness opp mot nevropsykologi gjør den ekstra spennende.
    Men en ting er å lese- en annen ting er å ta det inn over seg,…og trene. Det er da det virkelig blir spennende!

    Takk for fine ord, Martha. Jeg har jo levd innenfor dørere de siste 2 årene og gråter en skvett av at noen da sier jeg virker oppegående.!! Men jeg har aldri mistet troen på at vi selv innehar de egenskapene som vi trenger i situasjoner i livet som er tøffe. Jeg sa en gang til en legevenn, at akk, vi mennesker er svake. Han repliserte raskt at gjennom sitt yrke hadde han sett det motsatte. Det er utrolig hvor mye et menneske tåler- at vi er en tøff rase ,som tåler en trøkk.🙂
    Jeg har forresten brukt mindfulness for hva det er verdt den siste uken da jeg har vært utsatt for en psykisk påkjenning. Det har nok reddet meg fra et tilbakeslag. Jeg har vært så dårlig på stress fram til nå.(datteren min samt hennes samboer har vært i en trafikkulykke- men de hadde englevakt i bokstavelig forstand)- og oppe i det hele kunne jeg gå på ski…1 mil hver dag, samt alle lyder på hotellet. Jeg kjente en sånn fryd over at livet er en gave. Men jeg jobber kontinuerlig med å trene tankene og følelsene.
    Datteren min og hennes samboer studerer forresten begge medisin, og jeg skal nok få introdusert mindfulness for dem ved leilighet..medisinere ser jo tradisjonelt ikke på den psykiske og fysiske siden ved et menneske , som hver sin side av samme ark…men det er et annet tema….
    Ha en finfin uke.
    Tutta

  5. Lilljekonvall 21/03/2011 kl. 00:53 #

    hei Martha : )

    – rusler innom deg her på bloggen din , venter spent på oppdatering ,vet du ! ( om hvordan det går med deg etter LP kurset ) Håper du har fortsatt framgang og fine dager . Ønsker deg ei deilig vår-uke med stigende forkurve🙂
    beste hilsen fra
    Lilljekonvall

  6. Ronny 04/05/2011 kl. 21:49 #

    Er det noen som vet hvordan det går med Martha? Forhåpentligvis følger hun bare LP-rådet om å holde seg unna det som minner om sykdommen, men det hadde vært kjekt å vite hvordan ståa er. Er jo litt skummelt når noen «forsvinner fra jordens overflate» slik…

Legg igjen en kommentar

