Stopp kurset Lightning Process!

21 Nov

Her er en video basert på TV2 sin nyhetssending 06.11.2011

Tittel: Kritikk av Live Landmark og Lightning Process

Videoen er på oppfordring fjernet

Fordi videoen jeg ville vise dere endret status til «privat» og ble fjernet fra offentlig visning, så prøver jeg litt på sparket+ litt basert på et svar jeg gav til en leser under innlegget: Vi tar ME på alvor  å skrive ned noen tanker jeg har om LP, for å fylle dette åpne hullet i bloggen. Det er jo ikke visuelt veldig pent *ler* . Jeg vil snart poste et lengre blogginnlegg der jeg forteller fra mine egne erfaringer fra LP-kurset og hvordan jeg opplevde tiden etterpå.

Vi ME-syke trener selvfølgelig gjerne mentale teknikker, om vi først kan få behandling for sykdommen vår. De vi kritiserer er de som hele tiden motarbeider at ME er en fysisk sykdom. Dessuten er det veldig viktig for oss at det nå snarest bevilges mer penger til biomedisinsk forskning. LP med Landmark i spissen, samt Wyller med sin forskning på stressmestring, har i åresvis vært til hinder å få til nettopp dette.

Som jeg også har sagt tidligere –  så mener jeg fremdeles at hjernen vår er et kraftig verktøy, som vi kan bruke for å oppnå en bedre livskvalitet. At vi kan bruke mentale teknikker for å lære å mestre en tøff hverdag som langtidssyk f.eks. For hode og kropp henger sammen, ikke bare rent fysisk.

Men et kurs i mentale teknikker kan ikke gjøre noen friske fra fysiske sykdommer. LP-kurs gjør ingen ME-syke friske.

Det jeg reagerer på er at LP-instruktørene sier at de kan lære oss teknikker slik at vi selv kan trene oss friske, fordi de sier at vi selv “gjør ME». Altså hevder de jo egentlig at vi selv gjør oss syke, ergo at vi – riktignok ubevisst – har skyld i egen sykdom.

Hadde de i stedet sagt at de ville lære oss teknikker som vi kunne bruke for å få en bedre livskvalitet, lært oss å takle det å være mer eller mindre veldig syke over lang, lang tid – så ville de hatt større troverdighet. Men da hadde de jo ikke kunnet kreve kr. 15.000,- i deltakeravgift.

Det aller, aller verste er at de  – ved den veldig aggressive markedsføringen de praktiserer, der de også tilbyr leger og andre helsearbeidere å delta/være observatører på kursene, og jobber hardt for å overbevise disse om at LP er løsningen for å få ME-syke friske igjen  – sterkt bidrar til å tviholde på at ME er en psykisk lidelse.

Vi som er ME-syke, og burde ha mer enn nok med det, må sloss mot både opinion og legestand, for å bli trodd på at vi er reelt syke. Og da oppleves de som aktivt – og aggressivt – motarbeider oss på det, som “lite greie å ha med å gjøre” for å si det pent.

For selv om LP-folket sier at de mener at ME er en fysisk sykdom, så er det i alle fall ikke det de greier å overbevise alle andre om, og aller minst legene, som nå sitter rundt på kontorer i hele Norge og anbefaler pasientene sine å forsøke LP. fordi “det er jo så mange med ME som er blitt friske igjen etter å ha gått på Lightning Process-kurs.»

Her fikk jeg lyst til å bruke noen veldig sterke ord, men jeg skal la det være.

Men er det egentlig noe rart at ME-pasienter har fått så inderlig nok? Masingen om LP-kurs har vart i flerfoldige år nå. Til og med undertegnede ble lurt til å gå på kurs. Av ulike årsaker som jeg har skrevet om tidligere + at jeg i fjor rett og slettt var desperat nok til å gjøre hva som helst. Men hva jeg fikk ut av det var jammen ikke moro, det var 15.000,- rett ut av vinduet (les: rett i lomma på en alternativbehandler) + 2,5 måneder i et smertehelvete i sengen. For da det smalt, så smalt det. Og så syk har jeg aldri vært noensinne.

Jeg skulle leve som jeg var frisk? Jaha.. ja, det var akkurat det jeg gjorde. Men jeg ble ikke frisk, jeg ble istedet forferdelig syk. Og det var ikke min skyld. Jeg «gjorde ikke» ME, det er nemlig ikke noe man «gjør», på samme måte som man heller ikke «gjør» andre sykdommer, som f.eks. MS eller kreft eller diabetes eller kusma.

