Jeg skrev for mye positivt om Lightning Process rett etter at jeg tok kurset.

28 Nov

Jeg var så veldig ivrig på at jeg skulle greie å bli bedre etter LP-kurset. Jeg var full av optimisme og pågangsmot. Siden så mange andre greide dette, så skulle da jeg også få det til!!

Sånn tenkte jeg.

Men det gikk hele tiden veldig opp og ned. Jeg skulle leve som om jeg var frisk, og bare stå på. Gjøre ting jeg normalt ikke gjorde, ja helst snu om på hele livet, var rådet vi fikk på kurset. Men den “prosessen” var jo det viktigste, den er selve “nøkkelen til det gode liv».

Selve kurset har jeg egentlig ikke noe i mot, det var faktisk ganske interessant og morsomt, og det var veldig mange nyttige ting vi lærte.

Det som er feil er at de mener at de kan gjøre ME-syke friske!!

Jeg synes igrunnen det er et bra selvutviklingskurs, jeg!

Og mye av det vi lærte kan jeg bruke på en dårlig dag. Det er litt artig å bruke det også – ikke minst det jeg nevnte om å gjøre ting man ikke pleier å gjøre, eller gjøre ting motsatt eller på en annen måte..osv osv.

Men man blir jo ikke frisk av ME ved å holde på sånn.

Det er blank løgn! Og det føles nå merkelig at jeg i det hele tatt kunne tro at det var mulig.

Så jeg er litt lei for at jeg skrev så mye positivt om kurset. Til min unnskyldning så var det jo nettopp det jeg hadde fått beskjed om å gjøre. Ja, ikke skrive på bloggen da, men prise alt som var, overdrive glede og forventninger, smile hele tiden, og bare være glad og tenke positive tanker.

Så egentlig skulle jeg ikke ha blogget i tiden etter kurset! Men så ble det bare sånn. Jeg boblet over, og måtte dele gleden og optimismen min med dere.

Huff og huff. Jeg har noen blogginnlegg som jeg burde legge inn noen ord nederst på, har jeg tenkt. Om at LP ikke kurerer fysiske sykdommer. Om at jeg etter kurset var veldig innstilt på at jeg skulle klare å bli bedre, og at jeg derfor la tilside all sunn skepsis.

Det var jo nettopp det vi ble fortalt at vi skulle gjøre. Ikke bruke vår analytiske sans. Det var et kriterium for i det hele tatt å få lov til å delta på kurset.

Og jeg var så positiv til det jeg hadde lært fordi jeg så desperat ønsket å bli frisk!!

Jeg kunne jo slette disse blogginnleggene, men så har jeg ikke så lyst til det heller. De forteller jo en del av “historien min”..

Men jeg vil ikke være med på å påvirke noen til å tro at LP vil gjøre dem friske. For har man en fysisk sykdom, så funker ikke LP til det.

Og jeg vil da slettes ikke gi Live Landmark og co gratis reklame for kurset. Ikke så lenge de fortsetter å si at de kan gjøre ME-syke friske i alle fall. Som sagt, det er et bra selvutviklingskurs. Punktum.

Alt dette er det veldig viktig for meg å få sagt til dere alle. Jeg har tenkt mye på det i det siste.

Jeg holder på å skrive ned «min LP-historie», men jeg blir jo aldri ferdig, for det er stadig mer jeg vil ha med, så da blir det for langt, og så må jeg kutte igjen.

Historien min er vel ikke noe mer spesiell enn andres, så den er ikke så viktig sånn sett, men det er selvfølgelig viktig at så mange som mulig står frem og forteller, slik at det blir kjent at vi er mange som ikke ble friske av dette (selvutviklings-)kurset, som jeg altså liker å kalle det.

På bloggen me-nyheter kan du forresten nå lese mange historier fra pasienter som har deltatt på LP-kurs: En ME-pasients erfaring med Lightning Process. Den posten utløste et skred av historier fra andre ME-syke med lignende erfaringer, se kommentarfeltet.

