Å skrive om egen sykdom

20 Dec

Som Per Fugelli sier det:

– «Jeg tror at det å skrive om egen sykdom blir en slags medisin. For noen representerer det også en tro på at det nytter å si fra. Hvis du leser noen av bøkene som handler om det å være syk, får du et sterkt inntrykk av at forfatterne er ute etter å gjøre nytte for seg, dele sine erfaringer, både gode og dårlige, på en måte som gjør at pasienter i fremtiden skal få det bedre.»

Videre sier han:

– Man blir redd når man blir syk, (……….), man lengter etter trygghet og tillit. Hvis man da møter en helsetjeneste som er oppstykket og fremmedgjort, uten en lege som du kan treffe flere ganger over tid, da kommer du inn i en kafka-aktig uro, mener Fugelli.

Mange er også opptatte av å ta vekk tabu og stigma ved belastende diagnoser, og ved å dele av egne erfaringer, å gi støtte til andre i samme situasjon.

Som Maria Gjerpe, som sier:

– Da jeg begynte å blogge, fikk jeg raskt en leserstorm av mange langtidssyke som var fortvilede og sinte på helsevesenet generelt og leger spesielt. De opplevde å bli møtt med liten forståelse og sympati, liten helhetlig kontakt og helsepersonell som ikke hadde tid til dem eller ikke forsto, forteller hun.

og hun sier videre:

– Bloggingen har gitt meg styrke, hjulpet meg til å finne måter å håndtere det å være langtidssyk på. Den har også gitt meg støtte til å se muligheter når det røyner på. Mange langtidssyke blir isolert i hverdagen når de mister det som ofte tidligere var med på å definere dem: arbeidet.

– For meg åpnet nettet for noe nytt: Jeg kunne skrive og snakke slik at politikere og journalister hørte meg, og å være med på å snu samfunnsdebatten rundt langtidssyke, forteller Gjerpe.

Les hele artikkelen som er hentet fra nrk.no: HER

2 kommentar to “Å skrive om egen sykdom”

  1. Trine D. 20/12/2011 kl. 10:37 #

    Han har helt rett – både som medisin og for å finne ut av hva man skal og/eller kan gjøre fremover. Jeg begynte å skrive for å huske og nøste opp i alt jeg gjennomgikk. Samlet sammen det leger hadde skrevet og sagt, prøveresultater, symptomer, hva som hjalp, det jeg opplevde osv. Legesekretæren som satte B12 på¨meg hver uke oppfordret meg til å skrive min historie i bokform for hun synes alltid jeg hadde så mye interresant å fortelle hver gang jeg var hos henne. Kalte den i starten for min egen journal og jeg brukte den aktivt for å forstå og finne ut av hva som jeg kunne gjøre for å komme meg videre. Om man ikke skriver flere hundre sider – så kan begynn å skriv ned noe som bare er for dine øyne. Man kan også få ut mye frustrasjon på den måten!

    • Martha 20/12/2011 kl. 11:06 #

      Hei Trine D, og velkommen hit!😀

      Ja, for det blir jo så mye etter hvert også, bare det å kunne holde styr på og å huske hva div. leger og annet helsepersonell har sagt. Svar på prøver og utredninger, og egne tanker og opplevelser av det hele. Hva man opplever virker bra, og hva man ikke har nytte av.

      Og det sies jo også at det er mye terapi i det å skrive, at man får ut mye frustrasjon ved det å skrive det ned. Det samme gjelder det å dele erfaringene med andre. Både gode og dårlige. Det er utrolig godt å få tilbakemeldinger også, på de erfaringene man har gjort seg. Det er nesten det aller beste og nyttigste. Men også det at man ved å skrive ned ting rett og slett holder styr på hele prosessen.

      Jeg skriver jo en del om min egen situasjon her på bloggen. Det er en god blanding her av div. nyheter og hva jeg selv opplever ved legebesøk og litt av resultater på prøver etc. Jeg deler vel ikke alt, selv om jeg i og for seg godt kunne gjort det, men alt er jo ikke like interessant. Men der hvor jeg gjerne kunne ønske å høre andres erfaringer om (omtrent) det samme, synes jeg det er veldig nyttig å skrive om her.

      Takk for at du deler av dine erfaringer Trine! Godt å høre at du også har de samme tankene rundt det å skrive ned egne erfaringer underveis.

      Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid, og håper du snart titter innom igjen!😉

Legg igjen en kommentar