Nå må vi snart greie å få stoppet det kurset!

9 kommentar to “Stopp kurset Lightning Process!”

  1. Anna-Lena 21/11/2011 kl. 16:05 #

    Jørgen Jelstad beskriver det veldig bra i sin bok, hvordan psykiatere har fått utdannelse at ME syke er vriene. Da er ME syke dømt allerede på forhånd, hva de enn gjør. Sidsel Kreyberg har skrevet en veldig god tekst på ME registret om det.
    Jeg er enig med deg at man med mestringsteknikker kan få et mye godere liv når man er syk, men at det ikke helbreder fysiske sykdommer.
    Sen spørs det hvordan man strategiskt best når frem. Jørgen er på helt rett veg med sin bok. Jeg såg på facebook at Jens Stoltenberg har begynt å følge De Bortgjemte på Twitter. Vi holder på å få flere og flere støttespillere. Den som angriper JJ med å ikke ha orden på sysakene sine faller på eget grep. Alle som leser den boken vet bedre.
    Alle de sterke kommentarene på me-nyheter, En ME -pasients erfaringer med Lighning Process taler også sitt eget språk. Alle dere som står frem og forteller om den fortvilte situasjon dere har vært i etter LP, forteller oss mye. JEg er helt sikker på at det går rett veg , selv om vegen frem er humpete!

    • Martha 21/11/2011 kl. 23:38 #

      Hei Anna-Lena,
      Ja, skal bli interessant å lese hva Jelstad skriver. Gleder meg, men har bare såvidt fått begynt på boken. Han har nok god peiling på det han skriver om.

      Ja, det med Stoltenberg så jeg, bra. Ikke så bra hva som har foregått på APs FB-sider i dag. Bør følges opp, ikke alle passer til det de driver med, heller ikke politikere.

      Ja, nå begynner jeg også å tro på det, at det går i riktig retning. Forskningen går fremover, vi har fått flere og sterkere støttespillere, og det er akkurat som om flere pasienter nå også «reiser seg» og sier ifra, til tross for at det koster. All respekt. Vet selv at det skal lite til.

      • Anna-Lena 22/11/2011 kl. 10:27 #

        Jeg leste at den politikeren har vært ute på åpent hav forut, og at det vat synn han brukte ME saken nå…

        Boken til Jelstad er krutt. Jeg bruker den nå for å spre kunnskaper. Jeg har gitt den til mitt fastlegekontor, BUP Hamar, og en dame som arbeider på BUFETAT og som også driver med politik lokalt. Hun fikk den i bursdagsgave. Det kommer å bli flere, men jeg må ta det på forskjellige lønninger.
        Jeg regner med at holdninger forandres med mere kunnskaper.
        Ønsker deg en god lesing!

        • Martha 23/11/2011 kl. 07:29 #

          Jeg leste så vidt noe om det jeg også, men jeg var så sliten den ettermiddagen at jeg ikke orket å gå så mye inn i hva som stod skrevet alle steder. Og så har han en ME-syk i familien også? Synes det var ekstra ille at han oppfører seg slik da, ikke for det, man går ikke ut på den måten han gjorde uansett!

          Så flott at du gjør det Anna-Lena! Det burde vi alle gjøre, tenk så mye kunnskap vi ville greie å spre da! Hm.. noe å tenke på ja! Først og fremst burde vi gi den til helsepersonell osv., men hva om vi kjøpte den i julegave til familie og venner også, som vi likevel må kjøpe julegaver til? God idé faktisk!😉

          Vi håper og tror på holdningsendringer når det gjelder ME nå!

          Takk, jeg må få startet å lese den nå ja – gleder meg!😉

          • Anna-Lena 24/11/2011 kl. 14:43 #

            Jeg synes det er veldig hyggelig å kunne bidra til større kunnskaper om ME. Jeg må også økonomisere min energi, og da må jeg tenke strategier. Derfor velger jeg å bidra med mere kunnskaper. Det gir meg selv et lyft.
            Når de som arbeider i helsevesenet kan mere om ME, da regner jeg med at holdninger forandres. Idag har jeg vært på VOLVAT, Hamar, og gav dem en Jørgen Jelstad bok.
            Jeg har skrevet en debattartikel om ME, kriterierot, og LP. Når jeg gjør de her tingene, så må jeg velge å ikke engasjerer meg så mye i konflikter. Derfor vet jeg egentlig ikke så mye om hva som skjedde AP politikeren og de ME syke. Den sendte jeg til lokalavisen Hamar arbeiderblad.og følge dem kommer den på trykk på lørdag eller mandag. Jeg tror at man gjør mest for ME saken hvis man kan holde seg til positive mål.