7 kommentar to “Jeg skrev for mye positivt om Lightning Process rett etter at jeg tok kurset.”

  1. Kamelryttersken 29/11/2011 kl. 10:25 #

    Er vel det jeg også har trodd, at LP er et generelt selvutviklingskurs, som mange kan ha nytte av, men ikke til å helbrede sykdommer

    • Martha 05/12/2011 kl. 00:57 #

      Ja, da er vi samstemte der, Kamelryttersken! 😉

  2. Melivetpaaslep 01/12/2011 kl. 17:39 #

    Jeg ser mange skrive at LP ikke kan kurrere fysisk sykdom. Jeg er ikke så sikker på at det kan kurrere psykisk sykdom heller, og jeg liker ikke betingelsene om at du skal legge bort all selvstendig tankegang. Det er ikke slik man bygger opp mennesker.

    Det er godt at folk kommer ut med sine lp-erfaringer. Det er nesten fem år siden de første dro til London for å bli friske. Det er mange år og mange millioner uten innvendinger.

    Jeg er glad for at den negative siden ved LP kommer fram, også i media. Det er på høy tid.

    Det er godt at du jobber deg gjennom dine erfaringer. Jeg tror det er en måte å bearbeide og forstå på som kan gjøre det lettere å legge bak seg. Det høres ikke ut som du sliter med dette i ettertid, siden du kan «leke» med det. Jeg håper dette stemmer.

    Jeg ønsker deg en flott adventstid!

    • Martha 05/12/2011 kl. 00:56 #

      Hei Anne-Helene!

      Nei, man gjør seg sine erfaringer, og lærer av dem. Heldigvis. Selv har jeg sluppet det å bære på skyldfølelse for at LP ikke funket for meg, så jeg har vært veldig heldig. Dels er det fordi jeg har lest at så mange har følt det på den måten, men at man ikke skal det, fordi man faktisk ikke har noen egen skyld i det, dels at jeg fikk kjenne at jeg vel også «fikk det til», men at reaksjonen min på å bruke prosessen ikke var veldig positiv. Så jeg sluttet å bruke den for ikke å slite meg helt ut.
      Så ja, for min egen del, kan jeg vel «leke» med det, som du sier. Men jeg har stor respekt for det faktum at mange sliter med ettervirkninger etter å ha gått på kurset, kanskje i veldig lang tid etterpå.

      Jeg er også, som deg, veldig, veldig glad for at flere og flere nå forteller sine negative historier. Jeg tror vi er på vei mot at de som driver med disse kursene kan slutte å regne med deltakere med «riktig» ME i alle fall. Og godt er det.

      Jeg kan ikke nok om hvordan det er å ha en psykisk lidelse, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hvorvidt noen av de kan bli friske av LP-kurs. Men jeg er i alle fall sikker på at jeg heller ville anbefale disse å gå i behandling hos psykolog eller psykiater, altså hos kompetente fagfolk, ikke hos «hvem-som-helst» som tar et kurs i å bli «LP-coach».
      Men har man ingen diagnose etc., men bare føler seg litt nedstemt, så kanskje det kan være en idé å prøve? Jeg vet ikke helt, er nesten så lei av LP nå at jeg ikke kunne anbefale det til noen..

      Men det jeg sier er at jeg ser det som et generelt «selvutviklingskurs», altså for friske folk, som kunne ønske en ekstra «puff».

