Når helseparadigmer faller

28 des

Skrevet av Anna Tostrup Worsley, hentet fra aftenposten.no.

Hvorfor blir noen pasienter så sinte når man diskuterer sammenhengen mellom kropp og sinn?

Friske folk blir ofte overrasket over frustrasjonen det vekker hvis de tar opp temaet psyke og soma i møte med noen som er kronisk syk, eller forteller at «hvordan du tenker påvirker helsa». Du risikerer å få en kald skulder i beste fall, eller en real utskjelling hvis du har uflaks. Diskusjonen i kjølvannet av kronikken Det udelte mennesket som ble publisert i Aftenposten i går gir en pekepinn om hvilke følelser som settes i sving av dette temaet, men at det trengs fire doktorgradsutdannede kronikkforfattere for å våge å hevde at kropp og sinn henger sammen er i seg selv ganske parodisk.

Debatten om «psykisk» eller «fysisk» sykdomsårsak har den siste tiden vært preget av den nye ME-studien fra Haukeland Sykehus, som antyder biomedisinske markører for en sykdom som til nå har vært behandlet som en psykosomatisk stresslidelse. Men diskusjonen angår langt fler enn de ME-syke. I det litt større bildet er denne diskusjonen del av en historisk omveltning, kanskje sågar et medisinsk paradigmeskifte, som kommer til å forandre hvordan vi ser på helse og sykdom i vår del av verden.

Les resten av artikkelen  HER

3 kommentar to “Når helseparadigmer faller”

  1. Martine 28/12/2011 kl. 21:02 #

    Jeg er så glad du skriver om dette. Stor klem

  2. Martine 01/01/2012 kl. 21:20 #

    Hei igjen. Har skrevet et innlegg om min opplevelse rundt ME. http://valte.blogg.no/1325344417_ret.html , om du har lyst til å lese. Ettersom du har gitt meg så mye 🙂

    • Martha 04/01/2012 kl. 10:19 #

      Hei Martine,

      Takk for titten, det var et veldig fint innlegg der jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har heller aldri dager der jeg kjenner meg «helt normal» igjen. Føler meg aldri helt frisk, men jeg pusher meg alltid (for mye, og det er ikke bra) fordi jeg vil prøve å gjøre vanlige ting de dagene jeg har mindre smerter. Det fører selvfølgelig til at jeg bare blir dårligere, men jeg greier ikke å ligge å hvile så mye som jeg trenger, noe jeg burde, fordi det er det som gjør oss friskere. Kanskje nyttårsforsettet bør være å hvile mer? Ja, jeg tror kanskje det. Bli flinkere til å ta i mot hjelp, og å hvile mer.
      Lykke til i det nye året, Martine! Vi skal bli friskere! Og jeg er sikker på at det blir et veldig spennende år, fordi det skjer så mye nå…

      Stor klem fra Martha 🙂

Legg igjen en kommentar

