ME-syk i 15 år – Sissel ble frisk med ny akupunkturmetode.

17 jan

Hentet fra Bedre Helse 2011-01-17 Side 54-57

Selv er jeg umiddelbart litt skeptisk til denne artikkelen, både fordi jeg aldri har hørt om denne behandlingsformen tidligere, og fordi personen som omtales ikke hadde diagnosen ME. Men jeg tar den med allikevel, fordi – hva vet jeg – kan hende kan lysakupunktur hjelpe noen til å få en bedre livskvalitet? Akupunktur kan jo hjelpe mot så mangt.

Og dessuten er det jo greit å vite hva som skrives om ME i div medier, om det virkelig er ME eller en annen lignende tilstand eller sykdom?

Helt nederst blir dr. Harald Nyland intervjuet, og det kan kanskje være verdt å lese hva han uttaler om ME.

.

Etter 15 år med total utmattelse så Sissel Frengen (48) lyset da hun prøvde lysakupunktur for første gang. Sakte, men sikkert kom energien og livet tilbake.

Jeg har aldri hatt særlig tiltro til homeopati og alternativ medisin, men da jeg leste om tre ME-syke søsken som var blitt friske med lysakupunktur, bestemte jeg meg for at dette måtte jeg bare prøve, forteller en strålende opplagt og energisk
Sissel Frengen (48).

Energisk er ikke et adjektiv som tidligere har vært en passende beskrivelse av kvinnen, som i 15 år har vært utmattet, sliten og trett.

ME-syk i 15 år: Mistet livsgnisten

– De siste 15 årene av livet mitt har vært et slit. Jeg har ikke hatt noe energi i det hele tatt, vært mye sykemeldt og ikke fått fulgt opp barna mine slik jeg skulle ønske jeg kunne ha gjort, forteller Sissel åpenhjertig. Hun oppfyller alle kriteriene for diagnosen ME, men hun har aldri fått stilt diagnosen. Likevel hersker det liten til om
at hun har hatt et utmattelsessyndrom.

– Det som er vanskelig med denne sykdommen er at man ser så frisk ut, og det er umulig for folk rundt en å forstå hvordan man har det. Den utmattelsen man føler er ikke den samme man har etter at man kommer hjem fra jobb og er sliten. Man er rett og slett helt tappet for krefter hele tiden, bedyrer Sissel. Mens hun var syk kunne hun sove opptil 15 timer i døgnet og fremdeles ikke være uthvilt. Prøvde hun å være fysisk aktiv ble det bare enda verre. Og selv om hun følte at hun hadde litt krefter, ble det vanskelig å være sosial, fordi hun aldri kunne vite
når hun kom til å bli dårlig igjen.

Hjelper ME-pasienter

Men en mørk desemberdag i 2008 skulle ting endelig snu for trebarnsmoren fra Kristiansund. Da tok hun opp telefonrøret og ringte til Marita Vangsnes ved Akupunktur- og Alternativ helseklinikk i Molde.
– Det var så vidt Sissel orket å komme den dagen, men jeg klarte å overtale henne, for jeg var sikker på at jeg kunne hjelpe henne, forteller Vangsnes, som har jobbet som terapeut i nærmere 20 år. Marita Vangsnes var selv sengeliggende i to år på grunn av utmattelsessyndrom, men hun klarte å behandle seg selv frisk. Kombinasjonen personlige erfaringer samt solid utdanning innenfor tradisjonell medisin og akupunktur, har gjort sitt til at den erfarne terapeuten har klart å hjelpe mange som lider av ME og utmattelsessyndrom. Hennes mest effektive behandling er den
såkalte CITE- teknologien, en maskin somstimulerer alle meridianene i kroppen på samme måte som akupunktur. Man kan kalle det lysakupunktur, men Vangsnes påpeker at det er mikrostrømmen som gjør denne teknologien så unik, ikke bare lys. Elektrostimulering eller el-akupunktur kan derfor være et mer dekkende ord. Og det var denne behandlingen som ble redningen for Sissel.