      Takk! Og jeg ønsker deg også en flott tid fremover! 😀

      Klem fra Martha

  3. Måne 06/12/2011 kl. 13:22 #

    Hei Martha:-)
    Jeg hadde nær sagt at dette ventet jeg på! – Ikke for å være ekkel, men jeg forsto ut fra tidligere blogginnlegg at du var så syk, at et LP- kurs i beste fall ikke ville ha effekt, i verste fall gjøre deg sykere..Siden jeg har prøvet selv, mener jeg;-) Vi er mange som i desperasjon har prøvd LP, og vi er hverken dummere eller mer naive enn andre! Om vi prøver slike ting, kan avhenge av flere faktorer: Økonomi, kjener noen som har blitt «friske», kanskje vi generelt er mer åpne for ting som ikke kan bevises? Vi ble rundlurt alle sammen, og hverken du eller jeg eller andre som har latt seg manipulere av LP-disiplenes utspekulerte markedsføring skal kjenne skam eller føle oss dumme! Her er det helt andre aktører som bør føle skam! Og hadde det offentlige norske helsevesen gjort jobben sin, fulgt med i timen og tatt ansvar for oss med denne diagnosen, hadde heller ikke LP-folket fått slik makt og fritt spillerom til å boltre seg slik de har gjort! Hadde mediafolket gjort jobben sin og undersøkt nøyere, drevet grundig journalistikk, så hadde ikke mirakelhistoriene blitt like mirakuløse! Her er det mange som har et ansvar, og grunn til å føle mye mer skam enn vi som i desperasjon etter et friskere liv har prøvet alt. Jeg håper inderlig tiden med LP er forbi! Lp er kun et verktøy for friske mennesker som ønsker å dreie livet sitt i en bestemt retning, og ikke et verktøy for syke mennesker som ønsker å bli friske!
    Takk for at du modig skriver om din erfaring, takk for at slike ærlige mennesker som deg finnes!
    Varm klem fra meg til deg:-)

    • Martha 07/12/2011 kl. 02:36 #

      Hei Måne!

      Tusen takk for et veldig fint svar. Og tusen takk for komplimenten, det varmet. Men jeg vet ikke om jeg er så modig, jeg bare liker å fortelle ærlig om det meste. Er ganske rett frem, liksom.
      Så får jeg heller tåle kritikken – men også ros fra de som måtte kjenne seg igjen i det jeg skriver. Liker best det siste da.. 😉

      Ja det er mange som burde ha tatt ansvar her. Først og fremst helsemyndighetene. Det er mye å si om det, men jeg orker ikke ta det her og nå, det er et for omfattende kapittel. Man kan vel nærmest skrive et flerbindsverk om helsemyndighetenes svik overfor ME-pasientene.

      Nå kom jeg til å tenke på «De Bortgjemte», som jeg holder på å lese. En veldig bra bok. Regner nesten med at du har lest den? Tror Gjelstad har fått skrevet ned det meste og viktigste i den boken.

      Journalister kappes om å skape overskrifter som selger, og elsker dessverre «mirakelhistorier». Men kanskje vi nå kan få dem til å elske historier om de som ikke ble friske likevel? TV2 er i alle fall på saken vår nå, og har vist mange flotte reportasjer fra hele ME-saken. Helt fantastisk! Jeg tror jeg elsker TV2, hehe 😉

      Jepp, da er vi enige der. LP er et selvutviklingskurs for friske folk.

      Jeg holder forøvrig på å skrive ned hele historien min om hvordan jeg har opplevd LP-kurset. Det tar litt tid, men det er viktig at vi alle er med og forteller om våre erfaringer.

      Veldig hyggelig med en kommentar fra deg Måne. Håper du titter innom meg snart igjen!

      En skikkelig go’klem til deg!<3

      Martha

  4. Ingrid 22/11/2013 kl. 11:30 #

    Helt enig med deg, Martha!
    Jeg har gjennomgått omtrent den samme prosessen etter LP kurs. Vært superoptimistisk og bare fokusert på det positive og latet som jeg ble frisk. Jeg lurte meg selv og alle andre. Jeg ville så gjerne bli frisk og gjøre alt riktig. Jeg gjorde som jeg ble fortalt. la bort all skepsis og negative tanker. Jeg lærte noe nyttig på LP kurs også. Ble litt bedre til å ta vare på meg selv. Men progresjonen stoppet opp. Da begynte jeg å presse meg, for det var jo det jeg hadde fått beskjed om. Jeg endte opp med å bli sengeliggende igjen….
    Ingrid

Legg igjen en kommentar

