Du kan komme til å hoste i flere uker! Det går en Mycoplasma-epidemi over landet.

9 Dec

Onsdag hadde Aftenposten.no et oppslag om Mycoplasma-smitte og epidemien som går over hele landet, og torsdag var også Nrk.no på saken.

Artikkelen fra Aftenposten.no kan du lese her: Obs, i år kan høsthosten bli lungebetennelse

Og saken på Nrk.no kan du lese her: Dobbelt så mange får påvist bakterien

Vi som har et dårlig immunforsvar får passe oss så godt vi kan. De fleste av oss er vel ikke så ofte ute blant mennesker, men våre kjære og nære kan jo også bli smittet og dra med seg smitten hjem. (Og ikke er det hyggelig at de blir smittet heller.)

Et av de aller verste stedene for smittespredning er venteværelset hos legen, og en del av oss har kanskje et ærend til legen i den nærmeste fremtid? Der er det naturlig nok ikke sjelden at folk sitter og hoster. Noen er heldigvis fra møblerte hjem, og vet at de skal holde noe foran munnen når de hoster og nyser, men der er også de som ikke har lært å ta hensyn til andre mennesker. Fy skamme seg! Sitte og hoste rett ut i luften uten å holde noe som helst foran munnen. Det er så man krymper seg i stolen når slikt står på!

Man skal forøvrig ikke bruke hånden for å dekke til munnen, man skal enten bruke et lommetørkle eller et skjerf eller også kan man bruke innsiden av albuen, og holde foran munnen. Hoster man i hånden, bringer man smitten bare videre til alt man tar på i etterhånd.

Men for sikkerhets skyld og i alle fall, anbefales det å gå til anskaffelse av en slik flaske med håndsprit som man får kjøpt på apoteket. Hendene blir faktisk ikke tørre av den, men derimot fine og myke. Og så er det selvfølgelig viktig med vanlig håndvask der dette er mulig!

Husk at det er mange mennesker som kan bli veldig syke av denne bakterien. Det er tross alt snakk om en type lungebetennelse. Jeg vet selv av erfaring at får jeg denne smitten, så kommer jeg til å hoste og hoste og hoste – i flere uker, slik det sies at ikke er uvanlig. Vi er mange med dårlig immunforsvar, og både små barn og eldre kan risikere sykehusinnleggelse om de blir smittet. Så ta hensyn!

Vel, da her jeg gjort hva jeg kan for å minne om god håndhygiene. Oppfordret til å vise hensyn! Ikke hoste uten å dekke til munnen! Og brakt videre hva mediene sier om bakterien som flyr rundt oss i disse dager. Det er ikke flere bakterier forresten, det er folks immunforsvar som ikke har så mye antistoff lenger mot Mycoplasma-bakterien, fordi det er flere år siden siste epidemi.

Tvi-tvi folkens. Måtte dere alle holde dere friske til jul!

2 kommentar to “Du kan komme til å hoste i flere uker! Det går en Mycoplasma-epidemi over landet.”

  1. Onkel Johnny 10/12/2011 kl. 20:34 #

    Jeg har hostet i flere år jeg, så jeg vet ikke om det blir noe verre. 🙂

    Når jeg skal til legen sitter jeg i bilen og venter og så stikker jeg inn og sjekker hvor mange minutter det er til legen er klar. Spesielt nå på høsten/vinteren er venteværelset smittekilde #1.

    • Martha 20/12/2011 kl. 11:39 #

      Hei Onkel Johnny!

      Beklager sent svar fra meg, formen har vært dårlig i det siste, fikk selvfølgelig nettopp det jeg skrev om her; Mycoplasmainfeksjon (bombe) – jeg får jo alt bare noen nyser på meg, så….
      Men er i alle fall bedre nå – endelig!

      Smart å vente i bilen, så slipper du de der venteværelsene!😉

      Så må jeg kommentere at jeg synes det er veldig interessant at du nevner at du har hostet i flere år. For det har nemlig jeg også. Ikke like intenst hele tiden, men det er rimelig konstant, og aller mest om natten, eller når jeg legger meg ned i horisontal stilling. Jeg har lest at det er et symptom man kan ha ved ME, men aldri hørt om andre enn meg selv som har det nettopp slik. Så takk for at du deler! Da vet jeg i det minste at jeg ikke er helt alene om å hoste mye…

Legg igjen en kommentar

