Video av paneldebatten under lanseringen av «De Bortgjemte».

13 Nov

Der kom den! Så bra, da kan jeg med god samvittighet makulere alle mine særs amatørmessige skriblerier fra forsøkene på å forfatte et slags referat fra lanseringen. Jeg hadde vel egentlig allerede gitt opp prosjektet. Feber, influensasmerter, tåkesyn m.m ble resultatet av min stahet mht. at jeg skulle være tilstede på lanseringen. Kjente sykdomsfølelsen kom snikende dagen etter, og så kom forverringen av det ene symptomet etter det andre i løpet av kort tid.

Jeg er likevel veldig glad for at jeg var tilstede. Fikk hilse på og pratet med flere av mine herlige nettvenner. Fikk også hilse på Jørgen Jelstad og personlig overvært paneldebatten  som jeg synes var veldig interessant.

Lurer på om det var flere enn meg som ble forsøkt overtalt til å melde seg på Lightning Process-kurs? Jeg møtte nemlig min tidligere LP-coach, som to ganger i løpet av kvelden tok kontakt med meg og forsøkte å overtale meg til å komme på oppfølgingskurs. Må si jeg ble veldig overrasket over å se henne der. Det er mulig denne damen velmenende prøver å hjelpe, men det opplevdes som ganske utidig og faktisk litt frekt å bli forsøkt vervet til LP-kurs t.o.m på et slikt arrangement som dette. For hva i all verden hadde en representant fra «LP-misjonen» der å gjøre?

Helt ærlig så tror jeg vel ikke det dreier seg om å ønske å hjelpe, men her er det ønsket om å tjene enda mer penger som ligger bak. Jeg tror ikke jeg så lett lar meg sjokkere over ting, eller uten videre reagerer veldig kritisk. Det skal litt til før jeg hever øyenbrynene, for å si det slik, da er det som oftest en grunn for å reagere. Da er grensen for normal eller akseptabel aktivitet gjerne overskredet med en del meter. At de lot en representant fra LP-industrien møte der på lanseringen var noen mil for drøyt.

Tusen takk til Bjørn Hytjanstorp for å legge filmen ut på Youtube! 

Spre videre slik at flest mulig får muligheten til å se videoen!

I panelet:

Tord Dale  politisk rådgiver for helseministeren

Laila Dåvøy  politiker KrF

Øystein Fluge  kreftlege ved Haukeland Sykehus

Ola Didrik Saugstad  lege og forsker ved Rikshospitalet

Maria Gjerpe  lege, ME-pasient og blogger

Jørgen Jelstad  journalist og forfatter

Debattleder var Ruth Astrid Sæther (tidligere leder av ME-foreningen)

Det ble dessverre svært få av bildene jeg tok denne kvelden som ble brukbare. Jeg hadde av ulike årsaker med meg kameraet til sønnen min, og der greide jeg å komme borti noen innstillinger som gjorde nesten alle bildene både mørke og uklare. Har prøvd å fikse på bildene (med noe som jeg ikke husker hva heter), men det var ikke så mye jeg kunne gjøre.

Note to self: Neste gang skal mitt eget kamera ligge klart til bruk når det er behov for det😉

Tord Dale, Maria Gjerpe og Ola Didrik Saugstad

Ola Didrik Saugstad, Laila Dåvøy, Øystein Fluge og Jørgen Jelstad

Birgitte Rønning, som står bak bloggen http://www.me-nyheter.info/ og Anette Gilje, som vi kjenner fra filmen «Få meg frisk«.

Lena, som jeg har gått på Qi gong-kurs med

Jørgen Jelstad og meg selv, Maria Gjerpe og Tord Dale i bakgrunnen. Dette bildet har jeg fått låne av Kjersti Holst som står bak bloggen http://kjerstiholst.blogspot.com/

Veldig «skummelt» å legge ut bilde av seg selv på bloggen, men siden jeg fant et hos Kjersti der jeg liksom «bare synes litt sånn fra siden», så passerte det sensuren *ler*😉

Og beklager kjære lesere, dette er seriøst de få bildene som lot seg bruke. Satser på at jeg har mer å vise frem når jeg ved neste anledning kan ta med mitt eget kamera.

14 kommentar to “Video av paneldebatten under lanseringen av «De Bortgjemte».”

  1. Trude H 14/11/2011 kl. 13:24 #

    Selge LP – på det arrangementet?

    Etikk og moral er nok ukjente begreper for enkelte.
    Jeg trodde ikke jeg kunne bli særlig rystet lenger, men… godt du ikke ble vippet av pinnen, det hadde vært fort gjort i en sånn setting!

    • Martha 14/11/2011 kl. 16:23 #

      Ja er ikke det temmelig frekt, og både og etisk og moralsk helt forkastelig?!
      Jeg ble så overrasket da hun plutselig bare dukket opp – og dessverre lot jeg henne stå der og prate og argumentere en stund før jeg fikk revet meg løs. Ja jeg «forsvarte» meg jo, men jeg burde i stedet bare ha stoppet munnen hennes ved å gå med én gang.