  2. Lilljekonvall 21/11/2011 kl. 18:46 #

    Jeg merker et gryende opprør etter de siste ukers forskning-nyheter.
    At flere og flere retter opp ryggen og får fornyet håp om hjelp til å bli friskere. Flere og flere «alternative»(ingen nevnt ,ingen glemt)de retninger kastes over bord og det ser ut som om de aller fleste ME-syke som uttaler seg i sosiale medier er mere ensrettet for en større,nødvendig multisenter/Rituximab-forskningsstudie . NÅ.

    Mens vi venter dager og år det tar , må livet leves der vi er.
    Ikke glem tilstedeværelsen – .

    • Martha 21/11/2011 kl. 23:45 #

      Hei Liljekonvall!
      Jeg merker det samme som deg, det må være flere som nå engasjerer seg sammen, merker det godt på sosiale medier, synes jeg. Noen ganger – som i dag – har det faktisk «glødet» av engasjement, og dette siste er ikke over enda, det bør følges opp, helt klart, og det skjer nok noe mer..

      Ja det viktigste er en større studie på Rituximab nå. Helt klart! Og jeg kan liksom ikke tro annet enn at det kommer til å skje noe bra på den fronten… vi vet bare ikke om det enda. Ja jeg VET ikke noe altså, bare noen anelser…

  3. Bambi 21/11/2011 kl. 20:20 #

    Er spent på dine LP-erfaringer. Brukte å svinge innom bloggen din sånn av og til, for ca 1 års tid siden, og husker godt du tok LP… (og forsvant?)
    Har ikke selv tatt LP, men er betenkt, særlig fordi LP representantene taler med to tunger, og er tvetydige. For ikke å snakke om det etiske aspektet. Åssen gikk det med de andre du gikk med?
    Enig med deg i at hjernen er et kraftfullt organ – men det lever ikke sitt eget liv – det skal samarbeide med kroppen… Mitt intrykk er at LP er en slags «hjernevask», er det?

    • Martha 22/11/2011 kl. 00:04 #

      Hei Bambi, og velkommen hit!😉

      Så hyggelig at du kommer innom her igjen da, og at du var innom sånn av og til i fjor – før jeg tok den lange pausen.
      Har vært ganske lenge borte nå, tok LP i januar, og så var jeg innom noen ganger i februar, før jeg bare la bloggen på pause, eller jeg var vel egentlig ikke sikker på om jeg ville ta den opp igjen.

      Formen svingte opp og ned hele tiden i den perioden. Så enten var jeg forholdsvis bra eller også ganske høyt oppe, og da gadd jeg ikke sitte her, hehe… eller så hadde jeg krasjet, og da lå jeg i sengen eller på sofaen, og var skikkelig dårlig. Opp og ned – hele tiden.

      Jeg ble god på det å «få energi», men det å få bort smertene, det var helt umulig for meg. Jo, for noen minutter eller sånn, men de kom alltid tilbake, og som oftest var det ikke mulig å få de vekk i det hele tatt.

      De andre jeg gikk sammen med vet jeg dessverre ikke hvordan det gikk med. Det var bare en av de andre som hadde ME, og hun var mye friskere enn meg. Dumt vi ikke utvekslet noe kontaktinformasjon, for det hadde vært gøy og visst hvordan de har det nå.

      Ja, om ikke akkurat «hjernevask».. jeg synes det blir et feil ord, – jeg vil heller si selvhypnose, for det er en del «suggesjon» med i bildet, vil jeg si.. Det at vi er samlet i en gruppe på 7-8 stk med en sterk og «ledende» leder, gjør at du blir revet litt med av situasjonen.

      Håper du titter innom igjen snart Bambi, og takk for at du la igjen en kommentar, det er så koselig å hilse på de som er innom her.😉

Legg igjen en kommentar