Frisk med negative ioner

– Jeg skjønner ikke hva som skjedde, men jeg merket stor forskjell allerede etter første behandling. Men selv i dag klarer jeg ikke forklare hva det er, sier Sissel minst ti ganger under intervjuet, etterfulgt av et stort smil og en smittende latter. Det er ingen tvil om at hun er glad for å være frisk igjen, og hun forteller hvordan hun i begynnelsen fikk intensiv behandling hver uke, men siden greide seg med én behandling i måneden.
Cite er en forkortelse for Controlled Ionically Transferred Effect, som på norsk kan oversettes til «kontrollert trådløs
mikrostrøm».
– Det som skjer når ioniseringen treffer huden er at det blir omdannet til mikrostrøm som danner negative ioner som igjen stimulerer oksygenopptaket. Et godt oksygenopptak fører til mer energi og bedre immunforsvar, forklarer Marita Vangsnes, og legger til at det nettopp er derfor det har en gunstig effekt på dem som lider av ME og utmattelsessyndrom.

Rødt for energi

Cite fungerer i prinsippet som vanlig akupunktur, men i motsetning til tradisjonell akupunktur med nåler som kan være
veldig smertefullt, er Cite en behagelig behandling.
Under behandlingen ligger man på en benk med Cite-maskinen over seg. Det kommer en liten vind ut av maskinen, hvor negative ioner strømmer ut. Mikrostrømmen som da blir til, når alle meridianene i kroppen og «reiser» dit hvor de trengs mest for å jobbe. Lyset har også en viktig funksjon i behandlingen, og man kan velge mellom rødt, grønt, hvitt eller blått lys. Alle har hver sin funksjon.
Vangsnes bruker det lyset som egner seg best i forhold til hver pasient. Ofte kan hun bruke ulike farger forskjellige steder på kroppen. Men for de fleste MEpasienter er det røde, energiske lyset et sikkert valg. Og også Sissel har nesten
alltid valgt rødt.
– Det er ikke rart at Sissel vil ha rødt, for det visste jeg før hun sa det. Det er nemlig fargen som gir energi, sier Vangsnes. Grønt og blått har, på sin side, en beroligende
effekt på nerver og sinn.

En ny vår

I dag lever Sissel et tilnærmet normalt liv. Hun må fremdeles ta det med ro i perioder,  men hun er i full jobb hos NAV, kan fint gå turer i skog og mark, og hun er mye mer sosial og fornøyd enn før.
– Nå kan jeg faktisk gå meg frisk. Før hadde jeg store problemer med fysisk aktivitet, men nå kan jeg begynne å gå turer selv om jeg er litt sliten og på slutten av turen har jeg masse energi. Det er en fantastisk følelse, sier Sissel. Hun har også
fått tid til å tenke over hvordan årene med sykdommen har vært.
– Det er etter at jeg ble frisk at jeg skjønner hvor syk jeg egentlig var. Tenk om jeg hadde visst om denne behandlingen for 10 år siden. Da hadde jeg ikke «kastet bort» de verdifulle årene av livet mitt, sier hun, og legger til at det er nettopp derfor hun ønsker å fortelle sin historie, så andre kan få den hjelpen hun fikk så altfor sent.

– Jeg håper at min erfaring kan hjelpe andre. Det er mange som sliter med ME og utmattelse som møter liten forståelse
og som ikke får hjelp. Men jeg har selv opplevd at man kan få hjelp, og at det går an å leve et tilnærmet normalt liv. Det
unner jeg alle å få oppleve.

.

En uløst medisinsk gåte

Selv om vi har fått mye ny og nyttig kunnskap om ME de siste årene, er dette fortsatt en stor medisinsk gåte, sier dr. Harald Nyland ved Haukeland Universitetssykehus som har forsket på ME i en årrekke og er kjent som en av Norges fremste eksperter på den mystiske sykdommen.

Nyland sier til Bedre Helse at ME er en svært sammensatt sykdom, og at det fortsatt gjenstår mye forskning innenfor dette feltet. Han påpeker at man innenfor vestlig medisin legger vekt på å gi pasienten god informasjon om sykdommen og dens hendelsesforløp, hjelp med å tilrettelegge og opprettholde et tilpasset aktivitetsnivå, og tips til et godt og riktig kosthold ettersom man vet at et bra kosthold kan hjelpe ME-syke.
– Å få hjelp til den psykiske delen som sykdommen fører med seg, er vel så viktig som å få hjelp til den fysiske delen, noe man vier stor plass innenfor vestlig medisin, fremholder Nyland, som påpeker at akupunktur ikke er en vanlig
del av behandlingen for ME-syke innenfor skolemedisin i dag.
– Vi opplever at noen pasienter blir bedre av å prøve alternativ behandling, men dette er ikke en vanlig del av det
behandlingstilbudet vi benytter, sier dr. Nyland.

Legg igjen en kommentar