      Jeg må faktisk ha glemt det meste av hva LP-coachen sa, for venninnen min som stod der sammen med meg, skrev flg. til meg på FB da jeg nevnte opptrinnet der:

      «Jeg reagerte spontant på oppførselen og utsagnene hennes..: «du har ikke forstått det på din måte ennå» «Jeg hadde akkurat en på kurs nå som hadde hatt tilbakefall, men som tok et nytt kurs og ble bra.. og hun utbrøt: endelig har jeg skjønt det» Dette er ikke bare salgstriks, det er på grensen til utpressing..Jeg har aldri truffet damen før, og har ikke tatt LP-kurset, allikevel opplevde jeg det ubehagelig og påtvunget..»

      Jeg er så glad jeg hadde henne der med meg, så var hun både en god støtte og samtidig «et vitne» som faktisk husker mye mer enn meg og kan bekrefte at dette var temmelig voldsomt.

  2. ~SerendipityCat~ 14/11/2011 kl. 19:49 #

    Hva??!? Noe så utrolig, hemningsløst frekt og kynisk som den LP-coachen!! Det burde jaggu meg vært et skilt på døra med «LP-misjonering forbudt»… De er virkelig ikke sanne de folka der.

    MEN – det var kjempekoselig å endelig treffe deg!🙂 Håper vi treffes igjen!

    • Martha 14/11/2011 kl. 20:10 #

      Ja Cat, det var så fint å få treffe deg! Ble så glad da jeg så deg komme bortover gulvet, du er jo helt lik deg, og så kjempeblid og søt! Gleder meg til å treffe deg igjen!<3

      Og da jeg traff deg så hadde jeg akkurat fått revet meg løs fra denne LP-coachen, og det var så ekstra godt å se et nydelig, harmonisk og blitt ansikt!

      Trodde ikke LP-folka kunne overraske meg lenger, men denne damen greide det likevel, gitt. Helt utrolig hva enkelte folk kan få seg til å gjøre. Hadde aldri trodd at de ville bruke denne boklanseringen til å misjonere for "saken sin", det var utrolig upassende.

      Hadde vært interessant å høre om andre som kan ha opplevd det samme som meg, for selv om denne damen tilfeldigvis var min coach på kurset, så var det jo ikke for å snakke med meg spesielt hun var der, hun satt i en sofa i første etasje og tydelig speidet etter folk hun kunne verve til kurs.

      • Martha 14/11/2011 kl. 21:31 #

        Og hun var ikke der for å høre nytt fra den biomedisinske forskningen etc., fordi hun kom etter at paneldebatten var ferdig.

  3. Onkel Johnny 14/11/2011 kl. 21:22 #

    Når man tenker på innholdet i boken som ble lansert er det helt utrolig at en LP coach dukker opp på en slik lansering! Det er vanskelig å spekulere i andres motiver men selv om de skulle være gode, ( jeg sier «selv om»…) så er det allikevel fullstendig upassende.

    Min personlige mening er at noen av de som driver slik kursing er oppriktige. Jeg har selv fått tilbud om andre former for kursing av bekjente. De mener vel og er helt overbevist at de skal hjelpe. Men, så er det jo det økonomiske aspektet da. Ingen jobber gratis. De må hele tiden få nye kunder for å holde det gående økonomisk. Her tror jeg at noen blir så fokuserte på økonomien at de bevisst skyver vekk all rasjonalitet og kun tenker bedrift. Da blir det som det blir, dessverre.

    • Martha 15/11/2011 kl. 07:22 #

      Hei Onkel Johnny, velkommen hit!😀

      Det er akkurat det jeg også reagerer på, at en LP-coach kommer til et arrangement som dette. Her var det utelukkende folk som har, eller har et forhold eller en relasjon til «den genuine»/somatiske ME (hva skal jeg kalle det..), og som ville feire utgivelsen av Jelstads Bok og dessuten glede seg over forskningsfunnene gjort av Fluge og Mella på Haukeland. Øystein Fluge var jo også en av paneldeltakerne.

      Hadde vedkommende enda kommet for å oppdatere seg på hva som skjer av nyheter på den biomedisinske fronten – uten at det var for å tilpasse kursinnhold eller argumenter etter de nye funnene, men simpelthen for å lære noe nytt.

      Jeg greier ikke å tenke på LP-coachen min som en «slem» person, og jeg vil derfor ikke henge henne ut med navn og firma. Jeg tenker at her ligger det andre krefter bak, uten at jeg har lyst til å utdype det nærmere. For jeg tenker også slik, at noen må være mer velmenende enn andre, og jeg synes det er vanskelig å forstå at det finnes folk som kynisk vil utnytte syke mennesker. Selv om vi dessverre ser at det er nettopp det som skjer. Huff, for et styr dette er.

