NAFKAM varsler helsemyndighetene om LP (Lightning Process)!

9 jan

Tre ME– pasienter har rapportert til NAFKAM at deres helsesituasjon har blitt betydelig forverret etter å ha deltatt på kurs i Lightning Process. Dette har medført at NAFKAM har sendt varsel til Helsedirektoratet og Helsetilsynet om mulig grunn til bekymring.

– Vi registrerer sykdomsforløp som, etter bruk av alternativ behandling, har utviklet seg eksepsjonelt godt eller dårlig. Disse samler vi i Register for eksepsjonelle sykdomsforløp, RESF. Dersom vi mottar tre eller flere bekymringsmeldinger om negative sykdomsforløp tilknyttet en bestemt behandlingsform, har vi rutiner på å varsle helsemyndighetene, sier NAFKAM-direktør, Vinjar Fønnebø.

Han forklarer at denne rutinen gjelder spesielt for historier innmeldt av kronikere. Dersom de mottar historier fra personer med livstruende sykdom, som har opplevd å bli eksepsjonelt dårligere etter bruk av alternativ behandling, vil dette straks bli meldt til helsemyndighetene.

Fønnebø gjør samtidig oppmerksom på at RESF også inneholder 22 historier fra pasienter som har opplevd sine sykdomsforløp som eksepsjonelt bedre etter bruk av Lightning Process-teknikker.

– Disse er oversendt til forskerne på NAFKAM for å vurdere om man skal igangsette kontrollerte kliniske studier.

Instruktører i Lightning Process mener at man gjennom bestemte øvelser kan snu negative tankemønstre, og slik kurere sykdom. I Norge er den alternative behandlingsformen spesielt mye brukt av ME-pasienter.

Fredag, 6. januar 2012

Kildeadresse: http://www.nifab.no/aktuelt/nifab/nafkam_varsler_helsemyndighetene_om_lightning_process

Én kommentar to “NAFKAM varsler helsemyndighetene om LP (Lightning Process)!”

  1. Vilde 15/10/2012 kl. 22:40 #

    Jeg tok LP i Oslo med engelsk instruktør, jeg tror det var sommeren 2008, men det kan ha vært sommeren 2009. Jeg var nok den dårligste på kurset, og tror at jeg ble tatt inn for å «fylle opp», slik at instruktøren fikk mest mulig ut av kurset økonomisk sett. Det var veldig slitsomt å sitte oppreist til kl 17 i tre dager, for det var ikke mulig å legge seg ned. Jeg ble fryktelig dårlig i etterkant. I over et halvår etterpå slet jeg med store smerter og enorm utmattelse. Vi ble bedt om å ikke fortelle hva som foregikk på kurset, det skulle være hysj-hysj. Det var veldig tydelig at LP først og fremst handler om å skape og forsterke placebo-effekten for folk. Jeg har alltid visst at den ikke spiller stor rolle for mine reaksjoner.

    Jeg opplevde kurset som uredelig, men har likevel tenkt at noen vil kanskje vinne på placebo-effekten, derfor kan kurset være nyttig for enkelte, f.eks dem som holder på å bli friske, men som ikke tør å «satse». Det viktigste er jo å bli frisk! Jeg har likevel ofte tenkt på at jeg burde ha varslet om det jeg opplevde. Men jeg visste ikke hvor jeg skulle henvende meg. Den gangen fløt metoden på en enormt positiv mediadekning, og jeg tror neppe noen ville tatt historien min på alvor. Jeg tok kurslederen i løgn et par ganger, blant annet om hvor lenge hun hadde vært syk. Jeg så at hun skalv mer enn på hånda enn normalt, det virket som en tretthetsreaksjon, jeg tror egentlig ikke hun var blitt helt frisk av sin egen metode. Hun påsto selv at det sto noen «småting» tilbake som hun var «sikker på» ville forsvinne med mer LP-trening. LP er for meg en uredelig metode. Jeg vil ikke anbefale den, men folk må få prøve selv hvor lurt de kan bli, kanskje enkelte kan lures til å bli friske.

Legg igjen en kommentar