  4. Lilja 15/11/2011 kl. 10:44 #

    Så moro å se bildet av deg….🙂 Det hørtes ut som om denne coachen, som slett ikke trenger å være et dårlig menneske, men svært så desperat på LPs vegne, definitivt har valgt feil tid og sted for vervekampanjen sin… Høres ut som ren desperasjon…! Og det i seg selv er særs dålig PR for salgsvaren….
    Totalt «umusikalsk» å bedrive en slik aggresiv/ offensiv verving på en slik arena/arrangement.
    Makan…
    Avventer spent innlegget ditt om tiden etter LP
    Ønsker deg en god dag🙂 klem

    • Martha 15/11/2011 kl. 14:28 #

      Hei Lilja!😀

      Jo takk – jeg synes det er fint å være i alle fall delvis anonym her på bloggen, selv om det etter hvert er mange som kjenner meg eller vet hvem jeg er. Kanskje det kommer flere bilder etter hvert når jeg evt. føler meg mer komfortabel med det.😉

      Jeg tror nok ikke hun er noe dårlig menneske, så jeg får nesten litt dårlig samvittighet når jeg har fortalt om dette. Men, som sagt, jeg nevner ikke navn, og dessuten – jeg synes virkelig det var svært upassende å troppe opp på akkurat dette arrangementet og skulle verve folk til kurs. Og så synes jeg faktisk at hun er litt voldsom til å argumentere, veldig selger, og det blir litt mye for meg. Høres direkte desperat ut ja:/

      Mange føler at de har LP langt opp i halsen, fordi det at så mange med ME-diagnose har blitt friske i løpet av dette 3-dagerskurset, har sterkt bidratt til at ME stadig blir sett på som en psykisk sykdom – eller «tilstand» (mange mener jo t.o.m at det ikke er noen sykdom) – og leger sier til oss (eller tenker): «Det er da bare å ta seg sammen.» Og Wyllers folk er blitt styrket i sine feilslåtte hypoteser om at ME har kun med stress å gjøre, og følgene blir at ingen penger går til biomedisinsk forskning. Og ingen av oss blir friske.

      Men nå kan vi jo endelig si «Noe er i ferd med å skje.» – For å sitere den første setningen i boken til Jelstad.😀

      Og ja – jeg holder på å skrive om tiden etter LP-kurset. Tar litt tid bare, for det er så mye annet jeg må konsentrere meg om for tiden. Men det kommer!

      En god dag til deg også!😉
      Klem

  5. Kjerstis løse tråder 16/11/2011 kl. 06:17 #

    Kjære deg, så fint referat og flotte bilder! Jeg blir sjokkert over at det kommer folk fra lightning process konseptet som prøver å verve folk på et slikt arrangement, snakk om en «frekkhetens nådegave». Skjønner at du også har blitt sykere etter møtet, god bedring til deg!!

    • Martha 16/11/2011 kl. 11:42 #

      Tusen takk, Kjersti🙂 – og igjen tusen takk for bildet jeg fikk «låne» av deg🙂

      Ja, og når jeg tenker på det nå i etterkant, så oppleves det bare helt surrealistisk. Det er liksom helt utenkelig at de ville gjøre slikt. Til tross for at de har overrasket meg mer enn én gang tidligere.

      Har heldigvis kommet meg litt igjen nå, men fryser veldig, og sitter her i både fleesegenser og en tjukk kofte. Er vanlig antrekk for meg i vinterhalvåret det da, men da har jeg også ullundertøy på. Kjennes vel som tiden er inne for å finne frem det også. Brrrr…

      Håper du også er blitt litt bedre nå – men i alle fall må du ha god bedring, Kjersti!🙂

      • Kjerstis løse tråder 17/11/2011 kl. 18:35 #

        Tusen takk, Martha, ble litt nysgjerrig på om vi har gått hos samme LP-coach. Jeg har det likt som deg, vil ikke henge ut noen, min LPcoach var et godt menneske som ville oss vel, det er jeg sikker på:)

        • Martha 17/11/2011 kl. 19:38 #

          Nei det er det vettu, jeg har ikke lyst til å si hvem hun er. Hadde bare fått dårlig samvittighet og blitt liggende våken om natten om jeg hadde sagt det. (vel, våken om natten ligger jeg jo stort sett uansett😛 – men jeg slipper den dårlige samvittigheten i alle fall!😉 ) – Og nei, jeg vil ikke være slem mot noen, ikke henge ut en person. Og hun er sikkert snill og grei, og kanskje tror hun på at LP vil hjelpe oss, hva vet jeg. Det er det hun sier, og hun ble selv frisk av ME ved å ta et slikt kurs. Men «hva slags» ME hun hadde vet vi jo ikke.
          😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. Boken “De Bortgjemte” har blitt plukket ut som en av ‘Årets Bøker’ av Klassekampen! « Marthas Have - 18/12/2011

    […] Og gikk du glipp av boklanseringen kan du se noen bilder samt video derifra: HER […]

Legg igjen en kommentar

